استان های ایران حاوی ظرفیت های مهم و از نظر تعداد، فراوانی قابل توجهی دارند. یکی از این ظرفیت ها به بخش رسانه و تولیدات رادیویی و تلویزیونی اختصاص دارد.
کد خبر: ۹۸۲۱۹۶
تولیدات رسانه ای استان ها، سرمایه بالفعل رسانه ملی

به گزارش جام جم آنلاین، محمدرضا جعفری جلوه در ادامه نوشت: در بخش رسانه، 2 ظرفیت و قابلیت مشاهده می شود، یکی تنوع و ذخایر فرهنگی است که رنگین کمان فرهنگی کشور را تشکیل داده اند. رنگین کمانی که آداب و رسوم، زبان و اخلاقیات اقوام مختلف و اهالی شهرها و روستاها را شامل می شود.
دوم، وجود سرمایه عظیم نیروی انسانی فوق العاده و توانمند است که در سراسر کشور گسترش یافته اند. لذا اگر قرار باشد با نگاه تهرانی به تمام موضوعات جاری کشور نگاه کنیم بدون شک خود را از این همه ذخایر و تنوع فرهنگی و سرمایه های ملی محروم کرده ایم.
توجه به تولیدات رسانه ای استان ها به نحوی متصل شدن این 2 سرمایه عظیم به ظرفیت های موجود در مرکز است. جشنواره تولیدات مراکز استان ها بهانه بسیار مناسبی برای برقراری این ارتباط و اتصال فرهنگی است. همچنین این جشنواره توانایی ایجاد موج و حرکت برای به رخ کشیدن آثار نمایشی، رادیویی، موسیقایی، خبری و پژوهشی دارد و می تواند معانی عمیقی که در بطن آثار استانی نهفته است را کشف و معرفی کند.
رقابت میان آثار تولیدی مراکز صدا و سیما به ارتقای کیفی، فنی و تخصصی گروه های برنامه ساز استانی ختم می شود. این ارتقاء و پیشرفت را در جشنواره نوزدهم تولیدات استان ها که در شهر اهواز برگزار شد، نسبت به دوره های قبل به خوبی قابل مشاهده است.
بسیاری از تولیدات سیمای استان ها با خط و مشی شبکه دوم سیما همخوانی دارد مانند برنامه های پویانمایی، سریال ها، مستندها، تله فیلم ها و فیلم های داستانی، بنابراین بستر مناسبی برای نمایش این نوع آثار در شبکه یاددشده وجود دارد. کما اینکه الان هم این اتفاق به صورت جاری در شبکه 2 رخ می دهد و این شبکه خواستگاه تولیدات مراکز استان ها بوده و هست.
تمام شبکه های سراسری سیما باید ظرفیت خود را در استفاده از تولیدات استانی بالاتر ببرند. چرا که آثار استانی با ادبیات و آداب و رسوم نواحی ایران تولید می شوند. بزرگترین ثمره این کار برای تلویزیون استان ها نیز، فاصله گرفتن آن شبکه ها با ادبیات تمرکزگرای پایتخت و تهرانی است. ادبیات تمرکزگرا در تولیدات استانی به مثابه یک تهدید است.
رسانه ملی متعلق به تمام ملت ایران است و تمرکززدایی یکی از سیاست های جاری رسانه ملی است تا میدانی وسیع برای تولیدات مراکز استان ها ایجاد شود. این سیاست به افزایش تعامل میان مراکز هم منجر می شود و در سایه تعامل بیشتر است که می توان افزایش کمی و کیفی محصولات رسانه ای را شاهد بود.

محمدرضا جعفری جلوه
کارشناس رسانه و مدیرشبکه دوم سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها