محرم زینال زاده، بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون:

مادربزرگم به سبک شهرزاد برایمان قصه می‌گفت

این روزها مشغول بازی در سریال «لبخند رخساره» به کارگردانی بهرنگ توفیقی است؛ سریالی که فیلمنامه‌ آن را سعید نعمت‌الله نوشته و در مشهد در حال تصویربرداری است.
کد خبر: ۹۶۶۹۹۹
در فضای مجازی فحش می دهند ، رودرو ابراز ارادت می کنند!

به گزارش جام جم، مجید واشقانی با حضور در سریال مسیر انحرافی به مردم معرفی شد و در ادامه در آثاری مانند: هوش سیاه، انقلاب زیبا، پشت‌بام تهران و... بازی کرد. با این بازیگر درباره سبک زندگی‌ و حضورش در شبکه‌های اجتماعی هم‌صحبت شدیم.

از خودتان برایم بگویید و این‌که چگونه بازیگری هدف شما شد؟

خیلی اتفاقی به بازیگری علاقه‌مند شدم! برای اولین با وقتی عاشق سینما شدم که فیلم بهشت پنهان ساخته آقای قدکچیان را در سینما دیدم و شیفته بازی آقای ابوالفضل پور‌عرب شدم. در همان نوجوانی عاشق نقشی شدم که آقای پورعرب بازی می‌کرد.

در این فیلم شخصیت مثبتی هم نداشت؟

نه! اما من عاشق تیپ و نوع لباس پوشیدنش شدم و پوسترهای فیلم روی من که نوجوان بودم، تاثیر عجیبی گذاشت. البته هنوز هم این بازیگر برایم شخصیت کاریزماتیک و جذابی دارد.

این نشان می‌دهد که ستاره‌‌‌ها بخصوص بازیگران معروف سینما تاثیر زیادی روی نوجوانان و جوانان دارند؟

دقیقا! بخصوص آن زمان که فقط فیلم‌های ایرانی در سینماها اکران می‌شد و مثل امروز دسترسی به فیلم‌های روز دنیا و آشنایی با بازیگران معروف خارجی میسر نبود. به نظرم آن زمان ستاره واقعا به معنای دور از دسترس بود. الان به دلیل شبکه‌های اجتماعی بازیگران خیلی در دسترس هستند. معروف‌ترین بازیگران دنیا در فیسبوک و اینستاگرام و... عضو هستند و می‌توان با مراجعه به صفحات آنها از زندگی شخصی‌شان باخبر شد. وقتی من نوجوان بودم بین خودم و مثلا آقای پورعرب به عنوان سوپراستار سینما فاصله زیادی احساس می‌کردم و دوست داشتم بازیگر شوم تا این فاصله از بین برود، اما الان بازیگران در دسترس هستند و بالطبع مثل سابق جذابیت ندارند.

بازیگران معروف بیشتر از دیگران در معرض دید هستند؛ موفقیت‌ها، شکست‌‌ها و سبک زندگی‌شان برای مردم جذاب است و روی آنها تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل می‌گویند زندگی موفق خانوادگی و طلاق‌های زود‌هنگام برخی از آنها روی دیدگاه جوانان نسبت به زندگی مشترک تاثیرگذار است، شما با این گفته موافق هستید؟

من خیلی شنیدم و دیدم که گروهی از نوجوانان و جوانان در پوشش و تیپ ظاهری از بازیگران الگو گرفته و از آنها پیروی می‌کنند، اما تاکنون نشنیدم که مردم به تقلید از بازیگران به طلاق روی بیاورند. ازدواج و طلاق بازیگران به دلیل شهرت آنها بیشتر به چشم می‌آید وگرنه الان در اکثر خانواده‌‌ها، یک یا حتی دو مطلقه وجود دارد، اما نمی‌توان منکر این شد که حرکت و رفتار ناشایست از سوی چهره‌های معروف روی مردم تاثیرگذار نیست. به همین دلیل چهره‌ها باید خیلی مراقب رفتار و گفتار خود باشند. با همه این‌ها به نظرم مردم بیشتر از نقش‌هایی که بازیگران در آثار سینمایی و تلویزیونی بازی می‌کنند، الگو می‌گیرند. به همین دلیل است که مقابله با تهاجم فرهنگی باید جدی گرفته شود؛ مسلما سریال‌هایی که مثلا در صد قسمت از شبکه‌ای مثل جم پخش می‌شود و در آنها بوضوح مسائلی مانند خیانت همسران به یکدیگر به تصویر کشیده می‌شود، قبح خیلی از مسائل اخلاقی را می‌شکند و راه را برای انجام کارهای ناپسند هموارتر می‌کند. از طرفی زندگی واقعی ستاره‌‌ها را نباید با نقش‌هایی که آنها بازی می‌کنند یکی دانست. بازیگران و ستاره‌‌ها مثل بقیه مردم زندگی می‌کنند، مثلا برای خرید نان به نانوایی می‌روند! اما مردم باورشان نمی‌شود و فکر می‌کنند ما خیلی پولدار هستیم و کارهای شخصی و روزمره‌مان را دیگران برایمان انجام می‌دهند. همین تصورات باعث شده که مردم فکر کنند ما زیادی پولداریم و فحشمان بدهند!

چرا فحش؟ مگر پولداری بد است؟

متاسفانه فحاشی وارد فرهنگ مجازی کشور ما شده است! آدم‌هایی که در شبکه‌‌های اجتماعی به بازیگران و چهره‌های معروف فحش می‌دهند، اگر با آنها رودررو شوند، ابراز ارادت می‌کنند و حتی عکس هم می‌گیرند. به نظرم فحاشی در دنیای مجازی در کشور ما پدیده‌ای است که در هیچ کجای دنیا اتفاق نمی‌افتد.

یک جور خشونت پنهان که دارد دامنه‌دار می‌شود.

بله! چون در دنیای مجازی دستشان برای هرجور ناهنجاری باز است. بصراحت می‌گویم اگر از ابتدا وارد دنیای مجازی نشده بودم، امروز وارد این فضا نمی‌شدم و اگر راهی پیدا کنم، از این دنیا خارج می‌شوم!‌ الان باید هر روز با اضطراب صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی را رصد کنم تا خدای‌نکرده ماجرایی برایم درست نکرده باشند!‌

با این شرایط چرا فضای مجازی را ترک نمی‌کنید؟ عادت کرده‌اید یا به خاطر طرفدارانتان مانده‌اید؟

خودم معتاد شده‌‌ام! ایجادکننده‌‌ها و گردانندگان شبکه‌های اجتماعی دقیقا اهداف مشخصی دارند و می‌دانند چگونه باید مردم را گرفتار این شبکه‌ها کنند. میلیون‌ها دلار هزینه شده تا آدم‌‌های مختلف از جمله من جذب این شبکه‌ها شده و پایبند و معتاد آنها شویم. اگر می‌توانست براحتی از این شبکه‌ها خارج شد که برای آنها میلیون‌ها دلار هزینه نمی‌شد. بدی‌های این شبکه‌ها خیلی زیاد و کلافه‌کننده است، اما من نمی‌توانم از آنها خارج شوم. بیشتر ما معتاد به اینترنت شده‌ایم و اگر گوشی‌های هوشمند و اینترنت را از ما بگیرند، دیوانه می‌شویم، اما نکته این است که ما ایرانی‌‌ها معمولا از هر پدیده‌ای به بدترین شکل ممکن استفاده می‌کنیم. اینترنت خوب است و هزاران مزایا دارد، اما ما از آن اشتباه استفاده می‌کنیم. باید در زمینه استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی فرهنگسازی شود. حدف آنها نه میسر است و نه درست فقط باید یاد بگیریم چگونه از آنها استفاده کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
علی
-
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۰
۰
۰
بله این واقعا جای تاسف داره. نمیدونم ای كاش یه متصدی داشت این كار و یكی شروع میكرد به فرهنگ سازی. كامنت هایی كه ایرانیها تو فضای مجازی میزارن واقعا شرم آور هستن. متاسفانه خودبرتر بینی ریشه دوونده تو فرهنگ ما و با توهین و تحقیر حمله میكنیم به حریم افراد. از مسی گرفته تا گلشیفته و هزاران مثال دیگه و اخیرا هم كه ترامپ!! ما مسول زندگی خودمون هستیم و حق دخالت در زندگی بقیه رو نداریم

نیازمندی ها