سازمان صداوسیما آینه تمام‌نمای ایران اسلامی با همه ویژگی‌های متفاوت قومیتی است که آن را به قدرتی بی‌بدیل در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی تبدیل کرده است.
کد خبر: ۹۶۴۶۶۰
شبکه‌های استانی و مرکزگریزی

رسانه ملی در این مقطع جدید با درک صحیح وضع رقابتی موجود، رویکرد و مدیریت رسانه‌ای خود را در بخش‌های مختلف تولید پیام بخصوص در مراکز استان‌ها به‌سوی «شبکه محوری» معطوف کرده تا بتواند در سپهر رسانه‌ای موجود از این میدان رقابت، سربلند بیرون آید.

یکی از مهم‌ترین اهداف تأسیس شبکه‌های استانی، کمک به توسعه منطقه در ابعاد مختلف است. وجود ترکیب جمعیتی متنوع در مراکز استان‌ها با اوضاع اقلیمی و فرهنگی خاص، نقش محوری شبکه‌های استانی را در توسعه منطقه با بهره‌گیری از این شرایط دو چندان کرده است. برخورداری استان‌ها از توانمندی‌های خاص طبیعی، اقتصادی و فرهنگی، شرایطی را برای هر منطقه پدید آورده که هر شبکه استانی با استفاده مناسب و برنامه‌ریزی شده از توانمندی‌های استان، می‌تواند به شبکه‌ای متفاوت از یکدیگر و همگرا با ویژگی‌های منطقه تبدیل شود؛ شبکه‌ای که بتواند به ارتقای امید در منطقه، افزایش حس اعتماد مردم به رسانه و مسئولان و افزایش انگیزه مسئولان در تلاش و خدمت رسانی به مردم استان کمک کند.

مرکزگریزی به این معنی است که شبکه‌های استانی باید سیاست‌ها و راهبردهای برنامه‌ای خود را از الگوبرداری صرف از شبکه‌های ملی جدا کرده و در تولید محتوا با بهره‌‌گیری از بافت موقعیتی منطقه، موقعیت چند قومیتی، استعدادها و ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و... اهتمام ورزند تا سهم درخور توجهی را در شتاب‌بخشی به توسعه و پیشرفت استان از آن خود کنند و به شبکه‌ای تبدیل شوند که از آن به‌عنوان شبکه توسعه محور یاد شده ‌است. برای رسیدن به این هدف مهم، الزاماتی را باید در دستور کار قرار داد که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

بهره‌گیری از ظرفیت‌های فرهنگی و بومی منطقه و سنت‌های خاص مردمان آن دیار در قالب‌ها و ساختار‌های مختلف تلویزیون با رویکرد خلاقانه که باعث تمایز شبکه‌ها از یکدیگر شود. بازنمایی آیین و آداب و رسوم هر منطقه، بستری مناسب برای هویت‌یابی پدید می‌آورد.

کمک به گسترش و توسعه موقعیت تولیدی و اقتصادی استان. به عبارت دیگر شبکه استانی در یک منطقه‌ کشاورزی و دامداری باید تولید محتوایی خود را معطوف به کشاورزی و دامداری کند تا در توسعه آن در سطحی پیشرفته نقش داشته باشد. این راهبرد را می‌توان کلیدی‌ترین راهبرد در تحقق اقتصادمقاومتی دانست.

پرهیز از کپی‌برداری از شبکه‌های ملی در تولید پیام، چرا که شبکه‌های ملی در تمام نقاط کشور دریافت می‌شوند، پس شبکه‌های استانی باید در مسیری متفاوت و متناسب با شرایط منطقه به تولید محتوا بپردازند تا توجه بیشتر مخاطبان محلی را به خود جلب کنند.

تولیدات شبکه‌های استانی که متناسب با بافت موقعیتی منطقه تهیه می‌شوند، باید از چنان کیفیتی برخوردار باشند که قابلیت جایابی را برای پخش از شبکه‌های سراسری داشته باشند.

امیدوارم که در جهت رشد و تعالی شبکه‌های استانی و با رویکرد «شبکه‌محوری» به گونه‌ای راهبردهای ارتقای شبکه‌ها را اجرایی کنیم که این شبکه‌ها، نه‌تنها در عرصه استانی و ملی بلکه در گستره جهانی نیز هویت یابند.

دکتر علی دارابی

معاون امور استان‌های رسانه ملی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها