عنصر هیجان‌بخشی در کنار شادی، یکی از عناصر اصلی و لازم است که از ابتدای تاسیس شبکه نسیم مورد توجه مدیران آن قرار گرفته و ساخت برنامه‌هایی با این رویکرد و هدف ویژه را از ابتدا در دستور کار خود قرار داده‌اند.
کد خبر: ۹۴۰۱۳۳
بفرمایید چند درجه هیجان!

جوانان و نوجوانان هم از بینندگان اصلی این شبکه هستند و این خود نیاز به ساخت برنامه‌هایی با رویکرد هیجان‌بخشی و تزریق روحیه شادی به این مخاطبان را دوچندان می‌سازد.

در همین راستا مدتی است که سری جدید برنامه «چند درجه» از این شبکه روی آنتن رفته؛ برنامه‌ای که سعی در معرفی جاذبه‌های ناشناخته یا مورد غفلت واقع شده ورزشی دارد.

برنامه «چند درجه» از شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت 21 از شبکه نسیم روی آنتن رفته و تهیه‌کنندگی آن را غلامرضا بختیاری عهده‌دار است.

برنامه‌ای با فضای مستند

غلامرضا بختیاری، تهیه‌کننده «چند درجه» درخصوص چگونگی شکل‌گیری این برنامه به جام‌جم می‌گوید: ایده اولیه ساخت این برنامه در ابتدا برای ایام ماه محرم و صفر مطرح شد و شبکه به دنبال برنامه‌ای بود تا در این ایام بتواند به‌عنوان جایگزینی برای خندوانه روانه آنتن کند؛ ضمن این‌که رسالت شبکه مبنی بر هیجان‌بخشی برای مخاطبان هم همچنان محفوظ بماند و بتوانیم بینندگان‌مان را حفظ کرده و راضی نگه داریم. لذا ایده ساخت این برنامه مهیج مطرح شد و خیلی زود وارد مرحله ساخت آن شدیم. البته ابتدا مشکلاتی را به لحاظ تامین محتوا و یافتن موضوعات برای برنامه داشتیم و در سری اول بیشتر به صورت مسابقه‌ای و رقابتی آن را اجرا می‌کردیم؛ اما پس از ورود به سری جدید هیجان بیشتری را دستمایه کار خود قرار دادیم و به معرفی این رشته‌ها و شاخه‌های ورزشی جذاب پرداختیم.

این تهیه‌کننده همچنین درخصوص تفاوت‌های سری اول و دوم برنامه توضیح می‌دهد: در سری اول که اجرای برنامه را پژمان بازغی عهده‌دار بود، بیشتر در استودیو می‌ماندیم و عموما به معرفی اطلاعات فنی و استودیویی می‌پرداختیم؛ اما هنگام برنامه‌ریزی برای ساخت سری دوم برنامه به نتیجه کنونی رسیدیم و دیدیم که این اتفاقات برای پیش بردن مجموعه خیلی جذاب‌تر است و البته تا حدی هم به فضای مستندگونه نزدیک شده‌ایم.

توجه به ایجاد اشتغال

بختیاری در تعریف موضوعات پرداخته شده در قسمت‌های مختلف این برنامه تصریح می‌کند: شاید این‌طور به نظر برسد که ما در قسمت‌های مختلف چند درجه فقط سراغ رشته‌های مهیج ورزشی رفته‌ایم. بله، خب رشته‌هایی چون اسنو راش، قایق سواری تک‌نفره کایا یا مسابقات ماشین‌سواری در پیست‌های مخصوص از جمله رشته‌هایی بود که ما به آنها پرداخته و سراغشان رفته‌ایم؛ اما این همه کار نیست و ما در مواردی وارد بخش معرفی مشاغل هیجان آور شده و سعی در معرفی این پیشه‌ها هم داریم. اتفاقا این قضیه بازخوردهای خوبی را نیز در جامعه ایجاد کرده است.

سری سوم در راه است

توجه به قاب‌بندی‌های درست و استاندارد و جلوه‌های به روز و پیشرفته تصویربرداری، از دیگر اتفاقات مثبت برنامه چند درجه است.

بختیاری در این خصوص می‌گوید: ما الان تقریبا در هر قسمت برنامه از 9 دوربین استفاده می‌کنیم؛ چراکه با سرعت و هیجان سر و کار داریم و خیلی از اتفاقات ما مثل سقوط آزاد و ورزش‌هایی از این دست تنها در طول 10ثانیه رخ می‌دهد و امکان تکرار ندارد. از ابتدا سعی‌مان همین بوده که از تجهیزات به روز استفاده کنیم. البته در این راه صدمه‌هایی هم دیده‌ایم؛ برای مثال یک بار دوربینمان در آب غرق شد و بار دیگر در مقابل آتش ذوب شده است. با این حال تلاش کرده‌ایم همچنان با انرژی به کار ادامه دهیم و این سختی‌ها سد راهمان نشود.

وی بر این نکته هم تاکید می‌کند که ما در تمام قسمت‌های برنامه توصیه‌های ایمنی و نکات لازم را در قالب زیرنویس‌هایی به مخاطبان گوشزد می‌کنیم و خطرها را یادآوری می‌کنیم. همچنین سری سوم برنامه هم در حال ساخت است و می‌کوشیم در مجموعه جدید باز به شکلی تخصصی‌تر به بسیاری از این رشته‌ها و ورزش‌ها بپردازیم.

تلفیق برای نوآوری

امید خسروی یکی از دو مجری این برنامه است که در لحظات پرهیجان با شرکت‌کننده‌های اصلی همراه شده و خود در دل ماجراها و ورزش‌های هیجان‌آور برنامه حضور پیدا می‌کند.

وی در تعریف شرایط ضبط این کار و سختی‌های آن می‌گوید: من 14 سال است که در تلویزیون مشغول فعالیت هستم و در این سال‌ها تدوین و کارگردانی برنامه‌هایی را در شبکه‌های مختلف عهده‌دار بوده‌ام؛ لذا با سختی‌های کار تصویری آشنا هستم. اتفاق خوبی که در چند درجه رخ داده این است که ما مشغول همکاری با گروهی از آدم‌های حرفه‌ای هستیم. شرایط کار برای همه سخت است و با این حال تک تک افراد با نهایت توانشان انرژی می‌گذارند و این سختی‌ها را تحمل می‌کنند تا کار پیش برود.

خسروی همچنین با اشاره به نبود متن در طول ضبط مسابقه و ساختار مستندگونه کار تصریح می‌کند: البته این‌طور نیست که همه اتفاقات کاملا بر اساس تصادف در طول کار رخ داده باشند؛ بلکه ما از قبل، صحبت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها را انجام داده و مسیر اتفاقات را به گونه‌ای می‌چینیم که رخ دادن برخی حوادث برایمان اجتناب‌ناپذیر باشد تا این اتفاقات را در قاب تصویر ببینیم.

هیجان، عنصری موازی با شادی

دکتر حسین کرمی، مدیر شبکه نسیم در خصوص چرایی ساخت برنامه‌هایی چون «چند درجه» و در کل، رویکرد این شبکه نسبت به ساخت آثاری به نیت تزریق هیجان به مخاطبان می‌گوید: هیجان و شادی دو مسیری هستند که همیشه به شکلی موازی در شبکه نسیم دنبال می‌شود. مناسبت‌هایی به لحاظ تقویمی هست که در آن امکان بروز شادی در شبکه وجود ندارد و نمی‌شود برنامه‌های تفریحی همیشگی را در ایامی چون محرم و صفر روی آنتن فرستاد، اما همچنان می‌توان به هیجان پرداخت و با این محور و موضوع برنامه‌سازی کرد. بخصوص آن‌که مخاطبان تلویزیون عموما نسل جوان و نوجوان هستند و به حوزه‌هایی که در آن به هیجان و انرژی پرداخته شود، علاقه‌ای دوچندان دارند و نباید از این حوزه‌ها غافل بود. لذا این قضیه یکی از محورها و رویکردهای جدی و قابل توجه ما در شبکه نسیم است. برنامه «چند درجه» هم دقیقا در همین فضا طراحی شده که هم هیجان دارد و هم در مناسبت‌ها و تعطیلی‌های مذهبی می‌تواند همچنان روی آنتن برود و فضای خلأ نبود برنامه‌های شاد را در چنین ایامی پر کند. ما همچنین در شبکه با توجه به همین رویکردی که گفتم در تدارک ساخت برنامه‌ای جدید با نام «آب و آتش» هم هستیم که بیشتر شکل مسابقه‌ای دارد و در تلاش هستیم تا پایان شهریور به پایان رسیده و از اوایل مهر روی آنتن برود.

زهرا غفاری - رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
حامد
-
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
۰
۰
برنامه چند درجه عالییییه.
علی
-
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
۰
۰
برنامه چند درجه ، فوق العادست

نیازمندی ها