مهندس سیدعزت الله ضرغامی در گفتگوی اختصاصی با جام جم آنلاین؛

مثلث ماندگاری رشیدی

رییس اسبق سازمان صدا و سیما در گفت و گو با جام جم آنلاین از رفاقت 30 ساله اش با مرحوم داود رشیدی گفت و آن مرحوم را چهره ای ماندگار برای جامعه هنری ایران دانست .
کد خبر: ۹۳۸۵۰۶
مثلث ماندگاری رشیدی

گفت و گوی جام جم آنلاین با مهندس سید عزت الله ضرغامی را در زیر می خوانید .

داود رشیدی در نگاه مهندس ضرغامی چگونه بود؟

مرحوم داود رشیدی شخصیتی برجسته در حوزه هنرهای نمایشی اعم از سینما، تئاتر و تلویزیون داشت. مسئولیت های خطیری که در انجمن بازیگران کشور داشت به هیچ عنوان از کیفیت کارهای فراوانی که روی صحنه ها و مقابل دوربین اجرا می کرد، نکاست. او در هر برنامه ای که حاضر می شد حتی اگر نقش کوتاهی را می پذیرفت، نشان می داد که در بالاترین سطح هنری و حرفه ای کشور قرار دارد.

دقت نظر ایشان در ارائه کارهای نو در حوزه نمایش را چگونه ارزیابی می کنید؟

مرحوم رشیدی انسانی آکادمیک، باسواد و مسلط به زبان فرانسه بود. بنابراین همیشه با وسواسی خاص به دنبال سوژه های ناب، جدید و بهره گیری از برخی تولیدات اورجینال سطح بالا و در سطح جهانی بود. علاوه بر این بُعد جهان نگر، او نگاهی کاملاً بومی و ایرانی به هنر نمایشی کشور داشت.

شما از نزدیک با منش و اخلاق مرحوم رشیدی آشنا بودید، اخلاق شخصی و اجتماعی ایشان چگونه بود؟

داود رشیدی هنرمندی بسیار با اخلاق چه در روی صحنه و چه در پشت صحنه بود. من در طول سه دهه اخیر با هنرمندان بسیاری از نزدیک معاشرت داشته و دارم و به جرأت شهادت می دهم که رشیدی یکی از با اخلاق ترین هنرمندان جمهوری اسلامی ایران بود. هنرمندان در مقیاس اخلاق به عقیده من به دو دسته تقسیم می شوند یکی هنرمندان با شخصیت و دوم هنرمندانی که کمتر از سجایای اخلاقی برخوردار هستند. لذا تواضع، اخلاق حسنه و محبت سه ویژگی بارزی بود که در ذهن و خاطر کسانی که همیشه با او مؤانست و مجالست داشتند ماندگار شده است.

می گویند که وضع زندگی و معیشتی بازیگران به یک دغدغه همیشگی برای او تبدیل شده بود، درست است؟

در طول مدتی که در معاونت سینمایی وزارت ارشاد بودم بطور مستمر با ایشان که ریاست انجمن بازیگران کشور را برعهده داشت در ارتباط بودم. از نزدیک شاهد بودم که چه تلاش فراوانی را برای بهبود وضعیت بازیگران و زحمت کشان حوزه نمایش کشور انجام می داد. هرگاه من هم می خواستم برای بازیگران اقدامی را انجام دهم نخستین فردی که پیشقدم میشد مرحوم رشیدی بود. البته از روی تواضع و متانت برای اینکه کار خود را مخفی کند به من می گفت، این قدر که شما برای هنرمندان زحمت می کشید باید جنابعالی رییس انجمن بازیگران می شدید.

بهترین نقشی که رشیدی را در هنر نمایش ایران ماندگار کرد به نظر شما کدام است؟

داود رشیدی چند شخصیت ماندگار در هنر نمایشی ایران خلق کرد که مهمترین آنها نقش «خوجه ممد» در فیلم بیاد ماندنی شیلات بود. به شخصه معتقدم که شیلات یکی از ده فیلم برتر سینمای انقلاب است. قصه و فضاسازی شیلات بسیار خوب بود اما حضور رشیدی در کاراکتر «خوجه ممد» روح دیگری به شیلات داد و این فیلم را به یک اثر فاخر تبدیل کرد.
نقش های دیگری که در سریال ها و فیلم های سینمایی و تلویزیونی بازی کردند مانند مفتش شش انگشتی در «هزاردستان» ساخته مرحوم علی حاتمی و نقش حاجی در « بازگشت پرستوها»ساخته ابوالقاسم طالبی و بسیاری دیگر... همه از خاص بودن این هنرمند مردمی حکایت دارد.

سخن پایانی یک دوست قدیمی مرحوم رشیدی؟

کوتاه سخن اینکه مرحوم داود رشیدی تا آخرین لحظه اجرای کارهای هنری خویش، به دنبال سوژه های جدید و خلاقیت در عرصه هنر نمایش بود. شخصیتی مانند او با این جامعیت کمتر در جامعه هنری کشور شکل گرفته است. او به واقع چهره ماندگار عرصه نمایش بود و حق استادی بر گردن بسیاری از ستارگان امروز سینما، تئاتر و تلویزیون کشور دارد.

محمد زندکریمخانی - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها