بحث کمبود بودجه و نبود امکانات مالی در تولیدات برنامه‌ها اتفاق تازه‌ای نیست. امروزه حتی سازمان عریض و طویلی چون صدا و سیما هم با کمبودهایی به لحاظ بودجه مواجه شده و این امر در مواردی ساخت برنامه را برای برخی برنامه سازان دشوار کرده است. تردیدی نیست که تولید یک برنامه خوب و باکیفیت در کنار عوامل اصلی و حیاتی همچون وجود یک ایده خوب، نوآوری و خلاقیت برای موفقیت و دیده شدن پیش از هرچیز به منابع مالی هم نیازمند است. مروری بر بسیاری از برنامه‌های موفق این سال‌ها چون «ماه عسل»، «خندوانه» و اخیرا هم «دورهمی» اهمیت تاکید بر ظاهر و جلوه کار و نقش آن در جلب نظر مخاطبان را هر چه بیشتر از قبل نمایان می‌کند.
کد خبر: ۹۳۱۹۱۴
نقش حامیان مالی در تولید برنامه‌ها

در چنین شرایطی مدت‌هاست تهیه‌کنندگان سیما برای جبران بخشی از هزینه‌ها و نیز احیای کیفیت کار، به استفاده از اسپانسرها و حامیان مالی روی آورده‌اند. حرکتی که به ذات خود چندان اتفاق بدی هم نیست و اتفاقا در صورت استفاده درست از آن می‌تواند به عنوان کمک و محرکی برای ساخت برنامه‌هایی بهتر محسوب ‌شود؛ کمکی که درواقع نوعی سود دوجانبه هم برای برنامه‌سازان و شبکه‌ها و هم خود شرکت‌های تجاری حمایت‌کننده به‌شمار می‌آید.

تهیه‌کننده‌ها به اعتبار حمایت‌های تازه‌ای که کسب کرده‌اند، می‌توانند بار بخشی از دغدغه‌های مالی را به فراموشی سپرده و میدان عمل وسیع‌تری را برای کارکنان خود فراهم کنند. شرکت‌ها هم در صورت موفقیت و دیده شدن آن برنامه نام و اعتباری برای خود کسب می‌کنند و سودی دوچندان از این طریق برایشان حاصل می‌شود.

هر چند این مسیر همیشه هم بدرستی به پیش نرفته و موارد متعددی را در همین چندساله می‌توان نام برد که استفاده از حامیان مالی و بازرگانی در برنامه‌ها چنان به دور از ظرافت و با اغراق بیش از اندازه بوده که نتیجه‌ای معکوس داشته است. اتفاقی که با تاکید بیش از حد بر عنصر تبلیغات و دوری از جذابیت و توجه به جذب مخاطب، هم باعث شکست خوردن آن برنامه و هم از دست رفتن اعتبار آن شرکت شده است.

در چنین شرایطی «دستپخت» را می‌توان به عنوان نمونه‌ای متفاوت و موفق در استفاده از تبلیغات نام برد. برنامه‌ای رقابتی در حوزه آشپزی که نخستین سری از آن نوروز امسال روی آنتن رفت و در ادامه، مشاهده موفقیت و محبوبیت آن در میان مخاطبان، سازندگان این برنامه را به ساخت سری‌های بعدی کار ترغیب کرد. مسابقات و برنامه‌هایی با موضوع آشپزی در همه جای دنیا جزو برنامه‌های پرخرج محسوب می‌شوند و دیده شدن هر چه بهتر این سبک از برنامه‌ها نیازمند صرف بودجه‌های دست و دلبازانه به لحاظ مالی است.

این عامل در برنامه «دستپخت» با دقت و ظرافت خوبی صورت گرفته و حضور دو برند مطرح یکی در عرصه لوازم خانه و آشپزخانه و دیگری مواد غذایی با دوری از تبلیغات بیش از اندازه و رعایت حد تناسب موجب شده است برنامه‌ای استاندارد به لحاظ استفاده از حمایت‌های مالی روانه آنتن شود؛ اتفاقی که امید است در برنامه‌های بعدی سیما هم بیشتر مورد تاکید قرار گیرد و استفاده از حمایت‌های مالی موجب رونق بیشتر برنامه‌ها و نیز رضایت بینندگان شود.

زهرا غفاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها