رادیو تصویری برای اولین‌بار در شبکه جوان راه‌اندازی شد

تصویر رادیو در آینه فضای مجازی

رادیو تصویری با شروع بازی‌های المپیک با همکاری شبکه جوان به‌عنوان رادیو آنالوگ و مجموعه چند رسانه‌ای و فضای مجازی صدای جمهوری اسلامی ایران فعالیتش را آغاز کرده است. این اقدام با هدف پاسخ به نیاز مخاطبان در رسانه‌های نوین و فناوری‌های جدید در رادیو جوان با امکانات بهتر و کیفیت بالاتر اجرایی شده است. مخاطبان می‌توانند هر روز از طریق سایت رادیو جوان به مدت یک ساعت بیننده رادیو تصویری باشند.
کد خبر: ۹۳۰۳۳۷
تصویر رادیو در آینه فضای مجازی

علی سیفی، مدیر رادیو جوان درباره راه‌اندازی رادیو تصویری در این شبکه به جام‌جم گفت: پیشینه رادیو تصویری به رادیو ایران صدا برمی‌گردد که سال‌های نه‌چندان دور تجربه شد. این اقدام در رادیو تابستانه نیز برای مدت زمانی اجرایی شده است. رادیو تصویری به این شکل است که دوربین در استودیوی برنامه کار گذاشته می‌شود و همزمان با پخش برنامه از رادیو، مخاطبان می‌توانند از طریق وب به شکل تصویری برنامه را تماشا کنند.

بهره‌گیری از فضای مجازی

وی ادامه داد: بنابراین تصمیم گرفتیم رادیو تصویری را با همکاری مدیر چندرسانه‌ای معاونت صدا و با هدف پاسخ به نیاز مخاطبان در رسانه‌های نوین و فناوری‌های جدید در رادیو جوان با امکانات بهتر و کیفیت بالاتر اجرایی کنیم. در حال حاضر مخاطبان رادیو جوان می‌توانند از ساعت 18 به مدت یک ساعت شاهد رادیو تصویری از طریق سایت رادیو جوان باشند. نیم‌ساعت از این برنامه هم به شکل زنده از رادیو جوان پخش خواهد شد.

مدیر رادیو جوان با اشاره به این‌که رادیو تصویری از روز پنجشنبه 14 مرداد ماه و همزمان با شروع بازی‌های المپیک از این شبکه آغاز بکار کرده، توضیح داد: برنامه «کهکشان المپیک» درباره رویدادها و حواشی مسابقات المپیک است و بیشتر جنبه تحلیلی برای مخاطبان دارد که با اجرای امیرحسین بابازاده و تهیه‌کنندگی حامد مرادیان پخش می‌شود و کاری از گروه تفریحات و سرگرمی رادیو جوان است.

سیفی در پاسخ به این سوال که اقبال مخاطبان ظرف این چند روز چگونه بوده؟ عنوان کرد: بهتر است درباره مخاطبان مدیر چند رسانه‌ای معاونت صدا صحبت کند، اما فکر می‌کنم آمار رضایتبخش باشد.

وی درباره این‌که چطور شد رادیو جوان در این باره گام برداشت؟ تصریح کرد: مقام معظم رهبری بارها بر این مساله تاکید کردند که باید رسانه در فضای وب حضور پرقدرتی داشته باشد. به همین دلیل با توجه به پر مخاطب بودن رادیو جوان تصمیم گرفتیم چنین اقدامی داشته باشیم.

مدیر رادیو جوان اشاره کرد: البته حوزه وب در کشور ما هنوز به شکل دقیق مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است. ایراد عمده هم این است که به اینترنت ملی باید وصل شویم تا مردم به راحتی و با سرعت بالا تصاویر را دریافت کنند. به نظرم با اجرایی شدن اینترانت، رادیو می‌تواند رقیب خوبی برای رسانه‌های هم تراز باشد. تجربه جهانی رادیو تصویری موفق بوده و امیدواریم بتوانیم پر قدرت این مسیر را ادامه بدهیم.

تجربه نوین

مهدی شاملو، مدیر چند رسانه‌ای و فضای مجازی معاونت صدای رسانه ملی درباره راه اندازی رادیو تصویری در رسانه ملی گفت: قرار نیست که نقش رادیو، این رسانه همواره گرم و پویا در هیاهوی شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های نوین کمرنگ شود، بلکه فضای مجازی با ایجاد بستری دو سویه می‌تواند نقش مهم رادیو را رنگ و بوی دیگری بخشد و در این گذار دنیای ارتباط با مخاطب را نزدیک‌تر و جذاب‌تر کند. وی ادامه داد: در همین راستا چندی است که صدای جمهوری اسلامی ایران تجربیاتی (هر چند کوتاه و مختصر) در جهت ایجاد رادیو تصویری داشته که با رویکرد جدید، نگاه و تامل مدیران رسانه ملی رسالت توسعه و اهمیت، رادیو تصویری با جدیت بیشتری پیگیری شد و این‌بار این رویداد نوین با بهره گیری از فضای رادیو (همکاری شبکه جوان به عنوان رادیو آنالوگ) و مجموعه چند رسانه‌ای و فضای مجازی صدای جمهوری اسلامی ایران رسالت جدید خود را آغاز کرد.

مدیر چند رسانه‌ای معاونت صدا عنوان کرد: در این راستا همزمان با برگزاری بازی‌های المپیک برنامه‌ای با عنوان «کهکشان المپیک» هر روز از ساعت 18 تا 19 به صورت زنده همزمان از رادیو جوان موج اف‌ام و سایت این شبکه به مخاطبان و علاقه‌مندان تقدیم می‌شود. شنوندگان با بهره‌گیری از این رادیو می‌توانند در این تجربه جدید تصویری صدای جمهوری اسلامی ایران با فضای استودیوی رادیو، نحوه اجرا و اتفاقات و عوامل پشت صحنه و دیدن مدل ساخت و تهیه به صورت دیداری و شنیداری همراه شوند.

شاملو تصریح کرد: از ویژگی‌های حائز اهمیت رادیو تصویری پخش همزمان برروی موبایل و رایانه شخصی است که البته این تجربه در رسانه‌های معتبر جهان قبلا صورت گرفته. همچنین چگونگی تعامالات نوین با مخاطبان و ارتباط با مهمانان و کارشناسان برنامه نیز از جذابیت‌ها و نکات حائز اهمیتی است که با توجه به نیاز مخاطب به رادیو تصویری در نظر گرفته شده است.

وی در پایان گفت: رادیو تصویری می‌رود تا پویاتر و خلاق تر با استفاده از فناوری‌های نوین خود و قابلیت رادیو آنالوگ تجربه جدیدی را با مخاطبان و شنوندگان به اشتراک بگذارد. رادیو تصویری با تلویزیون تفاوت دارد و قرار نیست تلویزیونی باشد.

توجه به مخاطب

امیرحسین بابازاده، مجری برنامه کهکشان المپیک درباره تفاوت اجرای برنامه رادیو تصویری و گویندگی در رادیو گفت: رادیو تصویری برنامه‌ای بین رادیو و تلویزیون است و باید بخشی از الزامات تصویر مناسب، از جمله ظاهری آراسته و لباس مناسب و.. رعایت شود. اجرای برنامه رادیو تصویری نسبت به گویندگی در رادیو دشوارتر است، زیرا باید مرتب حواسمان به میکروفن هم باشد و طوری صحبت کنیم که مخاطب بداند به او توجه می‌کنیم.

وی در ادامه افزود: اگر حواس من به عنوان مجری به اطراف باشد حمل بر بی توجهی به مخاطب می‌شود. در مجموع رادیو تصویری ابداع جالب و به نظرم اتفاق مهمی است و حتما با اقبال مخاطبان هم روبه‌رو خواهد شد، زیرا جوانان امروز علاقه‌مند هستند با رسانه‌های نوین آشنا شوند و این اقدام رادیو جوان را باید به فال نیک گرفت.

بابازاده که تجربه اجرای تلویزیونی در برنامه‌های «صبح بخیر ایران»، «وقت اضافه»، «فوتبال برتر»، «جام از نگاه دو» و ... را دارد، گفت: در مجموع اجرا در رادیو تصویری در مقایسه با اجرای تلویزیونی و گویندگی در رادیو برایم یک تجربه متفاوت است و دوستش دارم. به هر حال همه از تنوع و تغییرات استقبال می‌کنند و من هم این حرکت رادیو جوان را یک گام در عرصه پیشرفت در رسانه‌های نوین می‌دانم.

تعامل جدید با مخاطب

حامد مرادیان، تهیه‌کننده برنامه کهکشان المپیک با اشاره به این‌که رادیو تصویری یک تعامل جدید با مخاطبان رادیوست، توضیح داد: رادیو تصویری کاملاً با یک برنامه تلویزیونی متفاوت است و ما با بهره بردن از فضای مجازی تعامل جدیدی با مخاطب رادیو جوان برقرار کرده‌ایم. وی افزود: برای این برنامه تصاویر بسیار خوب از المپیک انتخاب شده و ویدئوهای با کیفیت هم قرار داده ایم. به نظرم این تجربه جدید می‌تواند نظر مخاطبان را جلب کند.

فاطمه عودباشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها