قرار نیست همه مشکلات جامعه را تلویزیون حل کند اما وقتی برخی مسائل به بحران شباهت پیدا می‌کند رسانه فراگیری مانند تلویزیون یکی از بهترین گزینه‌ها برای اطلاع‌رسانی است.
کد خبر: ۹۰۰۳۰۲
رسانه ملی و تحلیل مهارت‌های ارتباطی

متاسفانه بی‌اخلاقی و بی‌ادبی به بحران امروز جامعه ما بدل شده است؛ کافی است سری به شبکه‌های اجتماعی بزنیم و بخصوص صفحات مربوط به هنرمندان، ورزشکاران و دیگر شخصیت‌های شناخته شده را ببینیم و نظرات مردم را بخوانیم تا باورمان شود که بی‌اخلاقی دست‌کم در فضای مجازی بیداد می‌کند هر چند در دنیای واقعی و موقعیت‌های دشوار هم شاهدیم که آدم‌ها چطور کنترلشان را از دست می‌دهند و پایشان را از چارچوب اخلاق، شرع، عرف و انسانیت فراتر می‌گذارند.

تلویزیون سال‌هاست که مهارت‌های ارتباطی را در برنامه‌های مختلف خانوادگی و معارفی آموزش می‌دهد اما به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که پا فراتر گذاشته و این مساله را با حضور کارشناسان و متخصصان حوزه روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و فرهنگ مورد تحلیل و ریشه‌یابی قرار دهد.

بعد از ماجرای قتل ستایش توسط یک نوجوان ایرانی، خیلی‌ها به صفحه‌ای که منسوب به قاتل بوده در شبکه‌های اجتماعی سر زده‌اند و دیده‌اند که افراد چطور به راحتی هر ناسزایی که روا دانسته‌اند در این صفحه نوشته‌اند با علم به این‌که قاتل ممکن است هرگز نتواند وارد فضای مجازی شود و بی‌خبر از این‌که با هر ناسزایی ولو به یک قاتل، بخشی از شخصیت و هویت خویش را مخدوش می‌کنند و به فروپاشی و اضمحلال شخصیتی نزدیک‌تر می‌شوند.

این صفحه به علاوه ماجراهایی که درباره دلخوری هنرمندان از بی‌اخلاقی مردم شنیده‌ایم به تنهایی کافی است که بحران بی‌اخلاقی را باور کنیم و از تلویزیون توقع داشته باشیم که به آن نگاه تحلیلگرانه داشته باشد. به نظر می‌رسد آموزش مهارت‌های ارتباطی به آن شیوه که تا امروز تلویزیون انجام داده دیگر پاسخگو نیست و شاید ضرورت داشته باشد که یک یا حتی چند برنامه جدی و مستقل درباره این مساله ساخته شود. حالا دیگر وقت آن رسیده که بهترین روان‌شناسان و متخصصان علوم رفتاری بدون تعارف و ملاحظه آسیب‌های شخصیتی، نواقص و ایرادها را در تلویزیون بازگو و علل و عواملش را تشریح کنند.

شاید بد نباشد که مردم نیز در این برنامه مشارکت داشته باشند و امکانی ایجاد شود که با حفظ شئونات دینی و عرفی، افراد درباره دلیل این بی‌اخلاقی‌ها، احساسی که از ابراز یا حتی شنیدن و دیدن آن پیدا می‌کنند، حرف بزنند و نظر کارشناسان و متخصصان را نیز بشنوند.

ام‌البنین دیوسالار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها