نشست مشترک مسئولان حوزه سینمای مقاومت با رئیس رسانه ملی به منظور هم‌اندیشی، تبادل‌نظر و گسترش دامنه کمک‌ها و همکارهای سازمان صدا و سیما برگزار شد.
کد خبر: ۸۹۹۱۴۶
ظرفیت‌سازی در حوزه فرهنگ و سینمای مقاومت نیازمند کار مشترک است

به گزارش جام جم سیما ، دکتر سرافراز در این نشست ضمن استقبال از روند فعالیت‌ها و گزارش‌های ارائه شده در زمینه سینما و جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت تصریح کرد: نیازمند کار مشترک و تعامل جدی‌تر برای ظرفیت‌سازی در حوزه فرهنگ و سینمای مقاومت هستیم.

وی ادامه داد: گزارش‌های خوبی ارائه شد و معتقدیم باید در این زمینه از امکانات و توانمندی‌ها برای ارتقای ظرفیت‌ها و شناسایی نقاط ضعف و راهبردهای موثرتر بهره گرفت.

رئیس رسانه ملی با بیان اینکه در شرایط فعلی باید حواسمان جمع باشد خاطرنشان ساخت: امروز، شبکه‌های ماهواره‌ای در مقیاس گسترده‌ای کار و برنامه‌ریزی می‌کنند و مدام شاهد ایجاد شبکه‌های فارسی زبان با اهداف و اغراض گوناگون هستیم که سعی می‌کنند با یکسری ترفندهای تبلیغاتی در داخل و خارج اندیشه‌هایی را جذب کنند ، کاری که قبلاً در حوزه علم و دانش می‌کردند.

وی اضافه کرد: این شرایط البته دو بخش دارد. اینکه عده‌ای از خطوط قرمز عبور می‌کنند و به این شبکه‌ها می‌پیوندند و بخش دیگرش هم ممکن است ناشی از بی‌ملاحظگی و بی‌تدبیری باشد که نتیجه آن روی آوردن ظرفیت‌های علمی، هنری و سینمایی داخلی به سمت مخالف است و این ناشی از شرایط و فضای فرهنگی و هنری کشور است که هنرمندان حالتی لغزنده پیدا کرده اند به همین خاطر ظرفیت سازی در حوزه فرهنگ یک ضرورت است.

دکتر سرافراز با بیان اینکه در کارهای نمایشی به این نتیجه رسیدیم که یکی از ضعف‌ها مربوط به حوزه سناریو نویسی و نگارش آثار داستانی است، خاظرنشان ساخت: نگارش داستان اگر بهترین مضامین را هم داشته باشد ولی گیرا نباشند کسی پایش نمی‌نشیند . به گفته وی، باید در بستر یک گره داستانی و کشش‌دار و جذاب به سبک زندگی و ارزش‌های اسلامی در شرایط هجوم فضای رسانه‌ای، اینترنت و شبکه‌های ماهواره‌ای توجه کنیم، پس ضرورت دارد برای جذب و کشف نیرو استعدادیابی شود و جشنواره یکی از کارکردهایش می‌تواند این موضوع باشد.

وی افزود : در عرصه تئاتر و ادبیات نمایشی هم ما خیلی عقب هستیم و عمده کارهای نمایشی بر اساس متون ترجمه‌ای است . آدم‌ها، اسامی و رفتارشاهایشان اغلب، آمریکایی و اروپایی است ولی اگر مسائل انقلاب اسلامی و گفتمان دفاع مقدس را در حوزه گسترده‌تری به شکل تئاتر و هنرهای نمایشی می‌داشتیم پله‌ای بود برای کارهای اصولی‌تر و برای انتقال به حوزه سینما اما تئاتر سکوی خوبی برای شناسایی ظرفیت‌های جدید و نیروهای مورد نظر و ارتقا به مراحل بعدی است.

رئیس رسانه ملی ضمن تاکید بر لزوم حمایت و کمک از ظرفیت‌ها و استعدادها یادآور شد: مشکل این است ظرفیت‌های محدودی هم که وجود دارد در میان طیف‌های مختلف به این سو و آن سو کشیده می‌شود و یک بخشی از این ظرفیت جذب بیرون می‌شوند و در عوض هیچگونه ظرفیت جدیدی هم ایجاد نمی‌شود. بنابراین باید سراغ شناسایی نیروها برای کارهای بزرگ‌تر و اساسی‌تر برویم.

دکتر سرافراز تاکید کرد: کشور مملو از استعداد است. استعدادهایی که بتوانند نویسندگی کنند و متن‌های نو عرضه کنند ولی بسترهای مناسب برای کشف، بروز و ظهور آنان فراهم نبوده است.

وی اظهار داشت: امروز، زبانی که مؤثر است زبان هنر است و باید از تکنیک‌های جدید و روش‌های جدید برای انتقال و انتشار مفاهیم دینی و انقلابی استفاده کنیم.

جواد جباری مدیرعامل بنیاد روایت نیز در این نشست به تشریح اولویت‌های این بنیاد و رویکردهای جشنواره پرداخت و گفت:شرایط جدید منطقه ضرورت حمایت از فیلم‌هایی را بیشتر کرده است که نسبت به حوادث پیرامون خود بی‌تفاوت نیستند. با توجه به تحولات منطقه‌ای ، هم در تئاتر و هم در سینمای مقاومت آثار خیلی خوبی تولید شده است .

محمدحسین نیرومند مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس نیز در این نشست تاکید کرد: شرایط حاکم بر فضاهای فرهنگی و سینمایی به گونه‌ای است که نیاز است رسانه ملی با قدرت وارد این عرصه شود تا صحنه بازی را به نفع گفتمان انقلاب و رهبری نظم دهد .

جشنواره فیلم مقاومت، قدیمی‌ترین جشنواره انقلاب است و مهم‌ترین اهداف آن شامل گسترش گفتمان انقلاب اسلامی با زبان هنر و تبدیل شدن به نقطه ثقل جنبش‌های سینمایی انقلابی و ضداستکباری و راهبردهای بین‌المللی است .

محمد خزاعی دبیر این جشنواره نیز با اشاره به بخش های مختلف این جشنواره ، اظهار امیدواری کرد با حمایت و کمک رسانه ملی و شبکه‌های مختلف داخلی و برون مرزی شاهد جشنواره‌ای جریان‌ساز و انگیزه بخش در حوزه سینما و فرهنگ مقاومت باشیم.

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت امسال همزمان با هفته گرامیداشت دفاع مقدس برگزار می‌شود.

منبع : فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها