امروزه این افکار عمومی است که در حوزه‌های اجتماعی ظرفیت‌سازی می‌کنند و چه‌بسا پدیده‌های اجتماعی که در مسیر خود به پدیده‌های سیاسی و امنیتی تبدیل می‌شوند. پدیده‌هایی که به سبب بی‌اعتمادی عمومی حاصل می‌شود و دشمن با بهره‌گیری از رسانه‌های خبری خود روی موج تحولات سوار شده و جریان‌سازی می‌کند.
کد خبر: ۸۸۰۹۷۸
نفوذ رسانه‌ای غرب برای اعتبارزدایی از انتخابات

رسانه‌های دشمن سعی دارند با نفوذ خبری خود، آرا و نظرات خود را آرام آرام و با بسته‌بندی‌های خوب و به ظاهر حق به مخاطب عرضه کنند تا بیان رسانه‌‌های داخلی و در کشور ما رسانه‌های مدافع انقلاب را به سخنی ناحق جلوه‌گر کنند.

یکی از اهداف اولیه اردوگاه رسانه‌ای دشمن در نفوذ به جامعه هدف، ایجاد اعتماد عمومی آن جامعه به رسانه‌های خبری غربی است و در ابتدای کار مردم را تشویق می‌کنند حداقل این گونه رسانه‌ها ارزش دیده شدن و شنیده شدن دارند. در گام دوم تضعیف، بدنامی و اعتبارزدایی از رسانه‌های خودی کشور هدف است. تشکیک و تبلیغ می‌کنند که رسانه‌های داخلی واقعیت را به مردم نمی‌گویند، بنابراین یک ژست آزادیخواهی و حقگویی برای خود می‌گیرند تا با اعتبارزدایی از رسانه‌های داخلی، سپر دفاعی نظام فرهنگی جامعه هدف را متزلزل کنند.

تکنیک و راهبرد مهم دشمن در حوزه نفوذ رسانه‌ای این است که ناامید نمی‌شود. تلاش می‌کند اولا با گذشت زمان و بهره‌گیری از عنصر فراموشی، برخی نفوذها را با شیوه‌های مدرن‌تر و شکیل‌تر دوباره به صحنه برگرداند و اعتماد مردم را به خود جلب کند. چراکه مهم‌ترین مانعی که امروزه غرب با آن مواجه است بی‌اعتمادی مردم ایران نسبت به رسانه‌های غربی است.

رسانه‌های خبری غیرخودی در حوزه‌های علمی و خبری هوشمندانه عمل می‌کنند. به عنوان مثال برخی تصور می‌کنند این شبکه‌ها در تحلیل‌ها و اخبار خود همیشه دروغ می‌گویند، برعکس این رسانه‌ها در اخبار خود 80 درصد حرف صحیح و راست می‌زنند که مخاطب همراه شود بعد 20 درصد مابقی را طوری مهندسی خبر می‌کنند که چارچوب فکری مخاطب را مدیریت کند. لذا تشخیص لایه‌های پنهان اخبار رسانه‌های خبری سخت است و نیاز به سواد رسانه‌ای بالایی است. دشمن با بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی، اجتماعی، عناصر موثر و شخصیت‌های داخلی، رسانه‌ها و مطبوعات بخصوص شبکه‌های اجتماعی، مردم را به باورهایی می‌رساند که در جرگه ارزش‌ها و اعتقادات اسلامی و انقلابی نیست.

در پایان معتقدم دشمن حتما برای مباحث مهمی همچون انتخابات آینده مجلس، برنامه دقیقی دارد. اعتبارزدایی از مشروعیت انتخابات اولین برنامه رسانه‌های خبری دشمن است. ثانیا حضور نیافتن یا حضور حداقلی و ثالثا بالا رفتن اقبال انتخاباتی افرادی که بیشترین منفعت را برای آنان دارند که خوشبختانه مردم ما از ابتدای انقلاب با هوشمندی توانسته‌اند این عناصر نفوذی را شناسایی و از مسیر انقلاب کنار بگذارند.

دکتر علی‌اصغر جعفری

معاون سرمایه انسانی سازمان صدا و سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها