سریال «در حاشیه 2» به کارگردانی مهران مدیری هر شب از شبکه سه پخش می‌شود. مدیری در این اثر فضای زندان را برای پرداختن به شخصیت‌های قصه‌اش انتخاب کرده تا مثل سری اول با اعتراض پزشکان رو‌به‌رو نشود. به دیدگاه منتقدان گرچه ساخت سری دوم یک اثر سخت است، زیرا کارگردان و نویسنده باید به دنبال خلق فضاهای جدید باشند، اما با این حال مدیری توانسته با وجود محدودیت‌هایی که داشته، یک سریال طنز قابل قبول بسازد.
کد خبر: ۸۸۰۴۰۱
«در حاشیه 2» نقد با زبان طنز

جبار آذین، منتقد و مدرس سینما درباره سریال در حاشیه 2 به جام‌جم گفت: مجموعه طنز تلویزیونی در حاشیه 2 امکانات توفیق اجتماعی بیشتری از حاشیه یک پیش رو دارد، زیرا مکان زندان برای نخستین بار لوکیشن یک سریال طنز ایرانی شده است، فضایی که مملو از سوژه‌ها و شخصیت‌هایی است که می‌توانند در قالب ماجراهای طنز زمینه‌ساز قصه‌هایی باشند که می‌شود موضوع‌های متنوع و سرگرم‌کننده‌ای در کنار روایت‌های تلخ علل زندانی شدن زندانیان را به طنز کشید و با ایجاد موقعیت‌ها، دیالوگ‌ها و مناسبات کمیک و طنازانه، علاوه بر سرگرم‌سازی مخاطب بخشی از مشکلات اجتماعی را آسیب‌شناسی کرد.

قصه‌‌گویی و طنازی

وی ادامه داد: در حاشیه 2 به نسبت خوب شروع شد و به مرور طنزهایش اندکی پخته‌تر، کاراکترها ملموس‌تر و شوخی‌هایشان جاافتاده‌تر شد؛ اما این توفیق در سطحی محدود رخ داد و در قامت و گستره سریال جایی ندارد و هنوز در بطن ماجراها روابط کاراکترها و موقعیت‌های خنده‌ساز ورود پیدا نکرده است. چنانچه دست‌اندرکاران آن نتوانند خود سریال را بالا بکشند، درحاشیه 2 در محدوده تکرار و کسالت متوقف
خواهد ماند.

به گفته این منتقد، در واقع اگر مهران مدیری و گروه نویسندگانش در محدوده همان قصه‌ها و شخصیت‌های در حاشیه1 نمانند و دامنه شوخی و مناسبات آدم‌های مجموعه را به حوادث و شخصیت‌های تازه‌تر فضای زندان توسعه دهند، در حاشیه 2 می‌تواند تبدیل به مجموعه‌ای تاثیرگذار، تماشایی و خاطره‌انگیز شود ؛ چرا که تکرار آدم‌های داخل و خارج از زندان مرتبط با موضوعات در حاشیه 1 بسرعت مجموعه را در دایره تکرار قرار می‌دهد و از آن پس همه آنچه دیده و شنیده می‌شود، حرف‌ها و آدم‌های تکراری خواهد بود که سعی می‌شود با اتفاقات تازه جذابیت تماشا داشته باشد.

آذین عنوان کرد: این شیوه فقط می‌تواند در چند قسمت تداوم داشته باشد، ولی در ادامه به در حاشیه 2 لطمه خواهد زد. در هر حال در مجموعه در حاشیه 2 امکانات فضاسازی، قصه‌گویی و طنازی بسیار است و کارگردان، ژوله و یارانش و بازیگران سریال می‌توانند بهتر و قوی‌تر عمل کنند. خوشبختانه و بظاهر این بار هیچ گروهی هم نمی‌توانند به ساخت و پخش این سریال اعتراض کند، مگر برخی از زندانیان که اعتراض کنند چرا در حاشیه 2 از دزد و دزدی، خطا و گناه و کج‌روی استفاده می‌کنند و دزدها و بزهکاران موجودات بی گناه و محترم هستند یا این که زندانیان اعتراض کنند که چرا فضا، محیط و رفتار آنها را چنین و چنان به تصویر کشاندند.

وی گفت: در حاشیه 2 با وجود این که مخاطبان انبوهی را همراه خود جلو نبرده است، اما همچنان عنوان طنز مخاطب‌پسند تلویزیونی، سرگرم‌کننده، طناز و جذاب را دارد.

تنوع شخصیت‌ها

رضا صائمی، منتقد نیز با اشاره به این که در گذشته تجربه سری‌سازی در سریال‌های طنز تلویزیونی وجود داشته، به جام‌جم گفت: اولین بار این اتفاق با سریال زیر آسمان شهر افتاد و مهران مدیری هم سری دوم سریال مرد هزار چهره را ساخت. از آنجا که فضا و موقعیت‌ها در سری دوم سریال در حاشیه کاملا با فصل اول تغییر کرده است، به همین دلیل نمی‌توان گفت که ادامه منطقی این سریال است و باید عنوان کرد که این یک سریال با موضوع دیگر است یا شاید هم اصلاح شده سری اول در حاشیه است.

وی ادامه داد: البته چرخش رویکردی این سریال کاملا مشخص است و گروه سازندگان آن با توجه به اعتراض‌هایی که در فصل اول با آن رو‌به‌رو بودند، به همین دلیل تصمیم گرفتند این بار فضای سریال را به یک زندان برده و در آنجا قصه را با شخصیت‌های دیگر پیش ببرند. به همین دلیل چرخش محتوایی دارد و نه تسلسل و این نشان‌دهنده هوشمندی مهران مدیری است که فضایی را انتخاب کرده که این بار با اعتراض رو‌به‌رو نشود.

این منتقد اشاره کرد: زندان فضای دراماتیک خوبی برای خلق موقعیت‌ها و شخصیت‌هایی با تیپ‌های مختلف دارد و نویسندگان هم تلاش کردند این مساله را در فیلمنامه در حاشیه 2 رعایت کنند، اما از آنجا که برای تولید فصل یک این سریال اذیت شدند، این بی‌انگیزگی در ساخت در حاشیه 2 تاثیر گذاشته و تنوع شخصیت‌ها در این اثر کم است. صائمی تصریح کرد: به عنوان نمونه ما نیما فلاح را در فضای زندان متفاوت می‌بینیم، اما باید تعداد تیپ‌های متفاوت این سریال بیشتر می‌شد. به نظرم تنوع شخصیت در سری دوم در حاشیه 2 کم است. به نظرم این بی‌انگیزگی به بازیگران هم سریال هم سرایت کرده و انــرژی بازیگران کم است.

فاطمه عودباشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ناهید
-
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
۰
۰
سریال ... كجاش مخاطب پسنده؟! من كه ندیدم از اطرافیانم كسی حتی یك قسمتش رو كامل بشینه نگاه كنه

نیازمندی ها