حمیدرضا مقدسی، مدیریت رادیو صبا را به عهده دارد. او معتقد است این رادیو همیشه در راستای انجام کارهای طنز و امیدآفرین برنامه‌ریزی می‌کند و خوشبختانه تعامل خوبی هم با مردم دارد و طبق نظرسنجی صدا و سیما، مخاطبان رادیو صبا نسبت به زمستان سال گذشته و بهار امسال رشد 4 درصدی داشته است.
کد خبر: ۸۷۶۷۲۴
مردم را به لبخند دعوت می‌کنیم

هدف او و همکارانش تولید برنامه‌های شاد با اجراهای متفاوت و در قالب ساختارهای جدید است. او اعتقاد دارد خنداندن اساسا کاری سخت است و دیدگاه ایرانی هر خنداندنی را نمی‌پذیرد و تا از دل نباشد بر دلشان نمی‌نشیند. به همین بهانه درباره برنامه‌ها و رویکردهای این برنامه با حمیدرضا مقدسی به گفت‌وگو نشستیم.

با توجه به این که شما مدیریت رادیو صبا را به عهده دارید چقدر لبخند به لب همکارانتان می‌آورید؟

با توجه به حجم کار اگر لبخند، طنز و شوخی در کار نباشد، خستگی باعث می‌شود کار ما متوقف شود یا به نتیجه درست ختم نشود. بنابراین هنگام کار فضایی برای لبخند و بذله‌گویی فراهم می‌کنیم.

رادیو صبا با هدف سرگرم کردن مخاطبان راه‌اندازی شد و تا امروز به فعالیتش ادامه داده است. فکر می‌کنید این رادیو با تولید و پخش برنامه‌های متنوع و سرگرم‌کننده تا چه میزان توانسته به این هدف دست پیدا کند؟

رادیو صبا در این مدت رشد خیلی خوبی داشته است. پیش از این رادیو صبا شش ساعت در طول روز پخش داشت و در آغاز گلچینی از برنامه‌های طنز شبکه‌های دیگر پخش می‌شد. ضمن این‌که برنامه‌های کوتاه‌مدت هم تولید می‌شد که برخی از آنها هنوز هم ماندگار است و با بالا بردن کیفیت همچنان روی آنتن است مثل برنامه‌های صبامک و صباهنگ. در این مدت برنامه‌های دیگری هم اضافه شده و رادیو صبا متمرکز بر برنامه‌های طنز و سرگرمی است و با تلاش همکاران موفق شدیم در قالب‌های مختلف برنامه‌های متنوع تولید کنیم و مخاطبان را در حوزه سرگرمی و طنز راضی نگه داریم. رادیو صبا همیشه در راستای انجام کارهای طنز و امیدآفرین برنامه‌ریزی می‌کند و خوشبختانه تعامل خوبی هم با مردم دارد. خوشحالیم که مردم و همکاران رسانه‌ای رادیو صبا را دوست دارند.

شما هم به این حرف معتقد هستید که خنداندن مردم کار سختی است؟

خنداندن کاری سخت است، به‌ویژه این‌که ایرانیان مردمی اندیشمند، متفکر و خوش قلب هستند که می‌توان آنها را خنداند، اما نه با هر وسیله مبتذلی، زیرا دیدگاه ایرانی این است که هر خنداندنی را نمی‌پذیرد و تا از دل نباشد بر دلشان نمی‌نشیند. ما برای مردم فرهیخته خودمان باید معیارهای خاص طنز داشته باشیم که هم آموزنده باشد هم خنداننده.

به نظرتان سطح دانش مردم در حوزه طنز هم ارتقا پیدا کرده یا نه؟

بحث دانش موضوع لاینفک در مقوله‌های رسانه‌ای است. اگر برنامه‌‌های رادیویی با محوریت سرگرمی و تفریحی بدون هدف تولید شوند، مسلما به تکرار و بی‌محتوایی می‌رسد. ما تلاش کردیم با توجه به ذائقه مخاطب، تنوع را در ساختار و موضوع رعایت کنیم که ضمن ارائه اطلاعات و آگاهی به مردم در مقوله طنز و سرگرمی او را نسبت به مسائل مبتلا به جامعه و فرهنگ عمومی اغنا کنیم. طنز واقعی نمی‌تواند جدا از موضوع روز باشد و در تعریف طنز، تذکر و آموزش همراه با لبخند است و در تعریف عامیانه طنز، لبخندی است که به ما نیشتر می‌زند.

میزان مخاطبان شما چند درصد است و آیا از شهرستان‌ها هم مخاطب دارید؟

مخاطبان رادیو صبا طبق نظرسنجی‌های انجام شده در صدا و سیما، نسبت به زمستان سال گذشته و بهار امسال افزایش چهار برابری داشته و این برای ما حائز اهمیت است. تهران و استان‌های همجوار روی موج اف‌ام این رادیو را دریافت می‌کنند. البته همان طور که مطلع هستید در سطح دشت راحت‌تر امواج رادیو دریافت می‌شود تا در سطوح کوهستانی. البته با ورود تکنولوژی‌های جدید و تغییر رفتار مردم در استفاده از ارتباطات جمعی جدید، بسیاری از مخاطبان از طریق گیرنده‌های دیجیتال یا اپلیکیشن‌های موبایل رادیو صبا را دریافت می‌کنند، حتی در این ماه اخیر افزایش درصدی داشتیم، حتی ما مخاطبانی از استان‌های مرزی و جنوب کشور هم داریم که با ما در تماس هستند.

آیا در افق دوردست رادیو صبا می‌توان به روزی فکر کرد که برنامه‌های طنز رادیو صبا بتواند تامین‌کننده برنامه‌های طنز دیگر شبکه‌ها باشد؟

همه چیز به این بر می‌گردد که این رادیو تا چه حد مورد اقبال مخاطبان قرار بگیرد و مورد نیازشان باشد. اگر به پیشینه رادیو صبا نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد اساس رادیو صبا به کانون طنز در رادیو مربوط می‌شود. در این کانون همه شبکه‌ها برنامه‌های طنزشان را به گفتمان می‌گذاشتند. مدتی بعد این کانون به کمیته تبدیل شد و بعد از آن رادیو صبا راه‌اندازی شد. جزو برنامه‌های آینده‌مان است که تامین‌کننده برنامه‌های طنز سایر شبکه‌ها باشیم. البته این کار نیازمند مقدماتی است که امکانات خودش را می‌خواهد. البته تعامل خوبی با رادیو ورزش داریم و به همت مدیر این شبکه، برخی برنامه‌های ما در رادیو ورزش پخش می‌شود. برای سایر شبکه‌ها هم این امکان وجود دارد. البته ما در جدول پخش برنامه‌های رادیو صبا تولیدات خودمان و برنامه‌های تامینی طنز از شبکه‌های دیگر را قرار دادیم و این هم‌افزایی همیشه در رادیو وجود داشته است.

چرا با این که مدت زمانی از راه‌اندازی رادیو صبا گذشته، اما هنوز برنامه‌های طنز این رادیو به اندازه دیگر شبکه‌ها سر و صدا نکرده است؟

ما به دنبال این نیستم که خودمان را در جایگاه مقایسه قرار بدهیم ما به ذائقه مخاطب توجه می‌کنیم و تلاش داریم با برنامه‌های متنوع به روزمرگی و تکرار نرسیم و اطلاعات و آگاهی مخاطب را افزایش بدهیم. امروز در رادیو صبا تلاش می‌کنیم ساختارهای جدیدی از برنامه‌های طنز را ارائه کنیم. البته تا الان هم این طور بوده و قرار است به شکل جدی‌تر این مساله را دنبال کنیم.

منظورم این نیست که می‌خواهیم یک پدیده جدید ایجاد کنیم، اما معتقدم در برخی ساختارهای ساده و مورد پذیرش مواردی پنهان مانده که می‌توان روی آن کار کرد. به عنوان نمونه ساختار گفت‌وگوی مونولوگ را در برنامه من و صبا با اجرای شهرام شکیبا امتحان کردیم و پرداخت به طنزهای کلاسیک و منطبق با شرایط روز جامعه مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است. این برنامه هم طنز است و هم آموزشی. گاهی برنامه‌های طنز به نمایش‌های رادیویی طنز ختم می‌شود، اما ما به این مورد اکتفا نکردیم و به دنبال برنامه‌های نو هستیم. به مرور زمان مسابقات طنز هم پخش می‌کنیم.

برای تولید مسابقات طنز چه برنامه‌ای دارید؟

تولید مسابقات طنز ازجمله اقداماتی است که کمتر انجام شده و رادیو صبا قصد دارد به طور گسترده به آن بپردازد و مسابقات طنز رادیویی با حضور افراد کارشناس و صاحب نظر در امر تولید کند. مهم‌ترین سرمایه این شبکه همکارانی هستند که در این زمینه تبحر دارند و می‌توان رویشان همیشه حساب کرد. ضمن این‌که در رادیو صبا برای ساخت مسابقات طنز قرار است از ساختار مختلف بهره برده شود که کمتر در این حوزه کار شده است و به طنز کهن بپردازد که ارزش و فرهنگ ایرانی‌هاست.

سوگند آرامی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها