مرور صفحه نخست روزنامه های ورزشی امروز

علیرضا به جای سوشا +تصاویر

پایان یک برنامه خوب از شبکه ورزش

وقتی کاوش تمام شد

پایان کاوش در شبکه تلویزیونی ورزش، دوستداران مباحث علمی ورزش را اندوهگین کرده است؛‌ برنامه‌ای که افتخار داشتم یکسالی کارشناس جامعه‌شناس آن باشم؛‌ کارشناسی کارنابلد که نخستین حضور رسانه‌ای‌اش را تجربه می‌کرد؛ آن هم با تمام شکی که به امکان کار انتقادی در تلویزیون داشتم.
کد خبر: ۸۷۰۰۶۷
وقتی کاوش تمام شد

به‌زودی با یک رفتار متفاوت در این برنامه روبه‌رو شدم؛ امکان نقد علمی، بدون در نظر گرفتن جناح‌های سیاسی و مصلحت‌های اینچنینی. باور کردنش سخت بود، اما حتی یک بار هم سردبیر و مجری برنامه برای گفتن یا نگفتن حرفم مرا مواخذه یا سرزنش نکردند. همه مهمان‌ها حق داشتند هرچه را که فکر می‌کنند، ‌بگویند و از آن دفاع کنند، زیرا روی آنتن این برنامه یک چیز مهم بود:

اگر ایرادی هست، چه باید کرد و چگونه باید آن را برطرف کرد؟

با برنامه کاوش، امکان تحلیل علمی رویدادهای ورزشی و حال و روز ورزش کشور به دور از نگاه‌های کلیشه‌ای و کاسبکارانه برای نخستین بار در تاریخ رسانه‌های ورزشی کشور در سیما به وجود آمد. برای اولین بار، موضوعاتی همچون خالکوبی در جامعه ورزشی، معماری و رنگ در ورزش، جایگاه وقف در ورزش، حقوق ورزشی، مردم‌شناسی ورزش و ده‌ها موضوع دیگر با نگاهی علمی و چالشی به بحث گذاشته شد تا یک چیز را به بانگ بلند بگوید: ورزش یک سرگرمی نیست؛ یک علم است و یک میدان مهم اجتماعی.

پنجره علمی کاوش که از شبکه ورزش گشوده شده بود، بسته شد اما لزوم تحلیل‌های علمی و میان رشته‌ای به جای ادبیات و تفسیرهای سطحی در صداوسیما یک ضرورت است و خوشبختانه رویکرد به برنامه‌هایی مانند کاوش، فضا را برای ساخت و تهیه این قبیل برنامه‌های ورزشی در صدا و سیما باز کرده است.

در حال حاضر،‌ بزرگ‌ترین مشکل ورزش ایران، فقدان تئوری در نظام ورزشی و فقدان تئورسین در بدنه آن است و این فقدان یعنی تولد اندیشه‌های کوچک و روزمحور در یک میدان بزرگ اجتماعی. در همین ارتباط، کارگزاران ورزش نیز در یک فراموشی ساختاری یادشان می‌رود که ورزش قبل از هر چیز و هر نام دیگر، یک نهاد اجتماعی است. اداره و مدیریتش، تحلیل و تفسیر پدیده‌ها و هر نفسی که از شش‌های آن برمی‌آید، شغل تمام وقت انسان‌هایی است که در این هوا نفس می‌کشند و باور دارند که دیگر وقت آن رسیده ورزش از میدانی برای تسویه‌حساب شخصی و جناحی، از ویترینی برای معروف شدن و عکس دسته‌جمعی گرفتن و از تریبونی برای تحلیل و حرف چاله‌میدانی، به خانه حقیقی خود بازگردد؛ به میدانی برای شناخت فرهنگ‌ها، به ارزشی برای انسان و به طوماری برای صلح.

داروین صبوری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها