نقدی بر فیلم «در مدت معلوم» ساخته وحید امیرخانی

برخورد نزدیک از نوع سوم

نگاهی به انیمیشن سینمایی «شاهزاده روم»

تک ستاره‌ای که درخشید

تمام اندوخته سینمای انیمیشن ایران سه فیلم بلند تهران 1500؛ رستم و سهراب و حالا شاهزاده روم است. به اندازه بضاعت و وسع انیمیشن ایران، فیلم شاهزاده روم به لحاظ تکنیکال نه یک قدم بزرگ که یک جهش فوق‌العاده شگرف به سمت آینده روشن است.
کد خبر: ۸۶۹۰۱۹
تک ستاره‌ای که درخشید

انیمیشنی که با سرمایه‌ای حدود 2 میلیارد تومان ساخته شد، اما به لحاظ بصری تقریبا در حد استاندارد‌های جهانی است. با این همه قواعد ژانر در ساخت انیمیشن گویاست.

شاهزاده روم در فیلمنامه و پرداخت کاراکتر حقیقتا نتواسته از قواعد ژانر انیمیشن پیروی کند، ولی با تمام نواقص باید اذعان کرد تولید این اثر حرکت قابل‌احترام و بسیار امیدوارانه‌ای برای آینده انیمیشن ایران جلوه‌گری کرده است.

داستان شاهزاده روم روایت زندگی مادر امام زمان (علیه‌السلام) نرجس خاتون، دختر یوشع پسر قیصر روم از نسل شمعون یکی از حواریین حضرت عیسی (علیه‌السلام) است که به دنبال یک سلسله وقایع معجزه‌آسا از روم به سامرا می‌آید و سپس به افتخار همسری امام عسگری (علیه‌السلام) نایل می‌گردد و در نهایت حضرت امام زمان(عج) را به دنیا می‌آورد.

سکانس افتتاحیه شاهزاده روم پس از تیتراژ نسبتا بد‌سلیقه آن به لحاظ پس‌زمینه رنگ سیاه، جالب توجه از کار درآمده است.

استفاده ازدو المان خیر و شر، یعنی پروانه و خفاش برای تماشاگر کودک پرجذبه است. در سکانس افتتاحیه، خفاش در تعقیب پروانه است، اما هرگز موفق به گرفتن آن نمی‌شود و پروانه پس از عبور از لابه‌لای درختان جنگل وارد شهر روم می‌شود.

جایی که مکان اصلی روی دادن اتفاقاتی خاص است و قرار است تماشاگر با شخصیت اول این داستان آشنا شود.

استاندارد‌های فنی و تکنیکال (به‌جز صداگذاری) انتخاب رنگ‌ها و موارد دیگر در شاهزاده روم همگی خوب از کار درآمده‌اند.

در واقع بالاترین حد در سینمای انیمیشن ایران را می‌توان در این فیلم دید، اما پرداخت شخصیت‌ها بسیار ضعیف از کار درآمده است.

در واقع داستانک‌های حاشیه‌ای آنقدر بر اصل ماجرا چربش دارند که تماشاگر کودک نمی‌داند با کدام شخصیت و واقعه طرف است.

در واقع در انتهای فیلم تماشاگر کودک، نمی‌تواند زندگی ملیکا و دو امام بزرگوار(ع) را به خاطر بسپارد.

جزئیات تاریخی در انیمیشن شاهزاده روم کمی نادیده گرفته شده‌اند و در کنار آن داستانک‌های متفرقه به روند اصلی ماجرا صدمه‌زده است.

شاید بتوان گفت مهم‌ترین مشکل انیمیشن شاهزاده روم ضعف در فیلمنامه آن و همچنین کار پژوهشی قبل از تولید است.

برخی منابع تاریخی داستان آمدن مادر امام زمان(عج) به بغداد و سپس سامرا را از زبان خود حضرت نرجس خاتون این‌گونه روایت کرده‌اند:

جد من قیصر می‌خواست مرا در سن 13سالگی برای برادرزاده خود تزویج کند. وقتی مجلس عقد برپا شد و قیصر برادرزاده خود را روی تخت مخصوص نشاند، ناگهان صلیب‌ها فروریخت، پایه‌های تخت شکست و پسرعمویم با حالت بی‌هوشی از بالای تخت روی زمین افتاد و مجلس به هم خورد ولی باز دستور دادند تا مجلس را از نو سامان دهند تا این مراسم به اجرا درآید، ولی همان حادثه دوباره تکرار شد.

همان شب من در خواب دیدم که حضرت عیسی و شمعون وصی او و گروهی از حواریین در قصر جدم اجتماع کرده‌اند و منبری از نور در آنجا قرار داده شده است.

طولی نکشید پیامبر اسلام(ص) وارد شدند؛ حضرت عیسی(ع) به استقبال ایشان شتافتند، حضرت محمد(ص) فرمودند یا روح‌الله من به خواستگاری دختر وصی شما شمعون برای فرزندم آمده‌ام و در این هنگام اشاره به امام حسن عسگری(ع) کردند که او نیز موافقت کرد.

آنگاه حضرت محمد(ص) بالای منبر رفته و خطبه‌ای خواندند و مرا به تزویج فرزندشان امام عسگری(ع) درآوردند... .

این که این روایت در فیلم انیمیشن چگونه کار شود یک طرف ماجراست، اما مهم‌ترین وجه مخاطب خاص فیلم یعنی کودکان هستند که نمی‌توانند برخی از این روایات را هضم کنند.

مثلا به بردگی رفتن ملیکا برای کودکان جای هیچ گونه توجیهی ندارد. آنها از بردگی چه می‌دانند؟ دیگر این که در قصر، ملیکا همواره مضطرب و مریض و نگران است.

درست است که گاهی طنزپردازی‌هایی نیز در قالب داستانک‌های کوتاه طی این انیمیشن بلند می‌بینیم، اما در مجموع کاراکترها کمتر پررنگ شده‌اند.

انیمیشن شاهزاده روم یک اثر بسیار محترم و قابل اعتنا در مسیر رو به رشد سینمای پویانمایی ایران است.

مهدی تهرانی

ضمیمه قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها