اگر موج رادیویتان را روی فرکانس اف‌ام ردیف 90 مگاهرتز ساعت 15 و 30 دقیقه تنظیم کنید، شنونده پخش مسابقه برنامه «فرمانده» کاری از گروه تاریخ و دفاع ‌مقدس رادیو ایران خواهید بود. به همین بهانه در یکی از روزهای سرد پاییزی سری به استودیوی ضبط این برنامه واقع در ساختمان شهدای رادیو می‌زنم.
کد خبر: ۸۶۰۹۴۷
خلاقیت‌ فرماندهان دیروز توانمندی‌ جوانان امروز

مهمان برنامه سردار فتح‌الله جعفری، رئیس بنیاد تبیین سیره شهید باقری است. با نزدیک شدن به استودیو، صدای تیتراژ مسابقه ساخته محمد احمدی شنیده می‌شود. شنیدن موسیقی‌های حماسه در استودیو، ناخودآگاه پرنده خیالت را به دوران نه‌چندان دور می‌برد؛ زمانی که همه برای دفاع از حریم میهن بسیج شده بودند.

علیرضا تابان، اجرای این مسابقه را به عهده دارد و بعد از خواندن یک متن با محوریت روزهای حماسی جنگ با سردار فتح‌الله جعفری، از فرماندهان هشت سال دفاع مقدس صحبت می‌کند و از او درباره شهید باقری می‌پرسد که چرا لقب طراح عملیات را به او داده‌اند.

با اشاره دست کیاناز کاوه، تهیه‌کننده از پشت شیشه اتاق رژی، شرکت‌کنندگان در موقعیت‌های خاص جنگی قرار می‌گیرند. این مسابقه در مراحل مختلفی همچون طرح موقعیت‌های جنگ سخت و نرم، جوانان خلاق را به عرصه خلاقیت دعوت می‌کند. در این برنامه دو داور و شش شرکت‌کننده به بررسی موقعیت‌های جنگی می‌پردازد که با تدبیر و خلاقیت فرماندهان سال‌های دفاع مقدس به سرانجام رسیده است.

معرفی کتاب‌های حوزه دفاع مقدس، روایت‌های کوتاه از فرماندهان و تحلیل شخصیت و خلاقیت فرماندهان از دیگر بخش‌های این برنامه است.

تهیه‌کننده مسابقه فرمانده درباره تولید این برنامه می‌گوید: ایده اولیه این برنامه سه سال پیش از آقای مهدی زریباف و با هدف بررسی خلاقیت مدیران جوان دیروز و امروز شکل گرفت.

کاوه تفاوت سری جدید مسابقه فرمانده را نسبت به دوره‌های قبل، چهره محور شدن و تمرکز روی موقعیت‌های جنگی که برای یکی از فرماندهان خاص رخ داده و بررسی موقعیت‌ها با حضور همرزمان آن شهید بزرگوار ذکر می‌کند.

انتقال ناگفته‌های جنگ

سرتیپ پاسدار فتح‌الله جعفری، ضمن تقدیر از ایجاد زمینه بروز خلاقیت جوانان موفق امروز و مرور خاطرات فرماندهان ارزشمند سال‌های دفاع مقدس در قالبی نو، از حضور در این برنامه ابراز خرسندی می‌کند و می‌گوید: با تهیه برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی درباره ناگفته‌های جنگ می‌توان ارزش‌های دفاع مقدس را به نسل سوم جامعه که جنگ را درک نکرده‌اند، انتقال داد.

وی ادامه داد: امیدوارم این مسابقه ادامه داشته باشد و در هر قسمت نخبه‌ها، راویان جنگ و نسل جوان حضور داشته و از نزدیک با قرار گرفتن در موقعیت‌های جنگی، دوران طلایی دفاع مقدس را درک کرده و با آن آشنا شوند.

اجرایی صمیمی

علیرضا تابان که برای دومین بار است اجرای مسابقه فرمانده را به عهده دارد، در این باره توضیح می‌دهد: بدون هیچ گونه چون و چرایی اجرای برنامه‌های مذهبی و دفاع مقدس را قبول می‌کنم، چون علاقه ویژه‌ای به این حوزه دارم. وقتی متوجه شدم این مسابقه به حوزه دفاع مقدس به‌ویژه فرماندهانی که در این دوران حضور موثری در جنگ داشتند، مربوط می‌شود پیشنهاد اجرای برنامه را پذیرفتم.

وی با اشاره به تفاوت اجرای این مسابقه عنوان می‌کند: چون فضاهای دفاع مقدس را می‌شناسم، وقتی سوالی می‌پرسم خاطرات دفاع مقدس برایم زنده می‌شود و حس خوبی پیدا می‌کنم. این مسابقه هیجان خوبی هم دارد. سعی می‌کنم اجرایم در این برنامه صمیمی باشم. همچنین متن بعضی بخش‌ها را احساسی می‌خوانم. با این که مسابقه، مسابقه‌ای جنگی است، ولی خیلی صمیمانه اجرا می‌کنم تا مورد توجه شنوندگان قرار بگیرد.

نگاهی نو به دفاع مقدس

معصومه رامهرمزی، یکی دیگر از داوران مسابقه است که زمان جنگ در نقش امدادگر بسیجی دربیمارستان‌های جنگی کار کرده و امروز به عنوان نویسنده و پژوهشگر حوزه دفاع مقدس فعالیت می‌کند تا جایی که مقالات او در رسانه‌ها منتشر و شش کتاب او تالیف شده است. وی درباره مسابقه فرمانده می‌گوید: در این مسابقه فرصت‌هایی ایجاد می‌شود که از زوایای مختلف به چرایی وقوع حوادث درباره جنگ می‌پردازد و از این طریق خیلی از ابتکارات و خلاقیت‌هایی که در جنگ رخ داده است برای شنوندگان نسل جوان روشن می‌شود.

یادآور حماسه

دکتر امیر هوشنگ آذردشتی، مدیر گروه تاریخ و دفاع مقدس این شبکه رادیویی با اشاره به این که مسابقه فرمانده با هدف آشنایی نسل جوان امروز با ابتکارات و خلاقیت‌های سرداران و فرماندهان بزرگ دوران دفاع مقدس شکل گرفته، اشاره می‌کند: ما در این مسابقه ضمن انتقال این تجارب و توانمندی‌ها سعی داریم خلاقیت و توانمندی جوانان و نخبگان امروزمان را نیز نشان دهیم و به دشمنان گوشزد کنیم جوانان امروز ما دست پرورده همان سرداران و افتخارآفرینان بزرگ حماسه و ایثار هستند و اگر دشمنان قصد کوچک‌ترین تعرضی به میهن عزیزمان را داشته باشند با پاسخ کوبنده و دندان شکنی از سوی همین جوانان مبتکر و نخبه مواجه خواهند شد که به مراتب دردناک‌تر و کوبنده‌تر خواهد بود.

زهره زمانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها