چرا ستاره‌های دیروز اُفول می‌کنند؟

از شکوه تا نسیان

می‌گویند هم نان دارد هم نام. بازیگری؛ حرفه‌‌ای که خیلی‌ها دوست دارند آن را تجربه کنند. این اشتیاق گاهی آن‌قدر زیاد است که برخی حاضرند حتی اگر شده در یک نما از مقابل دوربین رَد شوند یا نقش جنازه را بازی کنند. همین اشتیاق به بازیگری و داوطلبان زیاد آن است که باعث افزایش آموزشگاه‌های بازیگری در سراسر کشور شده است. برخی از این آموزشگاه‌ها را بازیگران و کارگردانان معروف مدیریت می‌کنند که در اصل ماجرا قرار دارند و می‌دانند که سینما و تلویزیون کشور ما به‌شدت با کمبود بازیگر روبه‌روست و آنها بهتر است در زمان ثبت‌نام به استعداد افراد هم توجه کنند.
کد خبر: ۸۵۰۱۳۰
بازیگر مورد نیاز است!

به گزارش جام جم سیما ، توجه به استعداد و توان بازیگری در دهه 70 موتور محرکه آموزشگاه‌های بازیگری بود. انگار روح جمعی حاکم برسینما به صاحبان این آموزشگاه‌‌ها انگیزه می‌داد که جوانان علاقه‌مند را به گونه‌ای تربیت کنند که هم خودشان موفق شوند و هم باعث توفیق دنیای آثار نمایشی شوند.

اما واقعیت این است که چند سالی است بدنه ظاهری آموزشگاه‌ها و صندوق آنها فربه‌تر شده، اما دنیای بازیگری روز‌به‌روز نحیف‌تر می‌شود. چند بازیگر چهره و معروف هستند که مردم مجبورند آنها را در سینما، تلویزیون و شبکه نمایش خانگی ببینند.

بازیگر هر چقدر هم توانا و فیلمنامه هم متفاوت، اما بازیگر هم یک انسان است با محدودیت‌هایی که هر آدمی دارد.

هر چقدر هم گریمور روی صورت او کار کند، بازیگر صداسازی کند، اما مردم می‌دانند او همان بازیگری است که مثلا 30 شب او را در یک سریال تلویزیونی دیده‌اند حالا قرار است او را با تغییراتی جزئی در سریالی چند‌قسمتی که در شبکه نمایش خانگی توزیع شده است، تماشا کنند.

در کشورهای صاحب سینمای حرفه‌ای که فیلم‌های آنها در خارج کشور هم توزیع و اکران می‌شود به ندرت پیش می‌آید که یک بازیگر حرفه‌ای سینما در اثری تلویزیونی بازی کند؛ مگر این‌که آن اثر یک کار شاخص و کاملا متفاوت و هم‌ردیف با فیلم‌های خوب سینمایی باشد.

کارگردانان سینما هم سراغ بازیگران تلویزیون نمی‌روند چون می‌دانند که مردم برای دیدن بازیگر تلویزیون به سینما نمی‌روند. اگر هم روزی روزگاری بازیگر تلویزیون به سینما راه‌ پیدا کند دیگر به تلویزیون برنمی‌گردد و در سینما ماندگار می‌شود اما در کشور ما قاعده‌ای منحصر‌به فرد وجود دارد. بازیگر معروف سینما در سریال‌‌های تلویزیونی هم بازی می‌کند. اگر کارگردانی به او پیشنهاد بازی در سریال‌ها و فیلم‌های شبکه نمایش خانگی را هم بدهد، رد نمی‌کند.

در چنین شرایطی تهیه‌کنندگان سینما گله‌مندند که چرا فیلم‌ها فروش ندارد و توزیع سریال‌ها در شبکه‌ نمایش خانگی هم معمولا با ضرر همراه است. تکلیف تلویزیون هم روشن است. مردم آثار این رسانه را تماشا می‌کنند، چون برای آن هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند.

حال گاهی آثار خوب می‌شود و می‌تواند مخاطب میلیونی را با خود همراه و همسو کند و برخی آثار نمی‌توانند اما واقعیت این است که بازیگری که در تلویزیون دیده می‌شود، دیگر چیزی برای ارائه به سینما ندارد.

حال اگر او به کار خود در همه عرصه‌‌های نمایشی ادامه می‌دهد شاید به این دلیل است که نمی‌داند مردم متوجه کم‌فروشی می‌شوند و با عدم استقبال از فیلم‌های سینمایی و آثار شبکه نمایش خانگی به آن پاسخ می‌دهند.

طاهره آشیانی - روزنامه جام ‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها