آهای خبرنگارنما؛ رفتارت بوی پستی و رذالت می‌دهد!

سکوت بهنوش بختیاری شکست

توهین روزنامه آفتاب یزد و برخی پایگاه‌های اطلاع‌رسانی به بهنوش بختیاری به اتهام انتقاد ضمنی از توافق احتمالی هسته‌ای، در روزهای اخیر منجر به همسویی برخی فعالان فرهنگی و هنری کشور با وی شد.
کد خبر: ۸۲۳۷۰۸
توهین به یک هنرمند فاتحه‌ای برای اخلاق مطبوعاتی

بهنوش بختیاری، بازیگر کمدی سینما و تلویزیون در برنامه رادیویی جمعه من که جمعه گذشته از شبکه جوان پخش شد در پاسخ به پرسشی درباره آرزوهایش، گفت: دوست دارم جامعه‌شناسی بخوانم تا مثلا بعد از توافق هسته‌ای سریع ذوق‌زده نشوم و به عواقب و آینده آن فکرکنم، مثلا درباره این‌که بعد از ترکمانچای چه اتفاقی افتاد!

این اظهارات در روزهای اخیر منجر به درج یادداشت تندی علیه او در روزنامه آفتاب یزد شد، به طوری که این روزنامه ضمن مضحک خواندن حرف‌های این بازیگر، رفتار بختیاری را دلقک وار و به‌خاطر حفظ منافع شخصی عنوان کرد.

به دنبال چاپ این یادداشت در روزنامه و حمایت برخی سایت‌های همسو با آن، نه تنها برخی از چهره‌های آشنای هنری و سینمایی کشور به این موضوع واکنش نشان دادند و از رفتار غیرحرفه‌ای آنها انتقاد کردند که به نظر می‌رسد ادعای رعایت حقوق مخالف از سوی اصلاح طلبان نیز خدشه‌دار شده است.

حجت‌الاسلام سیدعلی طاهری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس از‌جمله این منتقدان است که در گفت‌وگو با تسنیم، ضمن انتقاد از توهین به بهنوش بختیاری گفت: وقتی دولت محترم شعار آزادی نقد را مطرح می‌کند، شایسته نیست برخی در حمایت از دولت، هنرپیشه‌ها را به‌دلیل نقد از دولت مورد فحاشی قرار دهند؛ چطور بازیگران هالیوود اجازه اظهارنظر درباره مذاکرات را دارند، اما هنرپیشه‌‌های ایرانی حق اعتراض و اظهارنظر ندارند.

همچنین جمعی از هنرمندان سینما و تلویزیون هم در حمایت از بختیاری، رفتار غیرحرفه‌ای برخی روزنامه‌ها را تاسف‌بار خواندند.

بهزاد فراهانی، بازیگر سینما و تلویزیون درخصوص توهین روزنامه آفتاب یزد به بهنوش بختیاری به بهانه نقد توافق هسته‌ای گفت: مطبوعاتی‌ها باید نظرات شخصی دیگران را تاب بیاورند و این چنین پا از گلیم خود فراتر نگذاشته و مسبب بی‌احترامی به افراد نشوند.

جهانگیر الماسی، بازیگر نیزمی‌گوید: از نشریه‌ای که کار فرهنگی می‌کند انتظار بیشتری می‌رود که نسبت به چاپ این بی حرمتی‌ها حساسیت بیشتری داشته باشند.تعجب من نه از نویسنده مطلب، بلکه از آن دبیرسرویس و سردبیری است که اجازه نشر این مطالب توهین آمیز را داده است. همچنین جمعی از زنان فعال فرهنگی کشور در نامه‌‌ای اعتراضی به روزنامه‌ توهین کننده به بهنوش بختیاری، ضمن حمایت از وی و رعایت«آزادی بیان» خواستار عذرخواهی رسانه‌های هتاک به وی شدند.

این جریان خبری علیه یک بازیگر که دیدگاه شخصی خود را بیان کرده نشان می‌دهد که داعیه‌داران تساهل، خود، اهل مسامحه و احترام به نظر مخالف نیستند. رعایت اخلاق رسانه‌ای یکی از محورهای توسعه است که مهم‌ترین مولفه آن رعایت انصاف و عفت قلم است. متاسفانه وقتی روزنامه‌نگاری، به هتاکی علیه همکار فرهنگی خود می‌پردازد، نه‌تنها حرمت قلم خود را نگه نداشته که به اهالی رسانه و قلم نیز بی‌حرمتی می‌کند، بنابراین اگر بهنوش بختیاری در قالب طنز سیاسی، مطلبی را به زبان جاری ساخته است، نقد و واکنش به آن نیز باید در همان قالب باشد نه این که به بهانه اعلام نظر وی، با توسل به انواع و اقسام ترفندها شخصیت هنری وی را تخریب کرد و از هر ابزار و کلامی برای تخریب او سود جست. در این صورت باید فاتحه‌ای برای اخلاق مطبوعاتی خواند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۱
ایمان
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
۰
۰
دقیقاً افرادی كه از لحاظ مالی وضعیت مناسبی دارن الان شدن معركه بیار جامعه
دست بردار بابا
دیپلمات
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
۰
۰
من شرط میبندم كه خودش هم متوجه نشده چی گفته
من هنرمند نیستم، یك ایرانی هستم
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
۰
۰
فاتحه برای ایرانی های افراطی جنگ طلب! شما و امثال شما فقط به فكر منافع خودتان هستید، خانم بختیاری و امثال این افراد اگر كوچكترین مشكلی پیش بیاد راهی خارج می شن، به خدا قسم منتقدان جز منافع شخصی چیزی را در نظر نمی گیرند، آیا مشكل شما درست كردن پلوتونیم و بمب اتم است؟
كاش مسلمان بودید، كاش شرف داشتید، شما فقر، بدبختی، آلودگی زیست محیطی، طلاق و هزاران مشكل دیگه رو نمی بینید !
فقط بمب اتم و پلوتونیم مشكل شما است !؟
شما دزدی های سالهای پیش رو نمی بینید !؟
یعنی واقعا درك این موارد اینقدر سخته !؟
ممد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
۰
۰
زنده باد خانم بختیاری كه مثل بیشتر هنرمند نماها نون به نرخ روز خوری نكرد و همون لحظه توافق تبریك نگفت و انتقاد كرد ازین توافق تركمن چای
عبادی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
۰
۰
زمانی بود اقای داریوش ارجمند راصداوسیما برای هربرنامه ای دعوت میكرد كه ایشان هم برای هرمسایلی مثل ورزش طبابت امور نظامی یامثایل و مشكلات اختصادی كشور وموارد دیگرصحبت بفرمایند مااخرش هم نفهمیدیم اقایداریوش ارجمند درچه مواردی تخصص دارن الحمدوللاه ان میزگردها تمامشدن حالا خانم بهنوش بختیاری درچه رشته ای تخصص دارن كه امدن درامور مسایل هسته ای كه هزاران ساعت اساتید محترم دانشگاها وكارشناسانه وزارت خارجه شخص ریاست محترم جمهور زیرنظر رهبری بزرگوارمان كه استاد وكارشناس است درصحنه سیاست كارشده اضحارنظرمیفرمایند مانمیگویم حق حرف زدن ندارن بلكه بخاطرموقعیت اجتماعی ایشان كه شناخته شده هستند گزیده ترسخن بگوین بهتراست كه دلواپسان بزرگوار دلواپسترنشوند كه بگویند ای مردم كجاید خانم بختیاری هم دلوا پس مسایل هسته ای هستند اگرایشان میبینید نگران هستن پس اگاه باشیدكه اینها كشور را به باد دادن نه باباخبری نیست
كارشناس علوم اجتماعی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
۰
۰
فاتحه اخلاق مطبوعاتی رو باید آن روزی می خواندید كه عده ای به اسم منتقد و فعال رسانه ای و تحت پوشش سایت های خبری به توهین و حمله به احسان علیخانی پرداختند... متاسفانه هیچ گونه نظارتی بر فعالیت این خبرگزاری ها وجود ندارد و به به راحتی هر توهین و اهانت و كذبی را منتشر می كنند و باعث ایجاد موجی از كینه و بدخواهی در بین اقشار جامعه می شوند...
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
۰
۰
نرم افزار موبایل
-
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
۰
۰
رمضانی اصفهان : البته بنده هم مخالف این حركت روزنامه آفتاب یزد هستم و آن را محكوم ...
جوان
Germany
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
۰
۰
وای چقدر دكتر احمدی نژاد صبور بود،حتی همین الان هم دولتمردا هر جا كم میارن میكوبنش، چی شد طرح های 100 روزه و سه ماهه برای رفع مشكلات، یادش بخیر دكتر احمدی نژاد آخرای دولتش در جواب این آقایون میگفت بالاخره یه روزی شما هم میخوایید روی همین صندلی بشینید اونوقت معلوم میشه چند مرده حلاجید، حالا با گذشت 26 ماه از ریاست آقایون یكی بیاد بگه دستاوردتون چیه و حتما هر كی بپرسه ...!!!...
م ه
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
۰
۰
هنوز این توافق را مجلس رد یا قبول نكرده رهبری هم بعهده مجلس گذاشته مجلس نماینده مردم است خانم بختیاری هم یكی از مردم تازه مگه شما از انور آب خبر ندارید آقای روزنامه نگار !كه یهویی ضعف رفتی و ازخود بیخودشدی !!!!!!!!!!
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
۰
۰
آخه آدم حسابی تریبون ملی كدومه ؟
با این خانم مصاحبه شده و ازشون در این مورد سئوال پرسیدن . ایشون هم در پاسخ به این مسئله نظرشون رو گفتن . چطوره كه اگه همین خانم بیاد اظهار موافقت با توافق بكنه همین روزنامه های مثلا حق طلب تا یكسال براش كف میزنن اما تا نظر مخالف میده فوری میگن نباید از تریبون ملی صحبت كنه . ایشون فقط جواب مصاحبه رو داده و نظرش رو گفته . اگه ما این حزب بازیها و خطوط سیاسی بازی رو كنار بزاریم میبینیم ایشون اصلا حرف بدی نزدی بلكه خیلی حرف منطقی و درستی گفته . لپ كلام ایشون اینه كه هنوز برای ذوق زدگی زوده باید صبر كرد دید چی میشه ... كجای این حرف غیر منطقیه . غیر منطقی اون روزنامه تازه به دوران رسیده و اون ....نویسنده است كه از بالا بهش دستور میدن فلانی رو لجن مال كن . حالا بماند كه خود این نویسنده یه ... به تمام معناست

نیازمندی ها