چارلی چاپلین یکی از نام‌های بزرگ دنیای سینماست که فیلم‌هایش تماشاگران تلویزیون و سینما را برای سال‌های متمادی سرگرم کرده است، اما فیلم‌های کوتاه و بلندی که این استاد ژانر کمدی کارگردانی و بازی کرد، همه زنده و غیرانیمیشنی بوده‌اند.
کد خبر: ۷۹۳۱۴۲
ماجراهای چارلی چاپلین به روایت انیمیشن

این در حالی است که منتقدان هنری همیشه از روحیه و حال و هوای کارتونی شخصیت چارلی صحبت کرده‌اند. به گفته آنها، مثل این است که شخصیت چارلی از دنیای انیمیشن قدم به دنیای زنده‌ها گذاشته است. کارهایی که چارلی در فیلم‌های خود می‌کند و موقعیت‌هایی که او در آنها قرار می‌گیرد، همگی رنگ و بوی کارتونی دارد. برای همین، همیشه در بین تماشاگران سینما و تلویزیون و دست‌اندرکاران این دو رسانه این صحبت مطرح بود که چرا یک انیمیشن (یا حتی بیشتر از یکی)‌ با بهره‌گیری از شخصیت چارلی چاپلین تهیه و تولید نمی‌شود. شاید در پاسخ به این پرسش بود که گروهی از تهیه‌کنندگان تلویزیونی فرانسه و هند تصمیم گرفتند در این رابطه آستین‌ها را بالا بزنند و مجموعه‌ای انیمیشنی با محوریت شخصیت این کمدین صاحب‌نام را تولید کنند.

حاصل کار مجموعه‌ای به نام «چاپلین و شرکا» شد که این روزها با نام «چارلی چاپلین» از شبکه پویا پخش می‌شود.

خالق اصلی این مجموعه را باید خود چارلی دانست، هرچند که زمان تولید آن سال 2011 است. مجموعه‌های تلویزیونی همیشه بدون استثناء، یک خالق دارند که عامل و محرک اصلی تولید آنها هستند. این خالق یا خالقان الزاما کارگردان این مجموعه‌ها نیستند و معمولا طراح اصلی شخصیت‌ها، داستان و فضای آنها هستند، اما در رابطه با مجموعه چارلی چاپلین خود سازندگانش از چارلی به‌عنوان خالق اصلی آن نام برده‌اند. در حقیقت، آنها چندان هم بیراه نگفته‌اند. شخصیت چارلی چاپلین در فیلم‌هایش یک شخصیت شکل گرفته و غیرمتغیر است که نیازی به تغییر و تحول ندارد و در این مجموعه انیمیشنی هم به همین شکل به نمایش درآمده است. وقتی نام چارلی چاپلین به میان می‌آید، کاملا مشخص است که ژانر مجموعه کمدی است. در این انیمیشن کمدی، اکشن و ماجراجویی همراه می‌شود تا داستان‌هایی جذاب برای تماشاگران خلق شود. زمانی که خبر تولید مجموعه در رسانه‌های گروهی مطرح شد، چند تهیه‌کننده انگلیسی هم به این طرح پیوسته و در تولید آن سرمایه‌گذاری کردند، اما چارلی چاپلین بیشتر به‌عنوان یک مجموعه تلویزیونی انیمیشنی شناخته می‌شود. جالب است که فرانسوی‌ها چارلی را یک هنرمند خودی می‌دانند و می‌گویند او فرانسوی بوده است. اشاره آنها به سفر تبعید‌آمیز این کمدین به فرانسه پس از ماجراهای تلخ مک کارتیسم در آمریکای دهه 50 میلادی است. در آن زمان، چارلی هم مثل بسیاری از هنرمندان روشنفکر با اتهام کمونیست بودن روبه‌رو شد و به ناچار خاک آمریکا را ترک کرد.

اما مجموعه انیمیشنی چارلی چاپلین حتی اشاره‌ای گذرا هم به این واقعیت تلخ تاریخی نمی‌کند و این هنرمند را با شیرین‌کاری‌های کمدی‌اش به نمایش می‌گذارد؛ مجموعه‌ای که در 104 اپیزود تهیه شده است. طول زمانی هر قسمت مجموعه، کوتاه و حدود شش دقیقه است. سبک کار ماجراجویانه بوده و شباهت زیادی به فیلم‌های کوتاه و کلاسیک صامت چارلی دارد.

کارتون چارلی چاپلین ابتدا در فرانسه پخش شد و پس از آن بود که شبکه‌های تلویزیونی هند و انگلستان آن را نمایش دادند. نکته جالب و مهم در رابطه با مجموعه، اعتراض نکردن خانواده و وراث چارلی چاپلین به تولید آن است. این در حالی است که تهیه‌کنندگان مجموعه از چارلی به عنوان یک میراث فرهنگی همگانی و بین‌المللی یاد می‌کنند و می‌گویند کسی نمی‌تواند ادعای مالکیت شخصی روی این هنرمند و کمدین بزرگ را داشته باشد. استقبال تماشاگران تلویزیون در سراسر جهان از 104 قسمت مجموعه بالا بوده است. به همین دلیل، احتمال زیادی وجود دارد که فصل‌های جدید آن هم در دستور تولید قرار گیرد. البته تا به امروز سازندگان مجموعه در این رابطه اظهارنظری نکرده‌اند و بحث تولید فصل‌های تازه، بیشتر از سوی منتقدان تلویزیونی و تماشاگران آن مطرح شده است. در این بین، استقبال بالای تماشاگران جهان عرب از مجموعه باعث تعجب و شگفتی اهل فن شده است.

به گفته تحلیلگران تلویزیونی، این اولین بار در تاریخ تلویزیون (و همچنین سینما) است که یک کار انیمیشنی دیجیتال و کامپیوتری با محوریت شخصیت چارلی چاپلین ساخته می‌شود. همین تحلیلگران می‌گویند موفقیت بالای این مجموعه، زمینه و شرایط را برای تولید و ساخت انیمیشن‌های دیجیتالی و کامپیوتری براساس شخصیت‌های دیگر کمدین‌های بزرگ کلاسیک فراهم می‌کند. تولید‌کنندگان این مجموعه‌های انیمیشنی برای کار خود با مشکل زیادی روبه‌رو نیستند، زیرا شخصیت‌ها و فضاهای داستان‌های آنها از قبل مشخص و در دسترس است. داستان مجموعه چارلی چاپلین هم به همین شکل برای تماشاگران تلویزیونی داستانی آشناست. چارلی این مجموعه همان چارلی دوست‌داشتنی همیشگی است.

او آدمی خجالتی و مهربان است که گاهی اوقات کارهای احمقانه می‌کند. این کارها و اشتباهات، او را به دردسرهای زیادی می‌اندازد. این مرد قدکوتاه با لباس سیاهی که به تن دارد، همراه دوستان خویش یکسری کمدی بزن و بکوب را ترتیب می‌دهند. دوستان چارلی در این انیمیشن، همان کسانی هستند که در فیلم‌های مختلف کوتاه و بلند چارلی حضور و نقش داشته‌اند. منتقدان و رسانه‌های گروهی هند از همکاری تهیه‌کنندگان و انیماتورهای کشور خود در تولید چارلی چاپلین استقبال کرده و آن را گامی در جهت تقویت صنعت انیمیشن‌سازی نوپای هند ارزیابی کرده‌اند. هنرمندان دو رشته تلویزیون و سینمای هند حدود یک دهه است که با همکاری واحد انیمیشن کمپانی‌های بزرگ فیلمسازی همچون والت دیزنی و فوکس قرن بیستم، چند فیلم و مجموعه انیمیشن بومی تهیه کرده‌اند.

IMDB / مترجم: کیکاووس زیاری/ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها