رئیس موسسه سینمای مقاومت و انقلاب اسلامی می گوید: باید دید ساخت اثری در خصوص فعالیت‌ها، سلحشوری‌ها سرداران بزرگواری همچون حاج قاسم سلیمانی که یک شخصیت فراملی و تأثیرگذار در جهان اسلام و پیشگام عرصه تقابل با دشمنان در جبهه مقاومت اسلامی است، اساساً چقدر صلاح است و پس از آن، این نوع اقدامات انجام شود.
کد خبر: ۷۸۷۳۵۰
وزارت بهداشت برای درمان سرطان استاد سلحشور کاری کند

در روزهای اخیر، فیلمساز جوان و تازه‌ واردی برای اولین اثر خود سوژه‌ای را انتخاب کرد که انتشار نخستین خبرها از این انتخاب، حرف و حدیث‌های بسیاری به میان آورد.

"سیدسعید حسن‌پور" قصد داشت فیلم "سردار" را با محوریت ماموریت های مستشاری نیروی قدس سپاه در خارج از کشور و نقش فرمانده مجاهد و دلیر آن یعنی سرلشکر قاسم سلیمانی به تصویر بکشد.

این خبر علی‌رغم انتشار در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به صورت وسیع، در نشریات و خبرگزاری های رسمی کشور نیز منتشر شد و موجبات اعتراض این فرمانده خستگی ناپذیر عرصه مجاهدت و مقاومت اسلامی را فراهم آورد. از این روی فرمانده نیروی قدس سپاه طی نامه‌ای از عوامل این فیلم درخواست کرد که از این کار، صرفنظر و به سوژه و شخصیت دیگری بپردازند.

سرلشکر سلیمانی این فرمانده و یادگار دفاع مقدس در متن نامه خود این طور آورده است: "وقتی خبر ساخت چنین اثری را شنیدم، حقیقتاً خجالت کشیدم که با وجود ده‌ها شخصیت اثرگذار، شهید و شهید زنده‌ای همچون مقام معظم رهبری که بیش از۶۰ سال در حال مجاهدت می‌باشند، چه ضرورتی برای پرداختن به فردی که هنوز خوف از عاقبت خود دارد و ضمن این که این نوع اقدامات فرصت خدمت را از حقیر می‌گیرد."

خبرنگار ما برای آگاهی از این ماجرا با "جمال شورجه" کارگردان و تهیه کننده سینمای حوزه دفاع مقدس به گفتگو نشسته است.

شورجه در ابتدا و با اشاره به انتخاب سوژه این فیلم گفت: سعید حسن پور و برخی از دوستان دیگر درباره ساخت چنین اثری با این مضمون و کیفیت با بنده مشورت کردند. وقتی آنها گفتند که محور اصلی فیلم، زندگی سرلشکر سلیمانی است، توصیه کردم که این کار را انجام ندهند بدلیل این‌که زندگی حاج قاسم، پیچیده و مملو از رمز و راز است که نمی‌توان آن‌ها را مطرح کرد. چه بسا وی راضی هم نباشد! این فیلمساز جوان به من گفت که خود سردار سلیمانی از این اقدام راضی است. البته با این گفته‌ها تردید بنده برطرف نشد تا این‌که نامه گلایه سردار را در رسانه‌ها دیدم و به یقین رسیدم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا قرار بود شما در مقام تهیه‌کنندگی این گروه را پشتیبانی کنید، اظهار داشت: من به این‌ها گفتم ابتدا بروید مستندی از زندگی سردار سلیمانی آماده کنید. چون در ژانر داستانی، شخصیت ها باید دراماتیزه شوند و برای تولید چنین اثری نیاز به تحقیق و پژوهش گسترده است. من تاکید کردم شما که آنقدر پافشاری می‌کنید و اصرار دارید، بروید و در مورد زندگی سرلشکر سلیمانی در قالب یک مستند، پژوهش تصویری داشته باشید. در آن مستند این نتیجه بدست می‌آید که فراز و نشیب‌های زندگی حاج قاسم دراماتیک است یا خیر؛ چقدر در پرداخت‌ها با ملاحظات امنیتی روبرو هستیم. لذا با این پژوهش تصویری، نویسنده هم به این نتیجه می‌رسد که چطور باید اتفاقات را به رشته تحریر درآورد. از همه مهمتر آیا اساساً سردار به این کار راضی هست یا نه؟

شورجه تأکید کرد: مدتی گذشت و من دوستان را ندیدم تا اینکه در روزنامه، خبر ساخت فیلم "سردار" را با نام چند سینماگر همچون ابوالقاسم طالبی، خودم و همچنین نویسندگی حسن عباسی دیدم. پس از مشاهده این گزارش، به سرعت حضور خودم را در این پروژه تکذیب کردم و گفتم بنده مشاوره کوچکی داده‌ام و اصلاً در جریان کلیات و جزئیات این فیلم نیستم. چرا که صحت و سقم این کار به طور کل زیر سؤال است.

کارگردان فیلم "سی‌و‌سه‌روز" در ادامه اضافه کرد: باید دید ساخت اثری در خصوص فعالیت‌ها، سلحشوری‌ها و حضور مثمرثمر سرداران بزرگواری همچون قاسم سلیمانی که یک شخصیت فراملی و تأثیرگذار در جهان اسلام و پیشگام عرصه تقابل با دشمنان در جبهه مقاومت اسلامی است، اساساً چقدر صلاح است و پس از آن، این نوع اقدامات انجام شود.

به گفته شورجه، حسن پور فیلمساز جوان، متعهد و مذهبی است که در آغاز راه قرار دارد و این ایده او نشان از علاقه به جبهه انقلاب اسامی دارد. چرا که می‌توانست در گام اول، کار خود را با موضوعی غیرمرتبط با انقلاب اسلامی بسازد. افتخار می‌کنیم که جوانان فیلمساز ما به افتخارات ملی، مذهبی، ایرانی و انقلابی خودشان آن قدر توجه و اهتمام می‌ورزند.

شورجه در بخش دیگری از اظهاراتش در خصوص بیماری فرج الله سلحشور از کارگردانان حوزه دینی کشور نیز افزود: فرج الله سلحشور بدون شک یکی از ذخایر ملی سینما و تلویزیون ما است؛ به عبارتی بهتر یکی از بانیان سینمای مذهبی و دینی ما به شمار می‌رود. وی از جوانی خودش را در عرصه هنر وقف دین کرده است؛ او در عرصه تئاتر، دوبله و گویندگی و بعدها در کسوت تهیه کنندگی و کارگردانی، آثار بزرگی همچون سریال تلویزیونی اصحاب کهف و یوسف پیامبر(ع) را ساخت که در سطح بین المللی عرضه شد. امیدوارم مردم دلسوز و انقلابی ایران دعا کنند تا سلحشور هرچه زودتر سلامتی اش را بدست آورده و شاهد خلق آثار دیگری از این کارگردان ارزشی کشورمان باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت باید در تأمین هزینه‌های هنگفت این نوع بیماری های خاص به میدان بیاید تا بار سنگینی از دوش مردم و هنرمندان شاخص و خانواده‌هایشان برداشته شود لذا ان شاءالله قطعا با رسیدگی مجدّانه و تلاش مسئولان برای ایجاد ظرفیت‌ و امکانات خاص برای هنرمندان و مبتلا به بیماری‌های صعب العلاج، شاهد رفع مشکلات هنرمندان شاخصی استاد فرج الله سلحشور خواهیم بود. (دفاع پرس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها