جوابیه رسانه ملی به حسین دهباشی:

مالک اصلی «به روایت دربار» صدا و سیماست

روابط عمومی سازمان صدا و سیما به ادعاهای حسین دهباشی مبنی بر استفاده غیرقانونی از منابع تحقیقاتی و تصویری وی برای تولید مستند «به روایت دربار» پاسخ داد.
کد خبر: ۷۷۲۴۴۵
مالک اصلی «به روایت دربار» صدا و سیماست

در بخشی از این جوابیه آمده است: آقای حسین دهباشی طرح برنامه «رازها و دروغ‌ها» را در سال ‌های گذشته به صدا و سیما ارائه کرد.پس از تصویب این طرح، شبکه چهار تهیه‌کنندگی این اثر را به عهده گرفت و قرار شد این برنامه در 26 قسمت تولید و به شبکه ارائه شود.رقم تعیین‌شده در قرارداد بیش از یک میلیارد تومان بوده است.

در قراردادی که با آقای دهباشی منعقد شد، ایشان متعهد شدند ؛ حق واگذاری موضوع قرارداد را بدون اجازه کتبی سازمان کلی یا جزئی به غیر ندارند و متعهد شدند که طرح و موضوع قرارداد به هیچ یک از شبکه‌های تلویزیونی و رسانه‌های صوتی و تصویری و اشخاص غیر واگذار نشود و مهمتر آن‌که، از تاریخ امضای قرارداد، طرف دوم هیچ‌گونه مالکیت بر اثر نخواهد داشت و تمامی حقوق اثر (راش‌ها،‌فیلم‌ها و نوشته‌‌های مکتوب) متعلق به سازمان صداوسیما خواهد بود.

همچنین وی متعهد شده‌ که سازمان به صورت انحصاری مالک برنامه رازها و دروغ‌ها است و ایشان مکلف هستند که از برنامه فقط یک نسخه بتاکم و VHS تهیه کنند و آن را در اختیار سازمان قرار دهند و نامبرده حق داشتن حتی یک نسخه و کپی از اثر تولید شده و بهره‌برداری از آن را به هر نحو نخواهد داشت.

در یکی دیگر از مفاد قرارداد آمده است: طرف دوم متعهد می‌شود که حق رایت، چاپ و هرگونه تکثیر و کپی‌برداری و حتی کپی روی هارد دیسک کامپیوتر و توزیع داخلی و خارجی، حق شرکت دادن برنامه در جشنواره‌های داخلی و خارجی متعلق به سازمان صداوسیما است و طرف دوم یا عوامل تولید حق هیچ‌گونه ادعایی در این خصوص ندارند. مواردی نیز در برخی صورتجلسات ذکر شده است که اشاره به این مطلب دارد، صداوسیما به هر نحوی که صلاح بداند از اثر استفاده خواهد کرد و تهیه‌کننده متعهد است از اطلاعات پروژه ظرف مدت ده سال هیچ استفاده‌ای نکند.

در نهایت، آنچه از مفاد این قرارداد استنباط می‌شود، این که حقوق این اثر متعلق به صداوسیماست لذا این رسانه می‌تواند برای پخش آن و بر مبنای تشخیص خود که از چه شبکه‌ای، چگونه و در چه مقطعی پخش شود، اقدام کند، بنابراین آنچه که تاکنون انجام شده بر همین تشخیص بوده است و مجری طرح، حقی بر اعتراض نسبت به چگونگی پخش آن از تلویزیون ندارد. (روابط عمومی سازمان صدا و سیما)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها