هفت سال قبل و همزمان با المپیک 2008 پکن، برنامه رادیویی «روی خط ورزش» از دل برنامه ورزشی رادیو ایران با عنوان «صبح و ورزش» متولد شد.
کد خبر: ۷۶۸۳۷۹

در آن سال، ویژه برنامه موفقی با عنوان «روی خط المپیک» تولید و روانه آنتن پخش رادیو ایران شد. موفقیت این ویژه‌برنامه در جذب مخاطب، باعث شد که مدیریت وقت رادیو ایران، مسئولیت تهیه ویژه برنامه‌ای جدید با عنوان روی خط ورزش را به‌عنوان جایگزین برنامه صبح و ورزش به این گروه واگذار کند.

جواد فیاضی از همان زمان تاکنون، مسئولیت تهیه‌کنندگی این برنامه را به‌عهده گرفته است. وی این برنامه را به‌دلیل ورزشی بودن، متمایز از دیگر برنامه‌های رادیو ایران می‌داند و می‌گوید: وجه تمایز روی خط ورزش با دیگر برنامه‌های رادیو ایران، سرعت و ریتم بالای آن است. البته تمایز این برنامه با برنامه‌های ورزشی دیگر شبکه‌های رادیویی نیز بهره مندی از گوینده خوبی مثل محمدرضا احمدی است.

وی درباره ویژگی‌های این برنامه می‌گوید: گزیده اخباری که انتخاب می‌کنیم به شنوندگان کمک می‌کند که بسته کاملی از گزیده اخبار ایران و جهان را بشنوند و از آن بهره‌مند شوند. این بخش از برنامه چنان موفق بوده که کارشناسان بسیاری از این برنامه تعریف کرده‌اند.

تهیه‌کننده برنامه روی خط ورزش، زمان پخش برنامه را یکی از عوامل تاثیرگذار در استقبال از این برنامه می‌داند و می‌گوید: ما هر صبح ساعت 8 و 30 دقیقه، داغ‌ترین خبرهای ورزشی را برای شنوندگان رادیو ایران می‌خوانیم. قاعدتا در این زمان بسیاری از مردم حین جابه‌جایی و در تاکسی هستند که برنامه ما را می‌شنوند و ما را از پیام‌های محبت آمیز خویش محروم نمی‌کنند.

وی در ادامه به ویژگی‌های موسیقی این‌گونه از برنامه‌ها می‌پردازد و می‌گوید: موسیقی در برنامه ورزشی، باید ریتم و تحرک متناسب یک برنامه ورزشی را داشته باشد و شنونده همراه با آن، هم مطالب را بشنود و هم شور و نشاط ورزش صبحگاهی را احساس کند.

این تهیه‌کننده درباره بخش‌های مختلف برنامه‌اش هم می‌گوید: بخش مربیان فوتبال لیگ برتر، پخش صدای مربیان و پخش صدای کنفرانس‌های خبری ورزشی، از جمله بخش‌های این برنامه است. صدای بازیکنان خارجی مثل بارسلونا و رئال‌مادرید را همراه با ترجمه آن در برنامه پخش کرده‌ایم. البته بخش‌ها بستگی به موضوعات روز دارد و متغیر است.

وی واکنش مسئولان کشور به برنامه روی خط ورزش را نیز از جمله وجوه موفقیت این برنامه می‌داند و می‌گوید: در نشست‌های مختلفی که با مسئولان داشته‌ایم، بسیاری از جمله وزیر ورزش و جوانان، اظهار کرده‌اند که هر روز این برنامه را گوش می‌دهند.

تهیه‌کننده برنامه روی خط ورزش، درباره خطوط قرمز برنامه‌سازی در حوزه ورزش نیز خاطرنشان می‌کند: ورزش چون در نقطه توجه مردم است و هر گونه رفتار ورزشکاران تاثیر بسیاری بر افکار عمومی‌جامعه دارد، باید خط قرمز داشته باشد. توجه به اخلاق و رفتار شایسته در ورزش، از خطوط قرمز است، چون ما در رسانه ملی و سراسری کار می‌کنیم، رسالتی بر عهده خود داریم که باید آنها را در برنامه‌سازی مدنظر قرار دهیم. ما باید با ظرافت، این خطوط قرمز را به نوعی تلطیف کنیم که هم قابل طرح در رسانه ملی باشد و هم نقطه‌ضعف‌ها را ترمیم کند.

محمدرضا احمدی، گوینده این برنامه نیز در باره گویندگی در برنامه‌های ورزشی می‌گوید: جنس گویندگی در برنامه ورزشی با گویندگی در دیگر برنامه‌ها متفاوت است؛ زیرا برای گویندگی در برنامه ورزشی، باید پیش‌زمینه‌ای از تمام ‌ورزش‌های را داشت و نیز گوینده باید پیگیر رویدادهای روز نیز باشد تا بتواند یک برنامه رادیویی ورزشی را اجرا کند.

مهدی زال‌زاده /قاب کوچک (ضمیمه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها