خبرهای جدید از سریال‌های جیرانی، فخیم‌زاده و سیروس مقدم

جایگزین «پرده‌نشین» مشخص شد

مهدی ارگانی، مشاور فیلمنامه سریال پرده‌نشین مطرح کرد:

پرداختن صادقانه به روحانیون هیچ ایراد و خطری ندارد

مشاور فیلمنامه سریال «پرده‌نشین» نشان دادن یک روحانی بااخلاق را هدف و اولویت اصلی نویسندگان این مجموعه ذکر کرد.
کد خبر: ۷۴۴۱۱۹
پرداختن صادقانه به روحانیون هیچ ایراد و خطری ندارد

مهدی ارگانی با اشاره به این‌که پرده‌نشین اولین سریالی است که در آن به صورت مستقیم به روحانیت پرداخته شده و یک روحانی نقش محوری دارد گفت: در مجموعه‌های قبلی شخصیت روحانی همانند دیگر نقش‌های فرعی سهمی در کمک به قهرمان اصلی داستان داشت اما در این سریال همه بار داستان بر دوش روحانی‌هاست.

وی اخلاق را گمشده اصلی جوامع بشری در عصر حاضر دانست و ادامه داد: در پرده‌نشین می‌‌توانستیم بر علم یا شجاعت شخصیت روحانی تمرکز کنیم که اتفاقا روحانیت شیعه تمام این شاخصه‌ها را نیز دارد، اما هدفمان این بود که یک روحانی با اخلاق اسلامی را به بیننده نشان دهیم. و به همین دلیل است که می‌بینید به شخصیت علمی حاج‌آقا شهیدی چندان پرداخته نمی‌شود یا خودش هم چندان به مسائل سیاسی نمی‌پردازد. بیشتر می‌خواستیم یک روحانی اخلاق‌مدار را به نمایش بگذاریم.

ارگانی اظهار کرد: اولین نکته‌ای را که مدنظر داشتیم انطباق همه جانبه شخصیت روحانی سریال با روحانیت حقیقی و به نوعی واقعگرایی سریال بود. تلاش کردیم شخصیت حاج‌آقا شهیدی از ظاهر و نوع لباس گرفته تا رفتار و مرام با واقعیت منطبق باشد و تصنعی جلوه نکند.

مشاور فیلمنامه سریال پرده‌نشین ادامه داد: سلوک این روحانی طوری است که با مردم تماس مستقیم دارد و البته متواضع هم هست. هیچ اثری از تکبر در رفتار او مشاهده نمی‌شود و نگاهش هم به دیگران از بالا به پایین نیست. همچنین با نویسندگان فیلمنامه همه سعی‌مان را به کار بردیم که حرف‌هایی که این روحانی درباره علوم تخصصی‌اش می‌زند اشتباه و غلط نباشد.

وی پرداختن مستقیم به روحانیت در سریال‌های تلویزیونی را به شرط صادق و عالم بودن سازندگانش بی‌خطر و بدون هزینه دانست و گفت: به نظرم کسانی از سپردن نقش اصلی آثارشان به روحانیون واهمه دارند که خود اعتمادی به روحانیت ندارند و با آنها احساس صمیمیت و نزدیکی نمی‌کنند.

ارگانی تاکید کرد: اگر قرار است روحانیت را در آثارمان به نمایش بگذاریم باید صادقانه دوستشان داشته باشیم. در این صورت کار اشتباهی نخواهیم کرد. روحانیت به حداقل‌ها راضی هستند و توقع خاصی ندارند. اگر هم گهگاه اعتراضی می‌کنند به این دلیل است که بعضی از همکاران ما همین حداقل‌ها را هم رعایت نمی‌کنند.وی تصریح کرد: در این سی و چند سال که در کار نظارت بر فیلمنامه‌ها هستم، هیچ‌گاه فشار و اصراری نبوده که در مورد روحانیت اثری ساخته نشود. پرداختن به روحانیون اگر صادقانه و عالمانه باشد هیچ ایراد و خطری ندارد.

مشاور فیلمنامه سریال پرده‌نشین درباره شبهاتی که از سوی پدر هاجر که قرار است با براتعلی ازدواج کند، مطرح می‌شود، توضیح داد: شخصیت طرح‌کننده این شبهات یک آدم عامی است که بیشتر از آن‌که نگران دخترش باشد، دلواپس زمین‌هایش است. ضمنا این شبهات این‌قدر روشن است که هم مردم پاسخ‌شان را می‌دانند و هم در طول سریال به خیلی از آنها جواب داده می‌شود.

ارگانی شرط مطرح کردن شبهات در مجموعه‌های تلویزیونی را ارائه پاسخ‌های مناسب به آنها ذکر و تصریح کرد: اگر به کوچک‌ترین شبهه مطرح شده بدرستی پاسخ داده نشود، اصلا نباید آن را مطرح کنیم مگر آن‌که پاسخش را توامان به بیننده ارائه کنیم. اما طرح بزرگ‌ترین شبهات حتی در مورد وجود خدا اگر همراه با جوابی باشد که بتواند مردم را قانع کند، بلااشکال است و ایرادی ندارد. (جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها