از طرح نانوشته «باشگاه خنده» تا برنامه «رامبد جوان»

علیرضا خمسه خندوانه‌ای شد

علیرضا خمسه، دوشنبه هر هفته به برنامه خندوانه می‌رود تا در کنار رامبد جوان این برنامه را اجرا کند.
کد خبر: ۷۰۱۹۲۸
علیرضا خمسه خندوانه‌ای شد

خمسه، بازیگر و کمدین سینما و تلویزیون گفت: چند سال پیش همراه زنده‌یاد مهدی سلیمی که در آن روزها مشاور ضرغامی، رئیس سازمان صدا و سیما بود، تصمیم گرفتیم باشگاهی با عنوان «باشگاه خنده» را تاسیس کنیم که در آن محفل به سینما، برنامه‌های طنز و نشاط‌آفرینی در تلویزیون بیشتر بپردازیم. حتی خاطرم هست که در آن زمان، سلیمی مسئولیتی نیز در منطقه آزاد کیش داشت و دفتر و مقر اصلی باشگاه خنده را نیز در این جزیره آماده کرده بود.

وی افزود: قرار بود اولین جشنواره فیلم کمدی گل آقا را نیز در جزیره کیش برگزار کنیم که متاسفانه با درگذشت سلیمی که به مقوله برنامه‌های کمدی بسیار علاقه‌مند بود، این برنامه‌ها هم به حالت تعلیق درآمد و در گذر زمان فراموش شد تا چند وقت پیش که شنیدم رامبد جوان برنامه‌ای به نام «خندوانه» را تولید می‌کند و از شبکه نسیم پخش می‌شود که در این برنامه به نوعی طرح نانوشته باشگاه خنده ما متبلور می‌شد و من بابت این موضوع بسیار خوشحال شدم.

خمسه خاطرنشان کرد: به صورت کاملا تصادفی یک شب من را هم به برنامه خندوانه دعوت کردند تا مهمان این برنامه باشم که با کمال میل پذیرفتم. بعد از حضور من در برنامه خبر دادند که آن شب اجرای خندوانه با استقبال مخاطبان روبه‌رو شده و تعداد پیامک‌های رسیده به برنامه بسیار زیاد بوده است.

وی افزود: بعد از آن فرهانی، تهیه‌کننده خندوانه و رامبد جوان، طراح و مجری آن با من درباره حضور بیشترم در خندوانه صحبت و از من دعوت کردند تا حضورم در خندوانه را بیشتر کنم و قرار شد هر دوشنبه برنامه با حضور من پخش شود.

خمسه ادامه داد: قرار بر این شد که هر بار یکی از موضوعات اجتماعی را که مردم با آن درگیر هستند انتخاب و آن را در قالب طنز در برنامه خندوانه بررسی کنیم تا ضمن این‌که آن مقوله اجتماعی را نقد می‌کنیم، بر لبان مردم کشورمان لبخندی بنشانیم.وی حضورش در خندوانه را محدود به برنامه روزهای دوشنبه هر هفته دانست و گفت: از این پس هر دوشنبه من به‌عنوان نیروی کمکی رامبد جوان در خندوانه حضور پیدا خواهم کرد. برنامه خندوانه زنده نیست و یکی دو شب قبل از پخش تولید می‌شود تا زمان برای مونتاژ و تدوین آن فراهم باشد.

خمسه درباره ویژگی‌های یک مجری برنامه‌های طنز توضیح داد: مجری چنین برنامه‌ای باید هوشمند باشد تا بتواند مسائل روز و اجتماعی را با زبان طنز بیان کند. شوخ‌طبعی، بذله‌گویی، اشراف به علوم اجتماعی و روان‌شناسی و شناخت خطوط قرمز جامعه از دیگر ویژگی‌های مجری برنامه‌های طنز تلویزیونی است که اگر یک مجری آنها را نداشته باشد، نمی‌‌تواند در قالب یک طناز بدرخشد. البته حفظ ضوابط و ارزش‌های اخلاقی نیز از اولویت‌های یک اجرای طنز است.

این کمدین سینما و تلویزیون ایران که سابقه تولید و اجرای برنامه‌های طنز همچون «جمعه تعطیل نیست»، « آرایشگاه‌» و «بشین، پاشو، بخند» را دارد درباره خطوط قرمزی که یک مجری برنامه طنز باید رعایت کند تا برنامه دچار مشکل نشود، گفت: معمولا همیشه برنامه‌های طنز به خطوط قرمز نزدیک می‌شود ولی باید قبول کنیم ما در جامعه‌‌ای زندگی می‌کنیم که تعریف‌های مشخصی از مذهب، سیاست، فرهنگ و اجتماع دارد که یک مجری با مطالعه دقیق درباره آنها می‌تواند از ورود به مسائل حاشیه‌ای جلوگیری کند. البته این را هم باید در نظر داشت که مسئولان کشور ما نیز همزمان با افزایش سعه‌صدر مردم، باید آستانه تحمل خود در حوزه شوخی و طنز بالا ببرند تا طنزسازان با دستی بازتر سراغ سوژه‌های کمدی بروند. (جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها