کشف استعدادهای بازیگری توسط شبکه نمایش

رونمایی از «ستاره 20» با اجرای بیژن بنفشه‌خواه

اوخر مرداد منتظر «ستاره بیست» باشید

همه آنچه که باید در مورد مسابقه بازیگری بدانید

« ستاره بیست» اولین برنامه استعدادیابی در زمینه بازیگری است که طبق گفته‌های تهیه کننده، از اواخر مرداد روی آنتن می‌رود.
کد خبر: ۶۹۵۲۱۱
همه آنچه که باید در مورد مسابقه بازیگری بدانید

بازیگری هم درست مانند خوانندگی یکی از شغل‌های رؤیایی است. همه به خاطر دورنمای زیبا و البته شهرت بعد از آن دوست دارند بازیگر و خواننده شوند، خیلی از تهیه کنندگان هم به دلیل علاقه زیادی که بین مردم وجود دارد، برای برگزاری برنامه‌های استعدادیابی تلاش کرده‌اند و افراد بااستعدادی را به جامعه هنری معرفی کرده‌اند.

تعداد زیادی از برنامه‌های استعدادیابی در زمینه خوانندگی برگزار شده، اما بازیگری نه! «ستاره بیست» اولین برنامه استعدادیابی در زمینه بازیگری است که طبق گفته‌های تهیه کننده، از اواخر مرداد روی آنتن می‌رود. گپ کوتاهی با تهیه کننده برنامه زدیم و از چند و چون ماجرا پرسیدیم. از‌ایده اولیه تا‌این‌که‌ایا واقعاً استعدادهای یافت شده را در جعبه جادویی خواهیم دید یا نه؟


/Media/Image/1393/04/16/635403490283225416.jpg

اول راه
به نظر‌ایده جالبی می‌رسد،‌این‌که یک برنامه برای جذب استعداد‌های تازه به راه بیفتد و آن‌هایی که استعداد بازیگر شدن دارند وارد بازار کار شوند.‌این روزها بازیگران تازه وارد بسیاری را می‌بینیم که با پشتوانه‌های مختلف وارد شده‌اند و کمترین استعداد لازم را برای بازی کردن جلوی دوربین دارند.

رامین نواب پور، تهیه کننده برنامه «بیست ستاره» در مورد‌ایده اولیه‌این برنامه می‌گوید: «ایده ستاره بیست از چند سال پیش به ذهن ما رسید. دلیل اصلی آن هم محدودیت عوامل تهیه کننده برای انتخاب بازیگر بود. ما همیشه با یک سری محدودیت برای انتخاب بازیگر روبه‌‌رو هستیم، کما‌این‌که‌این روزها هم‌این محدودیت را در برنامه‌های مختلف احساس می‌کنیم. بازیگرانی که در ژانر‌های مختلف بازی می‌کنند. دو نقش متفاوت را در یک زمان به نمایش می‌گذارند! چرا در کشوری که هفتاد و چند میلیون جمعیت دارد، ستاره و بازیگر با‌این محدودیت روبه‌رو است؟ در حالی که سرشار از استعداد‌های جوان است. به همین خاطر به ذهنمان رسید که یک برنامه‌ تلویزیونی و در قالب استعدادیابی به راه بیندازیم و در یک فرایندی افراد را پرورش دهیم.‌ایده اولیه شکل گرفت و نزدیک به نه ماه مذاکرتش طول کشید و در نهایت کلید تولید از اواخر سال گذشته شروع شد. در حال حاضر هم فراخوان و داوری اولیه تمام شده است و وارد فاز بعدی که فراخوان برای تست حضوری است، رفته‌ایم.»


امتیاز‌های خاص!
در دنیای که همه دوست دارند بازیگر شوند، به راه ‌انداختن چنین برنامه‌ای کار ساده‌ای نیست. باید یک سری محدودیت‌ها وجود داشته باشد، اما ‌اینطور که تهیه کننده برنامه می‌گوید، هیچ امتیاز و محدودیتی برای ‌این ماجرا وجود ندارد.

وی می گوید: «ما محدودیت خاصی را نگذاشتیم و یک فراخوان عمومی ‌برای علاقه‌مندان به‌ این حوزه صادر کردیم. با ‌این ساختار کلی که افراد علاقه‌مند با یک موضوع مشخص 100 ثانیه فیلم برای ما فرستادند و برای بخش بررسی آماده کردیم. به همین دلیل یک موضوع کلی را انتخاب کردیم تا همه آن‌ها را با یک مقیاس بسنجیم. بر همین اساس در مرحله اول شش هزار نفر را از مجموعه فیلم‌های ارسالی انتخاب کردیم که ‌این افراد بعد از ماه رمضان بر اساس جدول زمان بندی که در سایت اعلام شده است می‌بایست بیایند و تست حضوری بدهند.»


اولین‌ها
تا قبل از‌ این شاهد مسابقات استعدادیابی زیادی در داخل و خارج از ‌ایران بوده‌ایم. مسابقاتی که همیشه به یک نفر نهایی ختم شده است و یک برنده داشته. اما در برخی از موارد شاهد بودیم که برگزاری ‌این مسابقات هیچ خروجی خاصی نداشته و صرفاً افراد به ‌این دست از برنامه‌ها آمدند و چهره خودشان را به دنیا معرفی کردند. اما برنامه «بیست ستاره» شکل خاصی برای اجرا دارد. هر چند که عوامل تهیه دوست ندارند برچسب اولین را به خودشان بزنند، اما اولین برنامه استعدادیابی در زمنیه بازیگری است که به مرحله اجرایی رسیده است.

رامین نواب پور در مورد خروجی‌های‌ این برنامه می‌گوید: «در مسابقه ما افراد بعد از ‌این‌که تست حضوری‌شان را انجام دادند، در قالب یک سری گروه‌ها بازی‌شان را ارائه خواهند داد. یعنی ما بازیگری را به صورت انفرادی ادامه نمی‌دهیم. به همین خاطر تمام افراد دسته‌بندی می‌شوند و بازی‌ها به صورت گروهی ادامه پیدا می‌کند. ضمن‌ این‌که یک تیم نویسنده در حقیقت متون را برای آن‌ها می‌نویسد و مسابقه با برنامه‌ریزی دقیق جلو می‌رود. مهم‌تر ‌این است که آن‌ها بعد از ‌این‌که وارد مرحله بعدی شدند، وارد یک برنامه آموزشی خواهند شد. در ‌این برنامه تنها مبحث انتخاب شدن مطرح نیست. یک سری پکیج‌های آموزشی برای آن‌ها تولید شده و در اختیارشان قرار خواهد گرفته است. آموزش‌هایی که در طول زندگی حرفه‌ای به آن نیاز پیدا می‌کنند. حتی یکی از تأکید‌ها در‌ این برنامه روی اخلاق حرفه‌ای بازیگری است؛ ‌آیتم‌هایی که مربوط به اخلاق حرفه‌ای در حوزه بازیگری می‌شود یکی از برنامه‌های جدی ما است و شاید جذاب‌ترین بخش کار‌ این است که‌ این افراد برگزیده در تله فیلم و سریال بازی می‌کنند. مسابقه ما با یک تعداد بازیگر و ستاره و جوایز تمام نمی‌شود و این افراد عملاً هم آموزش می‌بینند و هم وارد دنیای حرفه‌ای می‌شوند. در حوزه بازیگری مفهمومی‌ به نام استخدام وجود ندارد که مشغول به کار شوند. کانالی را تهیه کردیم که اگر شایسته باشند مسیرشان را برای بازیگری باز کرده‌اند.»


سخت‌ترین کار دنیا
یکی از سخت‌ترین کارهای‌ این دست از برنامه‌ها، داوری است. داورهایی که برای ‌این کار انتخاب شده‌اند هر کدام، بهترین‌ها هستند. حسن فتحی به عنوان سرپرست اصلی هیئت داوران انتخاب شده است و محمود عزیزی و محمود پاک‌نیت از داوران دیگر‌ این برنامه هستند.

بابک محمدی که از مدرسان شناخته شده در عرصه سینما است و تا به حال در اتریش، ‌ایتالیا و آلمان سوابق طولانی دارد، پکیج‌های آموزشی را تهیه کرده است و با هنرمندان دیگری همچون گلاب آدینه، علیرضا خمسه و نسرین مقانلو هم مذاکره صورت گرفته است و بعد از مرحله شش هزارتایی داوران جدیدتری هم به ‌این برنامه اضافه خواهند شد. آنطور که تهیه کننده‌ این برنامه می‌گوید، «بیست ستاره» از اواخر مرداد روی آنتن شبکه نمایش خواهد رفت و اکر مسئولان سازمان تدبیری را در نظر بگیرند، برنامه در شبکه‌های سراسری هم پخش خواهد شد. (روزنامه صبا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
ارام
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
۰
۰
ببخشید من علاقه خیلی زیادی به بازیگری دارم اما نمیدانم چه جوری باید در مسابقه ها ویا تست های بازیگری شركت كنم لطفا راهنماییم كنید باتشكر
یگانه شهركی
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
۰
۰
سلام من یه دختر 11 ساله علاقه به بازیگری دارم عشق بازیگری هستم ...

نیازمندی ها