بازیگر نقش افلاطون در «مدینه»:

کراهت از سر و روی نقشم می‌بارد

دوره سریال‌سازی سنتی به سر آمد

در «مدینه» برف می‌بارد

پخش هشتمین قسمت سریال مدینه و نمایش تصاویر زمستانی و برفی در این سریال که تصویربرداری آن اردیبهشت امسال انجام شده، برای بسیاری از مخاطبان این شبهه دلپذیر را ایجاد کرد که شاید این نماهای برفی به کمک جلوه‌های ویژه ایجاد شده باشد اما این تصاویر در شمال کشور ضبط شده که در اردیبهشت شاهد بارش برف بوده است.
کد خبر: ۶۹۳۴۷۰
در «مدینه» برف می‌بارد

فرض کنیم برف سریال مدینه براستی از آسمان نباریده و مخلوق فناوری و جلوه‌های ویژه است؛ آنگاه می‌شد گفت سیروس مقدم یک اثر به‌روز و حرفه‌ای به نمایش گذاشته و توانسته در شرایطی که همه سریال‌های تلویزیونی به شیوه سنتی تولید می‌شوند یک گام در مسیر سریال‌سازی مدرن بردارد. گرچه او از این بارش برف در شمال کشور برای نشان دادن گذر زمان بهره گرفته و تا همین قدر هم می‌توان به هوشمندی او آفرین گفت. قطعا برای هر کارگردانی بسیار شیرین است که در یک سریال تلویزیونی براحتی گذر فصل‌ها را به نمایش بگذارد و از تنوع بصری آن و البته از امکانات و قابلیت‌هایی که نمایش گذر زمان در قصه یک سریال ایجاد می‌کند، بهره بگیرد. بی‌شک مخاطب هم از تماشای سریال‌هایی که به کمک تکنولوژی می‌توانند تصاویر متنوع و ماجراهای متعدد به نمایش بگذارند، لذت خواهند برد؛ اما فقط به همین دلایل ساده نیست که سریال‌سازی در کشور ما باید از شیوه سنتی فاصله بگیرد و آرام آرام به سمت مدرن شدن گام بردارد.

/Media/Image/1393/04/17/635404199807790184.jpg

سریال‌سازی به شیوه سنتی دیگر با هیچ دیدگاهی منطقی و به صرفه نیست. در غیاب تکنولوژی‌های نوین فیلمسازی، هزینه‌ها و دشواری‌های ساخت سریال به شیوه سنتی، نویسندگان را به نگارش صحنه‌ها و نماهای بی‌دردسر و درنتیجه تکراری مجبور خواهد کرد و کارگردان‌ها ساختن سریال‌های آپارتمانی را به تولید سریال‌هایی دیدنی و باورپذیر بر اساس جریان زندگی واقعی ترجیح خواهند داد. ساخت سریال‌هایی که در بستری گسترده به لحاظ زمانی و مکانی داستان‌گویی می‌کنند و رخدادهای متنوع دارند، کاری بس دشوار و پرهزینه است که در آینده کمتر کارگردانی تن به آن خواهد داد و تلویزیون هم مجبور خواهد بود تعداد چنین سریال‌هایی را به ساخت چند اثر مهم و استراتژیک محدود کند.

از سویی سریال‌های آپارتمانی به دلیل محدودیت‌های فضایی عمدتا روایتی فانتزی دارند و ساخت این آثار هم اگر در روند تصویربرداری هزینه و زمان زیادی طلب نکند، در مرحله نگارش حتما نیازمند توجه ویژه است زیرا خلق چنین داستان‌هایی کار تعداد معدودی نویسنده توانمند است که باید برایشان سنگ‌تمام گذاشت و فرصت کافی در اختیارشان قرارداد، زیرا در غیر این صورت از سریال‌های آپارتمانی هم بعد از مدتی دودی بلند نخواهد شد.

سریال‌سازی بویژه در رسانه ملی که بیشتر شبکه‌هایش سریال نمایش می‌دهد، چاره‌ای جز صنعتی شدن ندارد و باید بتدریج امکاناتش فراهم شود. همچنین در رسانه‌ای که می‌خواهد آثارش را به کشورهای دور و نزدیک صادر کند، سریال‌سازی خواسته یا ناخواسته باید به سمت صنعتی شدن گام بردارد و محقق شدن چنین هدفی جز با فراهم آوردم امکانات و فناوری‌های مدرن و ساخت استودیوهای فیلم‌سازی مقدور نیست. (آذر مهاجر / جام‌جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها