یک: هفته گذشته شبکه‌های مختلف سیما، مستندی به آنتن پخش سپردند که در نوع خودش یک شگفتی تمام عیار بود. از آن مستند‌هایی که مجال دیدنش هر چند وقت یک بار دست می‌دهد و با این وجود مزه‌اش برای مدت‌ها زیر زبان آدم می‌ماند.
کد خبر: ۶۹۲۴۲۷
«فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه»؛ یک مستند غافلگیرکننده

مستندی افشاگرانه، تلخ و تکان‌دهنده با موضوعی امروزی و جذاب که می‌کوشید سمت تازه‌ای از سوژه‌ای تکراری را در معرض دید مخاطب قرار دهد و جالب این که، این کار را هم باشایستگی و خلاقیتی مثال زدنی انجام داد.

«فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه» عنوان این مستند دیدنی و در نوع خود بی‌نظیر بود که بدون تبلیغات به یکباره روی آنتن رفت و البته خیلی‌ها را غافلگیر کرد چون گذشته از موضوع بسیار حساسیت برانگیزش، این مستند حاوی نکاتی بود که ممکن بود اساسا برای پخش از تلویزیون مناسب تشخیص داده نشود، اما پخش آن از چند شبکه سراسری در بهترین زمان‌های ممکن و نیز جوی که به علت پخش این اثر در فضای مجازی به راه افتاد،نشان داد که احتمالا بازهم شاهد پخش این‌گونه مستند‌های تابوشکن از تلویزیون خواهیم بود.

مستند «فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه» به موضوع ملتهبی مثل گروهک منافقین از دریچه‌ای کاملا تازه می‌نگرد. تم اصلی فیلم درباره «جستجو» است. همچنان که شخصیت اصلی فیلم یعنی پدر خانواده به دنبال سرنوشت فرزندانش در پایگاه اشرف می‌رود ـ که به نوعی گروگان گرفته شده‌اند ـ مخاطب نیز به جستجوی «حقیقتی» می‌رود که سال‌ها آن را به صورت تصویر ندیده است و اینجاست که معجزه فیلم مستند به تمامی چهره می‌نماید؛ جزئیاتی که آرام‌آرام ما را به کلیتی می‌رساند که شوک‌آور و بیشتر از آن ترساننده است. وقتی فیلم‌های مستندی که پدر خانواده از دختر و پسرش در پادگان اشرف گرفته همچون قطعات پازلی در کنار هم چیده می‌شوند، تصویری عمیق و کوبنده از سازمانی به ذهن مخاطب منتقل می‌شود که دیگر روزهای پایانی‌اش را می‌گذراند و تا فروپاشی کامل فاصله چندانی ندارد.از این مستند در آینده بسیار خواهیم شنید.

دو: حالا که این نوشته را می‌خوانید داستان و شخصیت‌های بسیاری از سریال‌های ماه رمضان امسال معلوم شده‌اند. در بین سریال‌های امسال احتمالا بیشترین توجه به کار کارگردان‌های شناخته‌شده تلویزیون خواهد بود. سیروس مقدم از جمله کارگردان‌هایی است که ماه رمضان امسال هم به خانه‌ها آمده است. سابقه مقدم نشان داده که ذائقه مخاطب را خوب می‌شناسد و می‌داند چگونه او را پای گیرنده‌ها میخکوب کند. او امسال با سریال مدینه به شبکه یک آمده و قرار است 30 شب ما را با جدال دو زن از دو خانواده مختلف بر سر ماترک مردی که غرق شده است، سرگرم کند. می‌دانیم او این توانایی را دارد و به هر حال جزو آن چند کارگردان خوشبخت تلویزیون است که می‌داند چگونه مخاطب را طوری اسیر کند که نتواند از کار دل بکند.

به جز او علیرضا بذرافشان هم با سریال «هفت سنگ» کاری به آنتن پخش سیما سپرده است. او را بیشتر با سریال نابرده رنج می‌شناسیم. او در این کار جمع و جور که به نظر بیشتر آپارتمانی می‌رسد روی روابط آدم‌های قصه‌اش متمرکز شده و تلاش کرده در خلال تعریف این ارتباط، موقعیت‌های تازه‌ای را خلق کند البته او برای خلق این موقعیت‌ها از همان هنرمندان امتحان پس داده این سال‌ها استفاده کرده و حتی زوج مجموعه پر مخاطب «ساختمان پزشکان» را در بست به این سریال آورده است. مهدی سلطانی و شبنم مقدمی هم از جمله بازیگران مشترک سریال‌های مدینه و هفت سنگ هستند که در نقش‌های کاملا متفاوتی ظاهر شده‌اند. بعد از ماراتن جام‌جهانی حالا به نظر می‌رسد ماراتن سریال‌های ماه رمضان وطنی آغاز شده است. (مهدی غلامحیدری/ ضمیمه قاب کوچک)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها