برنامه‏‌های شبکه‌های مختلف سیما برای جام جهانی

تب داغ برزیل در جعبه جادو

وسوسه تماشای مسابقات جام جهانی، بلایی نیست که تنها به جان دوستداران فوتبال بیفتد. مهم‌ترین و جذاب ترین جشنواره ورزشی جهان، آن قدر رویداد فراگیری است که زن و مرد و کوچک و بزرگ نمی شناسد؛ چه علاقه‌مند فوتبال باشند چه نباشند.
کد خبر: ۶۷۹۲۹۱
تب داغ برزیل در جعبه جادو

مثلا همین خردادماه که هر چهار سال یک بار کابوس شب های امتحان می شود، فقط کابوس فوتبال بازهای شب امتحانی نیست، حتی آنها که فوتبالی نیستند تب جام‌جهانی، از کتاب و جزوه دورشان می کند و جلوی قاب‌کوچک تلویزیون میخکوب می کند.

با این اوصاف تصور کنید در کشوری زندگی می کردید که تلویزیونش حق پخش مسابقات را نخریده بود و شما در حسرت تماشای بازی ها می ماندید. اما صدا و سیمای ایران همواره این دغدغه فوتبال دوستان را مرتفع کرده و همه فوتبال ها را با هزینه ای بالا خریده است. البته برنامه‌های صداوسیما در روزهای برگزاری جام‌جهانی فوتبال برزیل تنها به پخش مسابقات خلاصه نمی شود. چند شبکه تصمیم دارند ویژه برنامه‌های مختلفی را به این مناسبت تهیه و پخش کنند. در این گزارش به برنامه‌های سیما برای جام‌جهانی پرداخته و این ویژه‌برنامه‌ها را از نظر خواهیم گذراند.

عادل و انحصار پخش بازی ها از شبکه 3

شبکه سوم به عنوان با سابقه‌ترین شبکه سیما در پخش و کارشناسی مسابقات ورزشی، این‌بار نیز گوی سبقت را در پخش مهم‌ترین مسابقات جهان از شبکه‌های دیگر ربوده است. حتی این‌بار که رقیب سرسختی چون شبکه ورزش داشت که شبکه اختصاصی سیما در این بخش محسوب می‌شود، این شبکه سه بود که توانست بنا بر قدمتش مچ شبکه ورزشی ها را بخواباند. دلیل این پیروزی هم بسیار روشن بود؛ شبکه ورزش هنوز شبکه‌ای سراسری به معنای دریافت فرکانس بدون استفاده از ماهواره دیجیتال محسوب نمی‌شود و با پخش بازی‌ها در این شبکه، بسیاری از فوتبال دوستان از دیدن مسابقات محروم می‌شدند. این بود که مدیران سیما تصمیم گرفتند این بازی‌ها از شبکه 3 سیما و در قالب ویژه‌برنامه‌ای پخش شود تا همه بتوانند بازی‌ها را تماشا کنند. در این بین هیچ دور از ذهن نیز نبود که عادل فردوسی‌پور که از نگاه مردمی مجری ورزشی محبوب سیما در 20 سال اخیر بوده است، برای ساخت و اجرای این برنامه انتخاب شود. فردوسی‌پور که بتازگی با برنامه «فوتبال 120اش حال و هوای تازه‌ای به «شبکه ورزش» داده بود، با همان گروه مشغول به ساخت ویژه‌برنامه متفاوتی برای جام‌جهانی در شبکه سوم سیما شد و آن برنامه تا روزهای پایانی جام به حالت تعلیق درآمد. ویژه برنامه مجری محبوب برنامه نود که هنوز نامش اعلام نشده است، قرار است با مجری‌گری او، رضا جاودانی و محمدحسین میثاقی پخش شود و از نوزده یا بیستم خرداد، سه، چهار روز پیش از آغاز مسابقات جام جهانی کار خود را آغاز خواهد کرد و از بامداد بیست و سوم خرداد به پخش مراسم افتتاحیه و بازی‌ها می‌پردازد.

/Media/Image/1393/02/30/635361932256815750.jpg

شبکه دویی های تحلیل محور

جدای از شبکه سه که بازی ها را پخش خواهد کرد، این شبکه دو است که با برنامه محبوب «ورزش از نگاه دو» میزبان مخاطبان فوتبال خواهد بود. ورزش از نگاه دو در سالی که گذشت و در یکی دو ماهی که از امسال گذشته توانسته مخاطبان خاص خود را پیدا کند؛ این اقبال جدای از ویژه برنامه هایی که این برنامه با دعوت از لوتار ماتیوس، ستاره سابق تیم ملی آلمان ترتیب داد، به تهیه برنامه ای در زیر مجموعه خود با عنوان «برای ما هیچ خطی قرمز نیست» هم مربوط می شود؛ برنامه ای که پشت پرده بسیاری از اتفاقات ورزش را برملا کرده و در گفت وگو با مهمان هایش هم بسیاری از خط قرمزهای معمول را کنار گذاشته است. اما «ورزش از نگاه دو»یی ها برای جام جهانی چه کرده اند و چه خواهند کرد؟ «همراه با تیم ملی تا جام‌جهانی» نام برنامه ای است که از روزهای پنجشنبه و جمعه هجده و نوزدهم اردیبهشت، آغاز به کار کرده. این برنامه که با اجرای میثم زمان آبادی و پیمان یوسفی همراه است، در برنامه نخست به بررسی وضع دروازه بان های تیم ملی در قیاس با تیم های بوسنی، آرژانتین و نیجریه پرداخت و هفته بعد خط دفاع تیم ملی را در برابر همگروهی‌هایش مورد بررسی قرار داد. حالا هم ابوالفضل اکبری تهیه کننده برنامه می گوید قرار است در هفته های آتی به هافبک ها و فورواردهای تیم ایران و سه تیم هم گروهی اش در جام جهانی 2014 پرداخته شود.
ورزش از نگاه دو را می توانید پنجشنبه ها از ساعت 23 و 45 دقیقه و جمعه ها از ساعت 21 پی گیری کنید. این طور که به نظر می رسد، شبکه دو بار تحلیلی جام را بر دوش می کشد. اگر شبکه سه پخش بازی ها را عهده دار شده و شبکه ورزش این شب ها به اخبار جام‌جهانی می پردازد، شبکه دو رویکردی تحلیلی به فوتبال و تیم ملی فوتبال کشورمان دارد و نکات فنی تیم را در مقایسه با دیگر تیم های هم گروهی اش در پیش گرفته است؛ نکاتی که علاقه مندان بشدت تشنه شنیدن درباره آنها هستند.

قدیمی ترین برنامه ورزشی سیما همراه با جام

شبکه یک هم در تولید ویژه برنامه ای برای جام جهانی از دیگر شبکه ها عقب نیفتاده است. همزمان با آغاز جام در این شبکه هر روز ساعت 16 به مدت 45 دقیقه برنامه ای با محوریت مروری بر جام‌جهانی به بررسی تیم‌های راه‌یافته به جام‌جهانی خواهد پرداخت. این ویژه برنامه وظیفه معرفی ویژگی ها و تاریخچه تیم های حاضر در جام را عهده دار شده است. البته علاوه بر این ویژه برنامه، شبکه یک با «ورزش و مردم» قدیمی ترین برنامه ورزشی تلویزیون، با اجرای بهرام شفیع نیز روزهای جمعه به بررسی گزیده هایی از مسابقات خواهد پرداخت.

هنر و فوتبال در شبکه تهران

یکی از راه های جذاب تر کردن برنامه های تلویزیونی این است که برای پرداختن به موضوعی تخصصی سراغ چهره های عمومی تر برویم. برنامه های ترکیبی در مدل برنامه سازی تلویزیونی به درد همین مواقع می خورد. شبکه تهرانی ها هم برای این‌که مخاطبان غیرفوتبالی را با جام‌جهانی همراه کند در برنامه ای با عنوان «زاویه» به گپ و گفتی صمیمی با هنرمندان در این باره خواهد پرداخت. آیتم «خودمانی» از برنامه زاویه به این امر اختصاص یافته است. علاوه بر استفاده از این مدل برنامه سازی «زاویه» که کار خود را از نوزدهم اردیبهشت‌ آغاز کرده و در برنامه نخست به‌صورت ویژه به مسابقات فوتبال جام جهانی 2014 برزیل پرداخته است دوره های پیشین جام را مرور می کند و در این مسیر از کارشناسان برتر فوتبال کمک می گیرد. کارشناسان در این برنامه علاوه بر مرور دوره های بیشین به بررسی وضع تیم ملی فوتبال ایران و دیگر تیم های حاضر در بیستمین دوره جام می پردازد. این برنامه به تهیه‌کنندگی شهرام نسترن‌راد و اجرای بیژن خراسانی و مهدی واعظی چهارشنبه و جمعه شب‌ها هر هفته ساعت 20روی آنتن سیماست.

شبکه ورزش به تماشای رنگ های امید

شبکه ورزش، امادر این بین، با پخش برنامه «برازوکا» به استقبال جام‌جهانی رفته است. این برنامه که به نام توپ این دوره بازی‌ها نامگذاری شده به تهیه‌کنندگی دو مجری ورزشی؛ پیمان یوسفی و مزدک میرزایی قرار است تا شروع بازی‌ها روی آنتن باشد هرچند پیمان یوسفی در گفت وگو با قاب‌کوچک که مشروح آن را در این پرونده می خوانید می گوید که برازوکایی ها در فکرند تا برنامه را در روزهای برگزاری جام جهانی نیز ادامه دهند. شاید بتوان گفت شبکه تخصصی ورزش سیما اولین شبکه‌ای بود که تولید برنامه مربوط به جام‌جهانی را آغاز کرد. در این برنامه مهدی توتونچی و پژمان نجات‌پور مجریان برنامه همراه چهار خبرنگار که مهمانان «برازوکا» هستند، اخبار جام‌جهانی را بازخوانی می‌‌کنند. برازوکا به جز بر مرور اخبار به تیم‌های شرکت‌کننده و حواشی بازی‌های تدارکاتی جام جهانی نیز پرداخته خواهد شد و گزارش‌های مردمی، عکس‌ها و ویدئوهای مربوط به جام‌جهانی نیز نشان داده می‌شوند. جالب آن است که میرزایی و یوسفی تصمیم گرفته‌اند به شکلی متفاوت این‌بار از اهالی رسانه و روزنامه‌نگاران این حوزه به عنوان مهمانان برنامه‌شان استفاده کنند. چنانچه یوسفی نیز می گوید رویکرد این برنامه به جام‌جهانی خبری است و در این برنامه سعی می شود همه اخبار مهم مربوط به جام رصد و ارائه شوند.

/Media/Image/1393/02/29/635361273689629544.jpg

شبکه مستند و جام برای 70 ساله ها

فکر نکنید که تنها در شبکه ورزش و دیگر شبکه های عمومی سازمان می توانید پیگیر جام جهانی باشید. شبکه «مستند» یکی از این شبکه هاست که جام جهانی را سوژه خود کرده است. سری هشتم برنامه «مثبت هفتاد» به تهیه کنندگی محمدعلی بهبهانی نام برنامه ویژه این شبکه در رابطه با جام جهانی است. این ویژه برنامه سراغ پیشکسوتان فوتبال و ورزشکارانی چون غفورجهانی و حاج‌بابایی رفته تا خاطرات آنها را از دوره‌های مختلف جام‌جهانی و لزوم حمایت از تیم ملی فوتبال ایران به تصویر بکشد. «مثبت هفتاد» به انعکاس خاطرات سالمندان در ارتباط با گذشته نیز می‌پردازد و روایت‌های جذابی را از گذشته، آداب و رسوم قدیم شهرها و نوع ارتباطات مردمی بیان می‌کند. این برنامه لحظات شیرین گذشته در مقایسه با رسوم به جامانده امروزی است. در سری جدید این برنامه علاوه بر به تصویر کشیدن زندگی هفتاد ساله‌هایی که سبک زندگی خاصی دارند افراد شناخته شده ورزش نیز از خاطرات 70 سال زندگی خود می‌گویند. (نگار حسینخانی/ ضمیمه قاب کوچک)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها