گفت‌وگو با ماه‌چهره خلیلی، بازیگر سریال «گذر از رنج‌ها» در آستانه تولد اولین فرزندش

۷ ماهه باردار بودم اما داشتم در فیلم سینمایی بازی می‌کردم!

۳ فرزند دارم و همیشه در زندگی‌ام سعی کرده‌ام قبل از اینکه بازیگر باشم یک مادر خوب و تاثیر گذار برای فرزندانم باشم.
کد خبر: ۶۶۴۹۰۸
گوهر خیراندیش: از ۱۴ سالگی نقش مادر را بازی کردم

به طور حتم بازی های خوب«گوهر خیر اندیش»، یکی از بازیگران زن توانای سینما، تئاتر و تلویزیون را به یاد می آورید؛ در اثری در قامت مادری شجاع و جسور ظاهر می شود و در اثر دیگری نقش همسری دلسوز و فداکار را بازی می کند و در جای دیگر هم در قامت زنی خلافکار! به طوری که بینندگان کمتر از او نقشی تکراری و کلیشه ای دیده اند و این نشان از توانایی اش در ارائه نقش های متفاوت دارد.به مناسبت روز مادر با این هنرمند توانا همراه شدیم و از او درباره نقش زنان در سینما و تلویزیون و بهترین نقش هایی که تا کنون بازی کرده است پرسیدیم که در ادامه می خوانید.

تجربه فراموش نشدنی

«گوهر خیر اندیش»این روزها چه می کند؟

ایام نوروز با سریال «ما فرشته نیستیم» میهمان شبکه تهران بودم.در فیلم سینمایی«آتش بس2» تهمینه میلانی بازی کردم و هم بازی میترا حجار و بهرام رادان بودم. بازی در این فیلم، تجربه ای فراموش نشدنی و دوست داشتنی بود.هم چنین در فیلم«نقش نگار»عطشانی بازی کردم و فیلم «آذر،شهدخت،پرویز و دیگران» را هم در نوبت اکران دارم. در این فیلم حادثه ای برایم رخ داد و اعضای بدنم صدمه دید اما با انرژی خوب مردم و دعاهای خیر خواهانه شان روز به روز بهتر شدم.خستگی ام نیز زمانی که این فیلم در جشنواره فیلم فجر، عنوان بهترین فیلم و فیلم نامه را کسب کرد از تنم بیرون آمد و برای من با تمام رنجی که به سبب تصادف و مصدومیتم کشیدم، جای خوشحالی داشت.

نقش پر رنگ زنان

زنان در سینما و تلویزیون چه نقشی دارند؟

در گذشته در سینمای ما از زن ها به عنوان پای سماور نشین یا دارای نقش حاشیه ای و یا به منظور فروش و تبلیغ فیلم استفاده می شد اما اکنون پا به پای مردان در قصه حضور دارند و نقش شان کمتر از آنان نیست. گاهی اوقات برخی فیلم ها با موضوع زن محور تولید می شود مانند بیشتر آثار رخشان بنی اعتماد، داریوش مهرجویی، پوران درخشنده و بهرام بیضایی. می توان گفت بعد از انقلاب، حضور زن گاهی اوقات آن قدر پر رنگ و تاثیر گذار است که نمی توان بین نقش زن و مرد تفکیک ایجاد کرد.

فضای فیلم سازی کدام فیلم ساز را بیشتر می پسندید؟

در زمینه کارهای کودک و آثاری که همه دوست داریم «عباس کیارستمی»، در زمینه پرداخت به موضوعات جنگی«ابراهیم حاتمی کیا»و در زمینه فیلم های اجتماعی هم«داریوش مهرجویی»،«رخشان بنی اعتماد»،«کمال تبریزی»و««رضامیرکریمی» را می پسندم . در سینمای ما اغلب فیلم سازان با نگاهی درست تر و عمیق تر آثار خود را دنبال و قصه های خود را تولید می کنند و فقط خط قرمزهاست که آثار را شبیه به هم می کند و یا نمی گذارد قصه ها زیاد جسورانه باشد.هنوز از سوی دست اندر کاران و سیاست مداران سینما متر و اندازه ای برای خط قرمزها مشخص نشده است و فیلم سازان نمی دانند چه قصه و موضوعی را چگونه اجرا کنند و یا درباره سریال های مان بگویم که در شبکه ای شاهد هستیم خط قرمزها کم رنگ تر و در شبکه های دیگر خیلی پر رنگ تر است وما نفهمیدیم بالاخره روی آن چه که از سیما پخش می شود چه نظارتی هست که هر کدام از شبکه ها یک جور عمل می کنند!

آثار سطحی

با توجه به سخنان تان شنیده ام درباره پخش نوروزی سریال«ما فرشته نیستیم»گله داشتید؟

بله، نسبت به پخش سریال اعتراض دارم زیرا دلم می سوزد که صدا و سیما هزینه کند ولی زمان نامناسبی را به سریال ما اختصاص بدهد و علاوه بر آن هم پخشش هم زمان با سریال«پایتخت3»باشد. جای تاسف دارد که با این همه هزینه و زحمت خود سازمان لحظات را می سوزاند.هم چنین متاسف شدم که لهجه برخی بازیگران را تغییر دادیم. فاطمه گودرزی و محمود جعفری والدین علی صادقی در این سریال لهجه لری داشتند که با اعمال نظر سازمان تغییر کرد و از جذابیت اثر کاسته شد. متاسفانه اکنون محتوا دارد کمتر و آثار سطحی تر می شود و در واقع سازمان انبوه سازی می کند و به فکر کیفیت نیست.

بهترین نقشی که در سینما و تلویزیون بازی کردید، چه نام دارد؟

من به طور تقریبی همه کارهایم را دوست داشتم که انتخاب شان کردم اما برخی بازی ها هستند که بیشتر به دل آدم می نشینند مانند بازی ام در فیلم«آذر ،شهدخت،پرویز و دیگران». همچنین نقشم را در فیلم «رسم عاشق کشی»خیلی دوست دارم زیرا سیمرغ جشنواره فیلم فجر را برایش گرفتم.علاوه بر این ها نقش هایم را در«واکنش پنجم» و «بانو» هم دوست دارم. در تلویزیون هم به بازی ام در سریال«مدرس» علاقه دارم که همسر خانم سپاه منصور کارگردانش بود ودر آن، هم بازی مرحوم خسرو شکیبایی بودم. همچنین بازی ام را درسریال های«همسایه ها»،«اشک ها و لبخند ها»و«میوه ممنوعه» هم دوست دارم. این نکته را نیز بگویم که کارهایی که با آقای اوجی انجام می دهم ممکن است به لحاظ متن و کلیت کار گاهی اوقات همه پسند نباشد اما من به دلیل برخورد انسانی و درست اوجی و همسرش فلورا سام به آن کارها علاقه دارم و هر زمان از من دعوت می کنند، همکاری با آن ها را با کمال میل می پذیرم.

مادر فیلم «مادر»، ماندگارترین نقش

بهترین نقش مادری که در سینما دیده اید و در ذهن تان ماندگار شده کدام است ؟

همان فیلم «مادر» زنده یاد علی حاتمی است. معتقدم در این فیلم دینی را که یک مادر می توانست نسبت به فرزندانش ادا کند و ارزش های لازم را بدهد و همه فرزندان را دور هم جمع کند و آشتی دهد، به خوبی به تصویر کشیده شده بود. من در آثار سینمایی خیلی مادر دیده ام اما این مادر در ذهنم همچنان ماندگار شده است.

یک مادر خوب

چند فرزند دارید؟

3فرزند دارم و همیشه در زندگی ام سعی کرده ام قبل از این که بازیگر باشم یک مادر خوب و تاثیر گذار برای فرزندانم باشم.

تا آن جایی که به یاد دارم و در آثار مختلف هم دیده ام شما همیشه نقش مادران را درسینما و تلویزیون بازی کرده اید، فرزندان تان وقتی شما را در این آثار می دیدند چه عکس العملی داشتند؟

من از سن 14 سالگی نقش مادر را برعهده گرفتم و تاکنون نیز بارها در نقش مادر، مادربزرگ وپیرزن بازی کرده ام یعنی در همه دوران زندگی خود همیشه نقش های بزرگ تر از سن خود را بازی کرده ام و فرزندانم هم آن ها را دوست داشتند.

برایتان سخت بود که هم مادر 3 فرزند باشید و به تربیت فرزندان و امور زندگی برسید و هم به حرفه خود ادامه دهید؟

خیر به هیچ عنوان، زیرا همیشه با همسرم زنده یاد جمشید اسماعیل خانی برنامه ریزی می کردیم.

نخستین نقش مادری را که بازی کردید ، به خاطر دارید؟

چون همه نقش هایی که بازی کرده ام مادر بوده اولین نقش فرقی نمی کند(می خندد) البته نخستین نقش مادر را که بازی کردم در نمایشنامه «عروس» بود. در تلویزیون هم به خاطر دارم که در سریال «آیینه» نیز نقش مادر را بازی کردم.

آن موقع دستمزدی که می گرفتید راضی کننده بود؟

خیربه هیچ عنوان.به نظرم به آن شکل دستمزدی پرداخت نمی کردند و همه با عشق و علاقه کار می کردند .

سخن پایانی تان با مادران بازیگر...

آن ها در جامعه الگویی هستند برای مردم اما قبل از هر چیز باید بدانند که در منزل مادر و همسر هستند و کار می کنند تا زندگی را به خوبی اداره کنند در غیر این صورت باخته اند.روز زن و مقام مادر را به همه مادران ایران زمین تبریک می گویم. (مریم ضیغمی/ خراسان شمالی)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها