همراه با ستاره‌های جلو و پشت دوربین

چند سکانس در پشت صحنه برنامه «​سه​ستاره»

در یکی از چهارشنبه شب‌های اسفند ماه برای تهیه گزارشی از پشت صحنه برنامه پربیننده «سه ستاره» به تهیه‌کنندگی احسان علیخانی و اجرای محمدرضا حسینیان راهی مکان ضبط این برنامه زنده می‌شوم که در بیستمین سالگرد تأسیس شبکه سه سیما روی آنتن ‌رفته است.
کد خبر: ۶۵۶۱۱۷
چند سکانس در پشت صحنه برنامه «​سه​ستاره»
برنامه قرار است ساعت 20 و 30 دقیقه آغاز شود و من حدود ساعت 20 به سوله‌ای که دکور برنامه در آن واقع شده، می‌رسم. وارد ساختمان که می‌شوم با دیدن افرادی که همیشه در گروه علیخانی به طور ثابت حضور دارند، متوجه می‌شوم نشانی را درست آمده‌ام. کمی جلوتر وارد دکور برنامه می‌شوم. ستاره‌های نورانی که به پارچه‌ای مشکی در فضای پشت دکور نصب شده و بعد یک ستاره بزرگ فانتزی با ترکیب رنگ نقره‌ای و طلایی که پیمان قانع آن را طراحی کرده، توجهم را جلب می‌کند. ترکیبی که لابد شما هم از تلویزیون دیده‌اید، اما اینجا جذابیت دیگری دارد. در ادامه توسط روابط عمومی طرح به طبقه بالا راهنمایی می‌شوم. از پله‌ها که بالا می‌روم صداهایی آشنا به گوشم می‌رسد و وقتی به طبقه دوم می‌رسم، درست روبه‌روی پله‌ها مقابل اتاق گریم قرار می‌گیرم.

مهدی سلطانی، بازیگر تلویزیون جلوی آینه نشسته و گریمور برنامه، چهره او را برای حضور در استودیو آماده می‌کند. این طبقه غیر از اتاق گریم، سه اتاق دیگر هم دارد. سمت راست پله‌ها، اتاق پذیرایی از مهمان‌ها و سمت چپ اتاقی است که آن را امیرحسین بزرگ‌زادگان به‌آتلیه عکاسی از مهمانان سه ستاره تبدیل کرده است. اتاق دیگر هم همان اتاقی است که مهمانان پیش از ورود به داخل استودیو برنامه‌ روی آنتن را می‌بینند. در اتاق مهمانان، هومن برق‌نورد و عباس غزالی نشسته‌اند. بعد از پذیرایی توسط گروه تدارکات، زمانی که می‌خواهم به طبقه پایین بروم نگاهم به اتاق گریم می‌افتد که این بار عباس غزالی آنجاست. در همین حین علیخانی را می‌بینم که به ما خوشامد می‌گوید و سریع به طبقه پایین می‌رود. من هم پس از دقایقی طبقه دوم را ترک می‌کنم و خودم را قبل از این که ضبط برنامه شروع شود، به دکور اصلی می‌رسانم. گروه تدارکات چند دقیقه پیش از شروع برنامه، زمین استودیو را پاکیزه می‌کنند تا جای کفش‌های مهمانان قبلی روی زمین باقی نمانده باشد و در تصویر به چشم نیاید. یک نفر هم با دستمالی که در دست دارد، پنج ضلع ستاره بزرگ دکور را تمیز می‌کند.

محمدرضا حسینیان از احسان علیخانی که در سری برنامه‌های سه ستاره قبل از آخرین برنامه (تحویل سال 93) فقط به‌عنوان تهیه‌کننده فعالیت دارد، درباره بخش‌های اول برنامه می‌پرسد. گروه صدا جایی روبه‌روی دکور ستاره بزرگ نشسته و مشغول به کار است. دو دقیقه پیش از آغاز، مدیر صحنه با اعلام زمان باقیمانده، گروه را باخبر می‌کند. در همین هنگام تمام چراغ‌های صحنه خاموش می‌شود و دکور در تاریکی مطلق فرو می‌رود. برنامه ساعت 20‌و 45 دقیقه روی آنتن می‌رود و مدیر صحنه با اشاره به حسینیان می‌گوید با کدام دوربین صحبت کند. او ابتدای برنامه، از مخاطبان بی‌شمار شبکه سه به‌عنوان ستاره‌هایی صحبت می‌کند که کنار هنرمندان و سازندگان آثار دو دهه در آسمان این شبکه درخشیده‌اند.

او در ادامه درباره نظرسنجی برنامه سه ستاره از مردم در حوزه‌های مختلف (مجری غیرورزشی، مجری و گزارشگر ورزشی، بازیگر مرد، بازیگر زن، سریال، برنامه تلویزیونی، تیتراژ و موسیقی) توضیحی می‌دهد و می‌گوید: در این نظرسنجی علاوه بر هنرمندان تلویزیونی 50 داور صاحب‌نظر در حوزه رسانه نیز شرکت می‌کنند تا آثار و برنامه‌های شبکه سه سیما را در 20 سال اخیر بررسی کنند.

حسینیان می‌گوید: برگزیدگان نهایی مردم و داوران در برنامه تحویل سال سه ستاره معرفی و به‌عنوان مهمان نوروزی در این استودیو حاضر خواهند شد.

***

امشب، شب پنجم برنامه است و قرار است با حضور چند نفر از بازیگران مرد در سریال‌های شبکه سه در استودیو، اسامی نامزدهای بازیگری مرد در این حوزه اعلام شود تا مخاطبان به آنها رای دهند. پیش از حضور مهمانان در استودیو، میان برنامه‌ای پخش می‌شود و اسامی نامزدها اعلام می‌شود. از میان این ستاره‌ها می‌توان به داریوش ارجمند، هومن برق‌نورد، آتیلا پسیانی، امین تارخ، شهاب‌حسینی، جواد رضویان، رضا عطاران، آرش مجیدی، مهران مدیری و مهدی هاشمی اشاره کرد که اسامی آنها همراه با عکس‌هایشان پخش می‌شود.

پس از میان برنامه مهدی سلطانی، بازیگر سریال «مادرانه» به کارگردانی جواد افشار به‌عنوان یکی از مهمانان امشب برنامه سه ستاره وارد استودیو می‌شود و بعد از سلام و احوالپرسی با مجری و بینندگان به سوالات حسینیان پاسخ می‌دهد.

او می‌گوید: بازیگری در تلویزیون به این سبب که مخاطبانش سنین و همه طیف‌ها را شامل می‌شود، هیجان‌انگیز است. او ادامه می‌دهد: برای بازی در هر رسانه‌ای یک مقدار انرژی باید صرف کنید، اما بازیگری در تلویزیون و مخاطب روبه‌روی آن، مثل رابطه یک میزبان و مهمان است. بازیگر به دلیل این‌که مهمان است، باید از مخاطبش خوب پذیرایی کند و برایش سنگ تمام بگذارد. وی که این روزها به گفته خودش در سریال «هفت سنگ» به کارگردانی علیرضا بذرافشان بازی می‌کند، در ادامه می‌گوید: برای ادامه روند سریال سازی در تلویزیون باید افراد کاربلد در این حیطه بیایند و ساختن آثار را دست بگیرند، چون قرار نیست آنتن این رسانه را پر کنیم. نابرده‌رنج، گنج میسر نمی‌شود. بازیگری فقط حرکت جلوی دوربین و حفظ دیالوگ نیست، بلکه یک جراحی است. به این صورت که بازیگر باید روح یک انسان دیگر را درون خود بیاورد و آن را در قالب یک شخصیت تازه به مخاطب ارائه کند.

پس از صحبت‌های مهدی سلطانی به این دلیل که در استودیو نمی‌توان براحتی برنامه را دید، به طبقه بالا می‌روم تا از تلویزیون اتاق مهمانان در جریان ادامه برنامه قرار بگیرم. داخل اتاق هومن برق‌نورد، آرش مجیدی و عباس غزالی نشسته‌اند و علاوه بر این‌که این قسمت از برنامه را دنبال می‌کنند، درباره سریال‌ها و برنامه‌های شبکه سه باهم صحبت می‌کنند. بعد از چند دقیقه، مسئول هماهنگی مهمانان گروه، به طبقه بالا می‌آید و برق‌نورد، مجیدی و غزالی را همراه خود به طبقه پایین می‌برد. من‌هم همراه آنها به استودیو برمی‌گردم. احسان علیخانی بعد از قرار گرفتن هر کدام از مهمانان روی صندلی با آنها صحبت می‌کند.

علیخانی می‌گوید: بچه‌ها استودیو خیلی شلوغ است، لطفا سکوت را رعایت کنید! در ادامه، مدیر صحنه زمان باقیمانده به آنتن زنده را اعلام می‌کند. دوربین که مقابل مهمانان قرار می‌گیرد، دوباره به طبقه بالا می‌روم تا این بار برنامه را در سکوت مطلق تماشا کنم.

آرش مجیدی، بازیگر سریال «ارمغان تاریکی» در این بخش می‌گوید: شبکه سه از همان ابتدای تاسیس رنگ و‌نوری داشت که برای مخاطبان جذاب بود. من و دوستانم علاوه بر سریال‌ها، گزارش‌های فوتبالی که از این شبکه پخش می‌شد، می‌دیدیم و الان هم همین‌طور است. در ادامه صحبت‌های مجیدی، عباس غزالی بازیگر سریال «وضعیت سفید» می‌گوید: شبکه سه در بخش جذب مخاطب و قشر جوان توانست خیلی موفق عمل کند.

برق‌نورد ادامه می‌دهد: فوتبال اولین برنامه پرمخاطبی بود که از این شبکه توانست مخاطبان بسیاری را جذب‌خود کند. غزالی در ادامه درباره برنامه و نظرسنجی‌ها ادامه می‌دهد: در این جمع همه افراد پیشکسوت هستند و ما هم به عشق و علاقه همین عزیزان پا به این حیطه گذاشتیم، من، مهران مدیری و رضا عطاران را دوست دارم، اما بهتر است اینجا رای ندهم. به نظرم به منزل که بروم راحت‌تر و با فکر آزادتر می‌توانم به افراد مورد‌علاقه‌ام رای بدهم.

در ادامه آرش مجیدی درباره سریال ارمغان تاریکی به کارگردانی جلیل سامان می‌گوید: این سریال یکی از بهترین‌ کارهایی است که تا به حال در آن بازی کرده‌ام. از عوامل گرفته تا نویسنده، کارگردان و بازیگران از بهترین‌ها بودند و معتقدم همه عوامل دست به دست هم دادند تا کار دیده شود.

غزالی اما سرانجام تاب نمی‌آورد و می‌افزاید: از میان این سریال‌ها وضعیت سفید را بسیار دوست دارم، چون توانست در اقبال عموم هم نمره قابل قبولی بگیرد. آرش‌مجیدی هم در انتهای صحبت‌های غزالی ادامه می‌دهد: من هم این سریال و بازی بی‌نظیر عباس را خیلی دوست داشتم، اتفاقا همین چند روز پیش که همراه همسرم به شیراز رفته بودیم، از یکی از شبکه‌های استانی دیدم این سریال در حال پخش است و از بازی عباس بسیار لذت بردم.

***

برنامه سه ستاره با شور و هیجان خاصی روی آنتن می‌رود، اما این شور، فقط در آنچه مردم آن را می‌بینند خلاصه نمی‌شود. پشت صحنه این برنامه که قسمت نهایی آن در ساعات تحویل سال نو روی آنتن می‌رود، پر از حس و حال است. اهالی شبکه‌ سه با آن که روزهای آخر سال 92 را پشت سر می‌گذارند، اینجا حال و هوای دیگری دارند. ستاره‌های برنامه سه ستاره فقط جلوی دوربین خلاصه نمی‌شوند. این برنامه پر است از ستاره‌هایی که پشت دوربین مشغول به کارند. با یکی از عوامل فنی برنامه که صحبت می‌کنم، می‌گوید ما خستگی را بیرون استودیوی سه ستاره جا گذاشته‌ایم و آمده‌ایم! دیگری می‌گوید چون برنامه سه ستاره، بیست سالگی شبکه سه را جشن می‌گیرد، همه عواملش با انرژی مضاعف پشت‌صحنه آن حاضر می‌شوند. آنچه از تلاش شبانه‌روزی دست‌اندرکاران سه‌ ستاره به نظر می‌رسد، این است که کار در اینجا خستگی‌بردار نیست.‌ با اتمام برنامه و خداحافظی با عوامل گروه با استقبال احسان علیخانی رو‌به‌رو می‌شوم. به او بابت تهیه این برنامه خسته نباشید می‌گویم و از ستاره‌های حاضر در جلو و پشت صحنه سه ستاره جدا می‌شوم.

مائده میرفندرسکی/ ضمیمه قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها