مجموعه تلویزیونی «آوای باران» که این روزها از شبکه سه سیما در حال پخش است، کاری از گروه اجتماعی این شبکه است که به تهیه کنندگی محمد هاشمی اصل و کارگردانی حسین سهیلی زاده تهیه و تولید شده است.
کد خبر: ۶۳۱۰۶۸
قصه‌ای از بطن جامعه؛ نگاهی به سریال آوای باران

آوای باران داستان زندگی تاجری ثروتمند به نام طاهاست که در اثر یک ورشکستگی مالی، دچار مشکلاتی خانوادگی شود و زندگی او با تغییراتی همراه می‌شود.

این مجموعه تا به حال توانسته است جایگاه مناسبی درمیان مخاطبان خود پیدا کند. این سریال گذشته از ماجرای اصلی، قصه هایی را در بر می گیرد که در همین قسمت های ابتدایی گره هایی اساسی و پیچیده را در کار ایجاد کرده اند و یکی از اصول مهم فیلمنامه نویسی که همانا گام دومش پس از مقدمه چینی گره افکنی، به خوبی در این سریال صورت گرفته است.

آوای باران دارای 40 قسمت 40 دقیقه ای است و داستان های آن در دو فاز زمانی دهه 70 و زمان حاضر روایت می شود. تعداد قسمت های این سریال گذشته از پیام ها و مفاهیمی که دربردارد، خود فرصتی برای شخصیت پردازی و بسط و توسعه ماجراهای فیلمنامه است. از این رو بیننده با یکسری داستان های بدون نتیجه و بی فرجام رو به رو نیست یا با رویدادهایی در طول سریال مواجه نمی شود که طرح شده، اما سربسته باقی می‌مانند. همچنین به نظر می رسد این سریال از ریتم خوبی هم برخوردار است و رویدادها پرکشش به نظر می‌رسند. گذشته از این به نظر می رسد در زمینه انتخاب بازیگران گزینش ها به گونه ای بوده است که اکثر بازیگران از نظر میانگین سنی به دو فاز زمانی، میمیک و چهره نزدیکی داشته باشند.

آوای باران همچنین دارای مضمونی اجتماعی است و به یکی از معضلات جامعه اشاره ای نسبتا مسقیم دارد. اشاره ای که گذشته از آن که در طول داستان زیر ذره بین نقد قرار گرفته است، توانسته تا حد زیادی شفاف و روشن مساله کار کودکان و کار خیابان را مورد بررسی قرار دهد و یکسری واقعیت ها را در این زمینه پیش چشم مخاطب بنشاند.

این مجموعه همچنین سعی دارد تا قصه ها را به طور موازی و با سهمی اگر نه یکسان اما لازم پیش ببرد. به این معنی که داستان در عین روایت های مستقل و مجزای خود در نقطه ای به یکدیگر گره خورده و همین در هم تنیدگی باعث جذابیت شان می‌شود.این سریال همچون دیگر آثار سهیلی زاده برخواسته از بطن جامعه است و مسائلی را مورد تاکید قرار می دهد که بسیاری از افراد در زندگی روزمره با آن دست و پنجه نرم می کنند یا دغدغه شان است.آوای باران همچنین سریال هایی با تصاویر و نماهای هنرمندانه است و قاب بندی ها، چیدمان تصاویر و تدوین کار فرم و ساختاری جذاب را برای خروجی و نتیجه نهایی سریال به دنبال داشته است.

سریال آوای باران همچنین از بازیگرانی بهره می برد که هریک در حوزه تلویزیون و بعضا سینما چهره هستند و همین گذشته از کیفیت بازی و توانمندی اجرایی شان تاثیر زیادی بر جلب توجه بیننده دارد. یکی دیگر از ویژگی های این سریال که البته بیشتر به کارگردان و هوشمندی اش در انتخاب بازیگران بر می گردد. حضور آنان در قالب نقش ها و ایفای کاراکترهایی است که تا حد زیادی از نقش های قبلی شان فاصله داشته است و این حضور می تواند نوعی فاصله گرفتن آن ها از کلیشه هایی باشد که یا پیش از این به دام آن گرفتار آمده اند یا آفت این کلیشه شدن را نزدیک دانسته‌اند. در پایان می توان به عامه پسندی و گروه مخاطبان سریال اشاره کرد و به این نکته تاکید ورزید که بر اساس گفته های کارگردان مجموعه آوای باران فیلمنامه نگاهی کلی وعام به مشکلات اجتماعی دارد. بنابراین می توان همه گروه ها و اقشار جامعه را در شکل گیری این آسیب و دامن زدن به آن سهیم دانست.

 

بانی فیلم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۵
الان كه قسمت19 انگار كه میخواد تموم بشه
Germany
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
۰
۰
الان كه قسمت19 انگار كه میخواد تموم بشه
هستی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
۰
۰
سریال خوبیه ولی زیاد غیر واقعیه
مثلا چرا طاها بعد كه برگشت شركت رو در دست نگرفت.
لیدا
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
۲
۱
عالیه
باران
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
۱
۰
من خیلی جوانی های باران را دوست دارم
فاطمه خدایی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
۱
۰
مگر دستم به حسین سهیلی زاده نرسه بابا دیگه چقدر این باران رنج بكشه ا وا......
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
۲
۰
خیلی سریال حساس هستش . عالییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی
هستی خرم
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
۱
۱
سریال خوبیه. ولی خیلی جاهاش غیر واقعیه. مثلا شوهر گل پری چند ساله زندانه ولی بچه یكی دو ساله داره!!!! یعنی باران هیچ فامیلی تو این بیست سال نداشت سراغی ازش بگیرن؟ طاها برگشت ولی همچنان شركت را نادر می چرخونi. !!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
دقیقا
اشكان
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
۰
۰
سریال خوبیه. ,ولی مثل بازی موش و گربه شده. حتما قسمت آخر باید باران باباشو پیدا كنه
!
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
۱
۰
سریالتون بد نیست من مطمئن هستم اخرش بی خود تموم می شه و باران با یك تصادف می میره وبه باباش نمی رسه ما تا حالا هركدام از فیلماتونو نگاه كردیم اخرش بی خود بوده از این رو مردم رو می اورند به فیلم های خارجی واین به ضرر كشوره پس به جای بی خود وقت گذرونی كردن فیلم اموزنده ومفید بسازید نه یك فیلمی بسازید كه اعتیاد ودزدی وادم ربایی نامردی رو یاده بده پس رسیدگی كنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
نه تصادف نمیکنه باباش رو میبینه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
۱
۰
عالی عالی فقط کاش فصل دوم ساخته بشه اونم با حضور خانم زارعی و آقای خیرابی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
اره انشالله میسازن
ترنم
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
۰
۰
عالیه مخصوصا باران کاش فصل ۲ هم بسازن و فرید و باران ازدواج کنند
ترنم
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
۰
۰
عالی عالی فقط کاش فصل دورو بسازید و خانم زارعی و آقای خیرابی ازدواج کنند چو فرید عاشق باران هست

نیازمندی ها