شبکه تهران با حمایت معاونت رسانه‌های دیجیتال سازمان صدا و سیما، فرصت ثبت رکورد را برای همه مردم فراهم می‌کند.
کد خبر: ۵۷۴۴۴۹
گینس ایرانی در شبکه تهران

برنامه «ترین‌ها» در گروه تفریحات و سرگرمی شبکه تهران در دست تولید است. در این برنامه قرار است رکوردداران در عرصه‌های مختلف به مردم معرفی شوند. این برنامه که در صد قسمت 20 دقیقه‌ای تولید می‌شود توانایی و استعدادهای منحصر به فرد را ثبت می‌کند و به نمایش می‌گذارد. از این رو شاید بتوان این برنامه را نمونه ایرانی و تلویزیونی گینس دانست.

حسین مهدیان، تهیه‌کننده برنامه «ترین‌ها» درباره ویژگی‌های آن به جام‌جم گفت: قصد ما این است که برترین‌ها در زمینه‌های مختلف پیدا و در قالب یک مستند گزارشی به مردم معرفی کنیم؛ بنابراین در اولین گام از شهر تهران شروع کرده‌ایم و به سراغ وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، استانداری‌ها، شهرداری‌ها و دیگر نهاد‌ها و موسسات دولتی و غیردولتی رفته‌ایم تا به کمک آنها و براساس اطلاعاتشان بهترین‌های هر بخش را شناسایی کنیم. گروه تولید برنامه «ترین‌ها» این روزها مراحل پیش‌تولید را پشت‌سر می‌گزارند و در تدارک هماهنگی با رکوردداران برای ضبط تصاویر هستند. مهدیان امیدوار است تا پایان خرداد ضبط قسمت‌های اول این برنامه به پایان برسد.

مهدیان که علاوه بر تهیه‌کنندگی برنامه، در طراحی ایده اولیه آن هم سهم داشته، معتقد است برنامه «ترین‌ها» می‌تواند به یکی از برنامه‌های دیدنی تلویزیون تبدیل شود. او درباره ساختار این برنامه توضیح داد: موضوعات در قالب مستندهای گزارشی معرفی می‌شوند و در هر برنامه ممکن است شاهد ثبت دو یا چند رکورد باشیم. هنوز درباره حضور مجری در این برنامه تصمیم نهایی گرفته نشده است.

تهیه‌کننده «ترین‌ها» تشکیل یک بانک اطلاعاتی یا مرجع کامل درباره موضوعات فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، اجتماعی و البته تفریحی و جالب را یکی از اهداف این برنامه برشمرد و توضیح داد: اگر قرار باشد کار این برنامه با عملکرد گینس مقایسه شود

باید بگویم ما ضمن ارائه مستندهای گزارشی درباره رکوردهای مفید، سعی می‌کنیم برای ثبت رکوردهای ارزشمند فرهنگسازی کنیم و با توجه به اصول، غنای فرهنگی و منطبق با ارزش‌ها و عرف مردم کشورمان مواردی را به نمایش بگذاریم که قابلیت ثبت شدن در یک بانک اطلاعاتی را داشته باشند. این تهیه‌کننده تصریح کرد که برنامه «ترین‌ها» ارزش‌گذاری هم خواهد کرد و به هر رکوردی توجه ندارد.

مهدیان تاکید کرد: برای ما مثل گینس رکورد‌هایی فانتزی مانند بلندترین سبیل دنیا اهمیت ندارد. البته ما به رکوردهای جذاب اهمیت می‌دهیم مانند رکورد بیشترین تعداد روپایی زدن با توپ فوتبال؛ اما این رکوردها در کنار جذابیت نوعی فعالیت ورزشی یا توانمندی محسوب می‌شود و صرفا برای ثبت یک رکورد به آنها توجه نشده است.

به گفته این تهیه‌کننده و کارگردان، از آنجا که بیشتر نهادها و سازمان‌های دولتی و حتی غیردولتی در شهر تهران فعال هستند، درمرحله اول برترین‌هایی که در تهران ساکنند، معرفی می‌شوند.

مهدیان تصریح کرد: البته این به معنی نادیده گرفتن رکوردداران شهرستانی نیست. در هر زمینه‌ای یک رکورددار در ایران وجود دارد که ممکن است در تهران هم ساکن نباشد؛ بنابراین ما سراغ شهرستان‌ها هم خواهیم رفت؛ اما قرار نیست به صورت تفکیکی به برترین‌ها توجه شود و مثلا درباره هر استان یا هر شهر به صورت مجزا افراد و اماکن رکورددار ثبت و معرفی شوند.

ثبت رکوردها نیازمند بررسی گستره عظیمی از موضوعات متنوع در شاخه‌های مختلف؛ به همین دلیل تولیدکنندگان برنامه «ترین‌ها» بر اساس دسته‌بندی مشخصی به دنبال رکوردداران هستند.مهدیان در این باره توضیح داد: موضوعات دینی، ورزشی، فرهنگی و هنری، دانش و فناوری، فضاهای شهری و دستاوردهای شگفت‌انگیز، شش دسته اصلی و کلی هستند که سوژه‌های ما در زیرمجموعه یکی از این دسته‌ها قرار می‌گیرد. به عنوان نمونه با فرد معلولی برخورده‌ایم که می‌تواند با مشت‌زدن به توپی که روی زمین قرار دارد، آن را به داخل سبد بیندازد. این رکورد بر اثر تمرین و دقت به دست آمده؛ اما یک رکورد ورزشی نیست، بلکه جزو دسته دستاوردهای شگفت‌انگیز برنامه قرار می‌گیرد. تاکنون موضوعات برنامه «ترین‌ها» با همکاری وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی شناسایی شده‌اند: اما براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته اعضای باشگاه مخاطبان شبکه تهران می‌توانند از طریق سایت این باشگاه افراد رکورددار را معرفی کنند. مهدیان درباره همکاری مخاطبان تلویزیون با این برنامه گفت: بزودی تیزرهای این برنامه از تلویزیون پخش خواهد شد و درصدد هستیم تا با اختصاص یک نشانی ایمیل به این برنامه از مردم دعوت کنیم از هر جای ایران رکوردداران را به ما معرفی کنند.

این تهیه‌کننده درباره چگونگی اثبات ادعای رکورددار بودن افراد توضیح داد: در مواردی که ادعای افراد براحتی قابل تائید نباشد، آنها را به سازمان‌ها و نهادهای مربوط ارجاع می‌دهیم تا ثبت‌نام و در آزمون‌‌ها شرکت کنند. نتیجه این آزمون‌ها ملاک کار ما خواهد بود.

معاونت رسانه‌های مجازی سازمان صدا و سیما به عنوان حامی برنامه «ترین‌ها» نقش بانک اطلاعاتی این برنامه را نیز به عهده دارد.

به گفته مهدیان این معاونت با اختصاص یک پایگاه اینترنتی به برنامه ترین‌ها و امکان ثبت رکوردها در این برنامه، فرصتی فراهم می‌کند تا مستندات مربوط به هر رکورد در دسترس علاقه‌مندان قرار بگیرد. همچنین سایت این برنامه، در جذب مشارکت مردمی و ترویج موضوعات فرهنگی نیز سهم خواهد داشت.

برنامه «ترین‌ها» بر اساس طرحی از سعید مقیسه، مدیر شبکه تهران ارائه شده و قرار است متولی متمرکز کردن ثبت رکوردها در ایران باشد؛ چرا که رکوردهای مختلف به صورت پراکنده ثبت می‌شوند؛ ولی هرگز جایگاهی برای دسترسی و دیدن همه رکوردها در زمینه‌های مختلف وجود نداشته است.

آذر مهاجر / گروه رادیو و تلویزیون

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها