کد خبر: ۵۵۶۴۴۵
بازگشت کنعان به شبکه نمایش

فیلم سینمایی «کنعان» محصول سال ۱۳۸۶ به تهیه‌کنندگی مصطفی شایسته است. کارگردانی این فیلم را مانی حقیقی برعهده داشته است و اصغر فرهادی به همراه مانی حقیقی فیلمنامه آن را نگاشته‌اند. موسیقی این فیلم راکریستف رضایی نوشته است و حسن کریمی فیلم‌برداری و مستانه مهاجر، تدوین این فیلم را انجام داده‌اند. محمدرضا فروتن، ترانه علیدوستی، افسانه بایگان، بهرام رادان، حسن معجونی، مهرداد صدیقیان، مینا نوروزی و تقی سیف جمالی نیز بازیگران اصلی «کنعان» هستند.

محمد رضا فروتن در فیلم کنعان با تکیه بر فیلمنامه‌ای خوب و داشتن همبازی‌های توانمندی همچون علیدوستی و رادان اثری را از خود بجای گذاشت که توانست در زمره نقش آفرینی‌های موفق این بازیگر در دهه هشتاد نام گیرد. «کنعان» چه از نظر مخاطبین سینمایی و چه از نظر فروش در گیشه، یکی از موفق ترین فیلم‌های دهه هشتاد سینمای ایران است.

داستان فیلم «کنعان» از این قرار است که مینا که زمانی دانشجوی مرتضی بوده و بعد از دوران تحصیل با او ازدواج کرده است، پس از ده سال زندگی مشترک با وی، تصمیم می‌گیرد از او جدا شود و برای ادامه تحصیل به کانادا برود اما مرتضی که از این تصمیم ناخرسند است، تمام تلاش خود را معطوف به منصرف کردن او از تصمیمش می‌کند تا اینکه روزی متوجه می‌شود مینا موضوع طلاقشان را با عزیز، مادر بیمار مرتضی، در میان گذاشته است. مرتضی نیز از شرایط پیش آمده استفاده می‌کند و...

مانی حقیقی کارگردان فیلم «کنعان» متولد ۱۳۴۸ در تهران است. این کارگردان، نویسنده و بازیگر سینمای ایران، نوه ابراهیم گلستان کارگردان، نویسنده و مترجم برجسته ایرانی است. مادر او لیلی گلستان هم از مترجمان سرشناس و پدر او نعمت حقیقی فیلم‌بردار پرآوازه ایرانی است. حقیقی فارغ التحصیل کارشناسی فلسفه از دانشگاه مک‌گیل در سال ۱۹۹۱، کارشناسی ارشد فلسفه از دانشگاه گولف در سال ۱۹۹۷ و کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی از دانشگاه ترنت در سال ۲۰۰۰ است. حقیقی اولین تجربه کارگردانی خود را در سال ۱۳۸۱ با فیلم «آبادان» سپری کرد. حقیقی فیلمنامه این فیلم را نیز خودش نگاشته بود. حقیقی بعد از آن در چند پروژه دیگر به عنوان نویسنده و بازیگر حضور داشت. از دیگر آثار مانی حقیقی در مقام کارگردان می‌توان به فیلم‌های «کارگران مشغول کارند»، «پنجاه کیلو آلبالو» و «پذیرایی ساده» اشاره کرد.

فیلم «کنعان»که گویا نیم نگاهی به یکی از مجموعه داستان‌های آلیس مونرو دارد، روایتگر یک زندگی مدرن در دل تهران امروز است. مرتضی صفاری و مینا انتظام زن و شوهری هستند که در آستانه جدایی از یکدیگر قرار دارند. کنعان در فصل‌های ابتدایی‌اش با معرفی خوب ۲ کاراکتر اصلی و فضاسازی درخشان و پر از جزییات مانی حقیقی، براحتی با تماشاگرش ارتباط برقرار می‌کند. از سویی دیگر، فصل‌های نخستین فیلم از نظر شیوه پرداخت دکوپاژها و میزانسن‌ها از وسواس مانی حقیقی در درست از کار در آمدن پلان‌های فیلمش حکایت دارند که بی‌شک فیلمنامه را بارها و بارها پیش از آغاز فیلمبرداری در ذهن تصویرسازی کرده است. حرکت‌های نرم دوربین، نوع نورپردازی‌ها و طراحی صحنه و لباس فیلم با سردی زندگی زوج اصلی داستان همخوانی چشمگیری دارد.

فیلم «کنعان» روز دوشنبه ساعت ۲۱ و تکرار آن روز بعد ساعت ۱۱ از شبکه نمایش پخش خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها