علاقه به گردش در طبیعت و لذت بردن از عناصر طبیعی را شاید بتوان به جرات یکی از ویژگی‌های مشترک میان همه انسان‌ها دانست. همه ما دوست داریم فارغ از مشغله‌های زندگی روزمره و دغدغه‌های شهرهای شلوغ و پرجمعیت، لحظه‌ای تنها به آوای آب، پرندگان و باد در میان درختان گوش بسپاریم. نوروز بهانه خوبی است برای سفر خانوادگی و تجدید روحیه.
کد خبر: ۵۴۹۵۵۵

 

امروزه در سراسر جهان در میان شهرهای بزرگ و کوچک، گردشگاه‌هایی ایجاد شده تا به این نیاز بشر پاسخ دهند. در کشور ما نیز بوستان‌ها و گردشگاه‌های متنوع و بسیاری چه در مناطق شهری و چه برون‌شهری در دوره‌های مختلف زمانی ایجاد شده‌اند. چه نیکوست که هنگام لذت بردن از این گردشگاه‌ها به افرادی که پس از ما به‌ آنجا وارد می‌شوند نیز اهمیت داده و در حفظ این ثروت‌های ملی ‌کوشا باشیم.

گردشگاه شاه گلی

یکی از بزرگ‌‌ترین تفرجگاه‌های مردم تبریز و گردشگران، گردشگاه شاه گلی است. این گردشگاه دارای عمارتی باشکوه است که بر دامنه تپه‌های جنوبی واقع شده است. استخری بزرگ با مساحتی حدود 54600 مترمربع در مقابل عمارت وجود دارد که با پله بندی و نهر آب، عمارت را به آن متصل و هم سطح کرده‌ است. وجود درختان کهنسال در این گردشگاه و انعکاس آنها در آب بر زیبایی این مکان افزوده است. سطح تمام تپه‌های جنوبی گلکاری و چمن‌کاری شده که باعث ایجاد چشم‌اندازی زیبا برای گردشگران شده است.

نشانی: جنوب شرقی تبریز (7 کیلومتری مرکز شهر)، خیابان ائل‌گلی

پارک تفریحی بِش قارداش

تفرجگاه بش قارداش با وسعتی بیش از 300 هکتار یکی از مناطق ییلاقی دیدنی و تفریحی مرکز خراسان شمالی است. برخی قدمت این مجموعه تاریخی ـ تفریحی را بیش از 200 سال می‌دانند. وجود درختان کهنسال، استخر روباز شنا و طرح باغ ایرانی از جلوه‌های زیبای این تفریحگاه است. آب چشمه موجود در این مجموعه یکی از معروف‌ترین آب‌های معدنی شرق کشور محسوب می‌شود. هر چند که چند سالی است آب این چشمه خشک شده، اما هنوز این پارک تفریحی مورد توجه گردشگران متعدد و خاصه جوانان بسیاری است. گفتنی است پارک تفریحی بش قارداش علاوه بر گردشگران استانی، مورد توجه بسیاری از مسافران عبوری نیز قرار دارد.

نشانی: کیلومتر 6 جاده بجنورد ـ اسفراین

تفریحگاه ساحلی دز

تفریحگاه ساحلی دز که در میان محلی‌ها به «علی کله» معروف است، در بهار، تابستان و خاصه ایام نوروز گردشگران بسیاری را از نقاط مختلف استان خوزستان به خود فرا می‌خواند. این تفرجگاه پرطرفدار در کنار ساحل رود دز قرار گرفته است. مکان‌هایی برای اسکان گردشگران در کنار ساحل طراحی شده است؛ ساخت پارک و فضای سبز، سرسره آبی، انواع وسایل بازی و تفریحی از دیگر امکانات این تفریحگاه به شمار می‌رود. هوای خنک و مطبوع این تفریحگاه به همراه امکان شنا در رود دز، فضای دلنشینی را برای گردشگران فراهم آورده است. بسیاری از گردشگران حتی شب در تفریحگاه ساحلی دز چادر می‌زنند.

نشانی: شمال شهر دزفول، پایین دست سد دز

پارک جنگلی سرخه حصار

پارک ملی سرخه حصار 9380 هکتار وسعت دارد. پس از انتخاب تهران به عنوان پایتخت در سال 1174 هـ .ق، این منطقه به عنوان منطقه قرق و شکارگاه مورد حفاظت قرار گرفت. بر این اساس می‌توان سرخه حصار را یکی از قدیمی‌ترین مناطق تحت حفاظت در جهان دانست. البته باید اشاره کرد که بخش شمال شرقی آن تحت حفاظت نیست. سرخه حصار علاوه بر جنبه تفریحی و سرگرمی، دارای ابعاد آموزشی، اجتماعی، زیبایی‌شناسی، بوم‌شناسی و اقتصادی است. از دیگر زیبایی‌های این پارک رودخانه جاجرود است که پس از سد لتیان در حاشیه این منطقه جریان می‌یابد.

نشانی: شرق تهران بزرگ، بزرگراه بسیج، بزرگراه اسبدوانی، بزرگراه دماوند (تهرانپارس)، پارک جنگلی سرخه حصار

پارک جنگلی ناهارخوران

منطقه جنگلی ناهارخوران در جنوب شهر گرگان نسبت به نقاط شمالی شهر دارای آب و هوایی مطبوع و ملایم است. طی 20 سال گذشته با بزرگ‌شدن گرگان، این پارک به شهر متصل شده است. جاده ناهارخوران امروزه یکی از پر رفت و آمدترین خیابان‌های شهر است. صبح‌هاو عصرها بسیاری از افراد در این خیابان به سمت ناهارخوران پیاده‌روی و ورزش می‌کنند. بسیاری نیز داخل پارک چادر می‌زنند و پیک‌نیک برقرار می‌کنند. از امکانات موجود در این پارک می‌توان به چند رستوران، سرویس بهداشتی، آلاچیق، باربیکیو و تعدادی فروشگاه اشاره کرد.

نشانی: جنوب شهر گرگان (8 کیلومتری مرکز شهر)، جاده ناهارخوران

تفرجگاه عباس‌آباد بهشهر

باغ تاریخی عباس‌آباد بهشهر را باید اوج شکوفایی باغ‌سازی در ایران دانست. این مجموعه سال 1020 هـ .ق به دستور شاه عباس اول صفوی ساخته شد و عنوان مهم‌ترین باغ غیرکویری ایران را به دست آورد. تفریحگاه عباس‌آباد علاوه بر آن که باغی مطبق و پلکانی است و شامل عمارت، حمام، آسیاب، برج‌های آجری می‌شود، خود در مجموعه بزرگ‌تری به همین نام قرار می‌گیرد. مجموعه عباس‌آباد همچنین شامل همایون تپه، مجموعه باغ‌های فرح‌آباد، گلوگاه و مجموعه گردشگری ساحلی می‌شود. این باغ تاریخی و محوطه پیرامون آن با وسعتی معادل 500 هکتار، روزانه پذیرای گردشگران بی‌شماری است.‌

نشانی: 9 کیلومتری جاده بهشهر، میانه جنگل‌های البرز، منطقه التپه

کوهسنگی مشهد

پس از حرم مطهر امام رضا(ع) و آرامگاه فردوسی، کوهسنگی سومین مکان مورد توجه گردشگران در مشهد محسوب می‌شود. این گردشگاه مثلثی شکل در کنار رشته کوه‌های جنوبی شهر مشهد قرار گرفته است و به سبب دو کوه سنگی مشرف به شهر به این نام خوانده می‌شود. کوهسنگی سال 1330 افتتاح شد و وسعت آن در حدود 20 هزار مترمربع است و دارای استخری بزرگ، چندین رستوران، مراکز خرید، مراکز تفریحی ـ ورزشی و شهربازی است. نمای شهر مشهد از این گردشگاه بسیار دیدنی است. هوای پاک و فضای سبز زیبای این پارک، از دیگر ویژگی‌های این گردشگاه محسوب می‌شود.

نشانی: شهر مشهد، انتهای خیابان کوهسنگی (شریعتی)‌

منبع: جام جم/ ضمیمه چمدان/ هستی یزدان پناه

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها