چای و قهوه، دو نوشیدنی محبوب و پرمصرف در جهان هستند.
کد خبر: ۱۲۳۳۰۵۶
چای یا قهوه، کدام سالم‌تر است؟

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، اما سوال اینجاست: بالاخره کدام یک برای سلامتی مفید است؟ بگذارید این بحث را یک بار برای همیشه خاتمه بخشیم.

کافئین به داشتن اثرات مثبت و منفی‌اش بر روی سلامتی انسان معروف است. این ماده در نوشیدنی‌ های موردعلاقه مردم اعم از چای و قهوه یافت می‌شود اما میزان تاثیرگذاری کافئین به روش آمادسازی، زمان دم کردن و مقدار مصرف آن بستگی دارد.

مقدار مناسب کافئین برای سلامتی انسان، روزانه ۴۰۰ میلی‌گرم است. اگر بخواهیم مقدار کافئین موجود در این دو نوشیدنی را با هم‌دیگر مقایسه کنیم، میزان کافئین موجود در چای کمتر از قهوه است.

یک فنجان چای سیاه حاوی ۱۴-۷۰ میلی‌گرم کافئین است در حالی که قهوه حاوی ۹۵-۲۰۰ میلی‌گرم.

آنتی‌اکسیدان‌ها

چای و قهوه هر دو دارای آنتی اکسیدان‌هایی هستند که از بدن در برابر انواع صدمات محافظت می‌کند که همچنین ضرر‌های نیز دارد.

هر دو نوشیدنی در درجه اول حاوی ماده‌ای هستند که به آن‌ها عطر و طعم دلپذیری می‌دهد.

میزان انرژی

چای دارای مقدار کافئین کمتر و سرشار از تیانین است که مغز را تحریک می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف تیانین همراه با کافئین، موجب حفط هوشیاری، تمرکز و توجه می‌شود.

کاهش وزن

طبق مطالعات، مصرف کافئین ممکن است به شما کمک کند که کالری بیشتری بسوزانید. این کاهش وزن حتی امکان دارد حدود ۳-۱۳ درصد باشد. جدای از این، قهوه با جلوگیری از تولید سلول‌های چربی، خاصیت چربی‌سوزی دارد؛ بنابراین اگر می‌خواهید روند کاهش وزن خود را سرعت بخشید، قهوه گزینه مناسبی است.

سلامتی دندان‌ها

هر دو نوشیدنی می‌توانند باعث ایجاد لکه روی دندان‌های شما شوند. به گفته کارشناسان اما، رنگ‌دانه‌های موجود در چای تاثیر بیشتری از قهوه روی دندان‌های شما می‌گذارد.

متخصصان چه می‌گویند؟

به گفته دکتر پریانکا روتاجی، متخصص تغذیه بالینی، چای به دلیل میزان کمتر کافئین نسبت به قهوه، بهتر است. اما روش تهیه آن نیز مهم است. وی می‌گوید: «مصرف بیش از حد هر کدام از این نوشیدنی‌ ها، آنتی‌اکسیدان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد که برای سلامتی مضر است. به غیر از این ضرر، مقدار قندی هم که به نوشیدنی‌ها اضافه می‌کنید، در این مضر بودن نقش دارد.»

وی اضافه می‌کند: «افزودن مقدار زیادی قند به این دو نوشیدنی، برای سلامتی مفید نیست. علاوه بر این، وقتی شیر در چای یا قهوه خود می‌ریزید، میزان کلسیم شیر را نیز از بین می‌برید.»

در نهایت؛ کدام یک بهتر است؟

چای و قوه، هردو خواص و مضرات خود را دارند. با این حال، چای، انتخابی مناسب‌تر از قهوه است. اما این بدین معنا نیست که در مصرف آن زیاده‌روی کنید. اگر می‌خواهید سالم بمانید، روزانه بیش از دو فنجان چای مصرف نکنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها