سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره تبلیغات داروهای لاغری، گفت: بسیاری از محصولاتی که با نام دارو معرفی می شوند در واقع دارو نیستند، بلکه مکمل یا فراورده های غذایی‌اند که اگر مجوز نداشته باشند جعلی و تقلبی محسوب می‌شوند.
کد خبر: ۱۱۷۵۱۳۵
سخنگوی سازمان غذا و دارو: داروی لاغری نداریم

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، دکتر کیانوش جهانپور درباره تبلیغ فرآورده‌هایی با عنوان داروهای لاغری، گفت: باید توجه کرد که بیش از یک تا دو قلم دارویی که به نوعی بتواند در لاغری اثرگذار بوده و شواهد و مدارک علمی و فنی مبنی بر موثر بودن را نیز دارا باشد، در دنیا وجود نداشته که آن هم با ضوابط و شرایط خاص و با مدت محدود مصرف می شود.

وی افزود: متاسفانه هر آنچه که در حوزه لاغری به عنوان دارو مورد بحث قرار می گیرد، دارای عوارض بوده و بر همین اساس مورد تایید محافل علمی قرار نگرفته و مدارک متقنی ندارند البته در مواردی مکمل‌هایی را می‌بینیم که نه شواهد علمی درباره آنها وجود ندارد و نه تاثیر خیلی قوی دارند. این مکمل‌ها در اشکال دارویی موجودند، اما دارو نیستند و ممکن است انواع مختلف آنها در بازار وجود داشته باشد.

جهانپور با بیان اینکه ادعاهایی که درباره تاثیرگذاری مکمل‌ها مطرح می‌شود با واقعیت فاصله دارد، ادامه داد: محصولات دیگری شامل برخی فراورده‌های غذایی، طبیعی یا سنتی نیز هستند که متاسفانه در سال‌های اخیر در کشور ما تبلیغات کاذب و اغواگرانه‌ای را حول خودشان شکل داده‌اند که شاید این تبلیغات هم با واقعیت فاصله بسیار زیادی داشته باشند.

وی افزود: آنچه مهم است، این است که اغلب این محصولات دارو نیستند و آنهایی که مجوز دارند هم لزوما به میزان کافی برای لاغری از نظر اثرگذاری و اثربخشی قابل اطمینان نیستند و در عین حال در مواردی می‌بینیم که برخی از این مکمل‌ها اساسا مجوز هم ندارند و از مبادی غیر رسمی وارد می‌شوند و به هیچ وجه تحت نظارت سازمان‌های مسئول از جمله سازمان غذا و دارو وارد کشور نمی‌شوند که این موارد هم عوارض خاص خودشان را دارند. باید توجه کرد که بسیاری از این محصولات غیرمجاز جعلی و تقلبی بوده و یا از مواد آسیب‌رسان به سلامت در تهیه آنها استفاده می‌شود که شاید بتواند به کاهش اشتها و وزن در یک دوره زمانی بینجامد، اما قاعدتا عوارض آن بیشتر از فوایدش خواهد بود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو در ارائه راه حل برای استفاده از محصولات لاغری، گفت: یک راه حل کلی این است که اگر این محصولات دارو محسوب می‌شوند، حتما باید توسط پزشک متخصص تجویز شده باشند. ما به هیچ وجه دارویی نداریم که اجازه تبلیغات داشته باشد؛ چرا که اساسا تبلیغات دارو در کشور ما و حتی در بسیاری دیگر از کشورهای دنیا ممنوع است. اگر هم این محصولات مکمل هستند حداقل باید با مشاوره پزشک یا کارشناس تغذیه تجویز شده باشند.

وی ادامه داد: مهم‌ترین نکته در این زمینه بحث شناسه اصالت کالا است. باید توجه کرد که بازاری که به نام بازار مکمل‌ها یا فراورده‌های لاغری و کاهش اشتها در کشور ما وجود دارد و حتی شاید عالم‌گیر هم باشد، با مساله قاچاق، تقلب و یا جعلی بودن محصولات مواجه است. بر این اساس بعد از تهیه این محصولات، اصالت کلا، اولین نکته ای است که روی هر کالای سلامت محور از جمله مکمل‌ها و فراورده‌های طبیعی و سنتی مجازی قابل استعلام است. اولین مرحله استعلام الصاق برچسب اصالت کالا بر روی محصول است و دومین مرحله این است که اگر محصولی این برچسب را نیز دارا بود از طریق سامانه پیامکی ۲۰۰۰۸۸۲۲ و یا سایت اینترنتی http://support.ttac.ir/ یا از طریق اپلیکیشن «Ttac» این استعلام صورت بگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها