تلاش پزشکان همدانی و استفاده از علم حشره شناسی زمینه ای شد تا با کمک لارو مگس ها کابوس تلخ قطع عضو افرادی که زخم های مزمن و دیابتی دارند، به پایان راه برسد.
کد خبر: ۱۱۵۳۰۱۳
لارو درمانی؛ مهر پایان قطع عضو

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، لارو درمانی یا «ماگوت تراپی» شیوه ای برای درمان زخم های مزمن از جمله زخم بیماران دیابتی است که در این روش از لارو مگس استفاده می شود. در همین زمینه برخی پزشکان معتقدند که خداوند لارو را مامور به خوردن بافت های متعفن و آلوده کرده است تا با این روش زخم بیمار بهبود یافته و لارو به حشره تبدیل شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان در این باره روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یکی از شیوه های متداول برای درمان زخم های مزمن و عفونی استفاده از انواع آنتی بیوتیک ها است.

محمدرضا عبادیان افزود: حتی در صورت درمان این زخم ها از طریق استفاده از آنتی بیوتیک ها، استفاده متداول از این قرص ها آثار منفی بر بدن بیمار می گذارد.

وی ادامه داد: با این وجود عفونت زخم مانع از رسیدن آنتی بیوتیک ها به مکان آسیب دیده می شود؛ چرا که عروق و شریان های ریز به خاطر بسته شدن نمی توانند خون رسانی کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: در لارو درمانی، عمل جراحی و استفاده از آنتی بیوتیک ها کنار گذاشته می شود و لارو به طور مستقیم روی زخم می نشیند و تنها بافت مرده را می خورد و با این کار عروق بسته باز شده و خون رسانی به بافت از سر گرفته می شود.

عبادیان با بیان اینکه تدام این روند، خون رسانی به بافت را آسان می کند افزود: لارو درمانی موجب تقویت بافت های مرده و شاداب شدن آنها می شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان یادآوری کرد: پژوهش هایی درباره لاور درانی در استان های تهران و شیراز انجام شده و همدان سومین استانی بشمار می رود که این روش درمانی را عملی کرده است.

وی گفت: مجموعه دانشگاه علوم پزشکی همدان تمام توان علمی خود را به این نوع درمان معطوف کرده است تا جایی که تیمی از حشره شناسی، انگل شناسی و گروه عفونی و جراحی همدان، روند لارو درمانی را بررسی می کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: علاوه بر کار درمان بیماران، مرحله به مرحله بر روی بیماران آزمایش های لازم صورت می گیرد و شرح حال آنها به صورت مستمر ثبت می شود.

عبادیان تاکید کرد: چنانچه مرحله آزمایشی جداسازی بافت های عفونی و مرده از بدن بیمار پایان یابد، لارو درمانی به صورت گسترده در دیگر بیمارستان ها صورت می پذیرد.

وی اظهار داشت: بنا داریم پس از پایان مطالعات علمی، مسائل درمانی، روانی و دیگر مسائل لارو درمانی را به صورت یک کار پژوهشی و علمی در مجامع دانشگاهی ارائه کرده و این شیوه درمان را ابتدا در استان سپس در کشور توسعه دهیم.

عبادیان یادآوری کرد: با توجه به اینکه بیماری های عفونی تاثیر منفی بر روی بدن دارد و احتمال پیشروی عفونت و مرگ بیمار می رود، در مواجهه با زخم های عفونی، بیشتر مواقع پزشکان ارتوپد مجبور به قطع عضو بیمار می شوند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: تجربه های به دست آمده گویای این است که عمل جراحی و بریدن بافت های مرده و عفونی نیز عاملی برای خونریزی های مکرر و بی نتیجه بودن عمل جراحی شده است.

عبادیان با بیان اینکه پیشتر قطع عضو به ویژه پا، تنها چاره درمان بیمار دیابتی بود، گفت: با استفاده از روش لارو درمانی دیگر شاهد قطع عضو بیماران نخواهیم بود.

وی درباره هزینه درمان نیز توضیح داد: تنها بخشی از لارو درمانی زیر پوشش بیمه قرار دارد اما خرید 'لارو' زیر پوشش سازمان های بیمه گر نیست و امیدواریم تهیه 'لارو'نیز زیر پوشش بیمه قرار بگیرد؛ چراکه در این صورت هزینه درمان دیابت به شدت کاهش می یابد.

انجام نخستین عمل لارو درمانی در همدان

موسس مرکز لارو درمانی در همدان نیز گفت: اولین عمل لارو درمانی بر روی یک مرد 50 ساله شامگاه چهارشنبه انجام شد.

آرش جعفری افزود: این فرد پس از گذشت هشت ماه اقدام به طی فرایند درمان کرده که تاخیر در این کار موجب آسیب جدی به انگشتان پای او شده است.

وی ادامه داد: با این وجود تعدادی لارو بر روی 2 انگشت آسیب دیده این بیمار میانسال قرار گرفت تا شاهد ترمیم بافت های مرده باشیم.

موسس مرکز لارو درمانی در همدان اظهار داشت: اگر این فرد به موقع برای درمان مراجعه می کرد هم اینک با لارو درمانی در کمتر از یکماه زخم هایش بهبود می یافت.

جعفری بیان کرد: وضعیت انگشتان این فرد به گونه ای بود که وی کاندید قطع عضو بود همچنین چند پزشک قطع عضو را برای رهایی از این بیماری برای او تجویز کرده بودند.

وی گفت: زخم های عفونی بیشتر بر روی پا ظاهر شده و در موارد خاص شاهد عفونت در دست های اینگونه بیماران نیز هستیم.

موسس مرکز لارو درمانی در همدان افزود: انجمن دیابت و بیمارستان ها قرار است بیماران نیازمند به لارو درمانی را به این موسسه معرفی کنند اما تاکنون این اقدام صورت نگرفته است.

جعفری اضافه کرد: در هر مرحله لارو درمانی، لاروها به مدت 24 تا 48 ساعت، بستگی به عمق و شدت زخم بر روی محل مورد نظر قرار می گیرد.

وی ادامه داد: در زخمی با ابعاد یک در یک سانتیمتر و با عمق یک سانتیمتر، استفاده از 10 عدد لارو تجویز می شود و با بیشتر شدن سطح زخم میزان لارو مورد استفاده نیز افزایش می یابد.

موسس مرکز لارو درمانی در همدان بیان کرد: لاروهای مورد نیاز در دانشگاه ملایر تهیه شده و در اختیار برخی داروخانه ها قرار می گیرد.

جعفری ادامه داد: قیمت هر بسته 50 عددی لارو 500 هزار ریال است اما برای کاهش هزینه درمان بیمار، با این هزینه بسته 100 عددی در اختیار وی قرار می گیرد.

وی افزود: این هزینه خرید لارو حتی به اندازه وجهی که بیمار پیشتر برای پانسمان و شستشو محل زخم، خرید گاز استریل و سرم تراپی پرداخت می کرد، نیست.

موسس مرکز لارو درمانی در همدان اضافه کرد: لارو درمانی برای نخستین بار در غرب کشور با حمایت های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی در همدان انجام شد.

جعفری از بیماران مبتلا به دیابت خواست تا بدون اتلاف وقت و تاخیر در فرایند درمان به سرعت برای لارو درمانی اقدام کنند؛ چراکه تاخیر در این زمینه احتمال بی نتیجه بودن درمان و قطع شدن عضو را بیشتر می کند.

وی ادامه داد: لارو درمانی سه روز در هفته در کلینیک مهدیه شهر همدان انجام و بیماران از ساعت 16 پذیرش می شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها