یکی از شایع‌ترین علل بروز آسیب‌های ستون فقرات بخصوص ناحیه کمر، بلند کردن اجسام به روش‌های نامناسب است.
کد خبر: ۱۱۴۸۱۳۹
بی خطر اجسام را بلند کنیم

به گزارش جام جم، بلند کردن ایمن اجسام با روش‌های صحیح، برای به حداقل رساندن فشار روی ستون فقرات، حیاتی است. رعایت این تکنیک‌ها احتمال بروز آسیب‌های ستون فقرات و کمردرد را کاهش می‌دهد.

بلند کردن اجسام با روش‌های بی‌خطر از آنجا اهمیت زیادی پیدا می‌کند که امروزه شیوع کمردرد در جوامع افزایش چشمگیری داشته است. همچنین بلند کردن اجسام به روش صحیح باعث تقویت عضلات ران‌، باسن‌ و ستون فقرات کمری شما می‌شود و وضعیت و ساختار بدنی‌تان را بهبود می‌بخشد. رعایت این روش‌ها در بلند کردن اجسام باعث سوزاندن کالری بیشتر می‌شود. اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که هنگام بلند کردن اجسام باید رعایت شود این است که بدن را تا حد ممکن به آن نزدیک کنیم. حتی اگر جسم را به سینه خود بچسبانیم، نیروی کمتری برای بلند کردن آن نیاز خواهیم داشت.

این نکته برای والدینی که می‌خواهند کودکان خود را در آغوش گرفته و بلند کنند هم صادق است. هنگام بلند کردن اشیا، ثبات بدن هم برای کاهش خطر آسیب به مفاصل بسیار اهمیت دارد. برای افزایش ثبات در این عمل باید فاصله پاها حداقل به اندازه عرض شانه‌ها یا بیشتر باشد و به هم چسبیده نباشند.

هنگام برداشتن شیء از روی زمین زانوهای خود را خم کنید و کمرتان را صاف نگه دارید. توجه کنید هرگز در هنگام دولا شدن و خم کردن پشتتان، اجسام را بلند نکنید. در تمام مدت بلند کردن اشیای پشت خود را در حالت صاف و مستقیم نگه دارید. به‌هیچ‌وجه در بلند کردن اجسامی که بیش از حد سنگین بوده و از حد توان شما خارج باشند، اصرار نورزید. همواره سعی کنید در بلند کردن اجسام در حد امکان از دیگران کمک بگیرید. این از عادات فرهنگی غلط ما ایرانیان است که فعالیت‌های سنگین را یک تنه انجام دهیم. تلاش کنید تا مسافت و زمان بلند کردن و حمل اشیا را تا حد ممکن کم کنید.

استفاده از ابزارهایی که بلند کردن و حمل اجسام سنگین را تسهیل می‌کنند مانند چرخ‌دستی (ترالی‌های چرخدار )می‌تواند ریسک آسیب را کاهش دهد. اگر تجربه بروز کمردرد یا زانو درد در بلند کردن یک شیء خاص را دارید، هرگز آن را تکرار نکنید. تکرار این عمل ممکن است این بار به آسیبی غیرقابل جبران منجر شود. زمان‌هایی که به مدت طولانی نشسته‌اید، رانندگی کرده‌اید، باغبانی کرده‌اید یا مکررا دولا و راست شده‌اید و عضلات اطراف ستون فقرات شما خسته شده‌اند، اقدام به بلند کردن اجسام سنگین نکنید. با مراجعه به نزدیک‌ترین کلینیک فیزیوتراپی، تمرین‌های مناسب این فعالیت را آموزش دیده و قبل و بعد از بلند کردن اجسام یا در میان دفعات بلند کردن مکرر اجسام آنها را انجام دهید.

اگر در زمان اسباب‌کشی هستید و ناگزیر از بلند کردن و حمل مکرر اجسام می‌باشید، می‌توانید از فیزیوتراپیست خود بخواهید که با چسباندن تیپ‌های کینزیولوژی بر روی عضلات اطراف ستون فقرات شما، ضمن تسهیل عملکرد عضلات درگیر، وضعیت انجام این کارها را هم برای شما بهبود بخشد و احتمال بروز اسپاسم عضلانی و صدمه به مفاصل و سایر ساختارها را کاهش دهد.

دکتر پرهام پارسانژاد

فیزیوتراپیست

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها