سخنگوی وزارت بهداشت در بازدید از جام جم در خصوص اجرای طرح تحول سلامت، گفت: به دلیل محدودیت‌های مالی و عدم برخی از همکاری‌ها در اجرای بسته های جدید دچار مشکل شدیم.
کد خبر: ۱۰۰۴۹۷۹
حقوق دریافتی متخصصان سالانه 100 تا 300 میلیون است / اجرای طرح تحول سلامت دچار مشکل شده است

ایرج حریرچی در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد: در رابطه با حقوق های نجومی که بسیار در این رابطه بحث شد می توان گفت در وزارت بهداشت حقوق های نجومی وجود نداشته است. در جلسه ای که وزیر بهداشت در حضور مقام معظم رهبری به موضوع کارانه ها در آن اشاره کردند بیان شد، حقوق‌های نجومی آنچه که مراد می شود فردی در قبال کار مدیریتی و اداری که دارد دستمزدهای نجومی گرفته است ، خیر اینگونه نیست و حتی یک نفر هم در وزارت بهداشت حقوق نجومی دریافت نکرده است.

وی ادامه داد: آنچه که مورد بحث قرار گرفت موضوع کارانه بود، کارانه رقمی است که پزشک با تعرفه دولتی ارائه خدمت می کند و درصدی از آن به پزشک پرداخت می شود و ناگفته نماند این موضوع از سال 74 تا به امروز اینگونه بوده است. اخیرا که این مسائل بسیار مطرح شد شورای حقوقی دستمزد بررسی‌هایی را در این رابطه انجام داد و روش پرداخت به کلی تغییر کرد.

به گفته حریرچی، دولت طبق بررسی‌های شورای حقوقی دستمزد، مصوبه‌ای را ابلاغ کرد که نظام پلکانی شکل گیرد، به عبارت دیگر زمانی که دریافتی‌ها بالا رفت و درصد پرداختی‌ها پایین آمد شورای حقوقی دستمزد 10درصد از هر پله را در پرداخت کاهش دهد.

" اخیرا یکی از وزیران اسبق بهداشت در رابطه با درآمدهای متخصصین گفته بود «درآمد متخصصین ایرانی 7 برابر متخصصین امریکایی است .» سخنگوی وزارت بهداشت در این مورد اظهار کرد: در آمد متوسط یک متخصص آمریکایی سالانه 280 هزار دلار(1میلیارد و 120میلیون تومان) است. آیا پزشکان ما درآمدی حدود 7میلیارد در سال دارند؟ متخصصین ما بعد از طرح تحول سلامت متوسط دریافتی شان سالانه حدود 100 الی 300 میلیون است. ممکن است در مناطق محروم که فقط یک پزشک قرار دارد و در ماه 570 عمل را انجام می‌دهد بیش ار این مقدار دریافت کند و راه کنترل دریافتی بالای این پزشک این است که پزشکان بیشتری را تربیت کنیم تا در مناطق محروم فقط یک پزشک را قرار ندهیم.

حریرچی افزود: طرح تحول سلامت در جهت رسیدن به یک پوشش همگانی سلامت است. در راه دستیابی به این پوشش همگانی، تعاریف، راهها و برنامه های زیادی باید محقق شود که حتی در اکثر کشورهای توسعه یافته فقط تعداد اندکی از کشور ها به این پوشش همگانی دست پیدا کرده‌اند و رسیدن به این برنامه بسیار زمان بر است.

وی افزود: رسیدن به پوشش همگانی سلامت حداقل و در بهترین شرایط 10 تا 12 سال به طول می انجامد. کشورهای غربی که در چند دهه اخیر به پوشش همگانی سلامت دست پیدا کرده اند 30 تا 40 سال روی برنامه های دراز مدت خود کار کرده اند. حرکت به سمت پوشش همگانی سلامت و تمامی مسائل بهداشتی و درمانی مردم اعم از پیشگیری، ارتقای سلامت، غربالگری، درمان و توانبخشی را پوشش می دهد و همچنین محافظت مالی از مردم کشور را فراموش نکنیم. این یک راه طولانی و زمان بر است.

حریرچی اظهار کرد: 75 الی 80 درصد عوامل موثر در سلامت مردم خارج از حیطه وزارت بهداشت و درمان است بدین معنا که رسیدن به پوشش سلامت همگانی نیازمند یک دستاورد فرابخشی و بین بخشی است، راهبردی که وزارت بهداشت در این راستا در پیش گرفته است طبق برنامه های از پیش تعیین شده و مبتنی بر اسناد بالا دستی و قوانین مربوطه بود که از پنجره سیاسی که در ابتدای دولت یازدهم بوجود آمد استفاده کرد. به عبارتی دیگر دکتر روحانی در یکسال اول ریاست جمهوریشان به اندازه 32سال قبل روسای دولت هایی که وجود داشت در رابطه با سلامت صحبت کردند، بنابراین موضوع پنجره سیاسی مبتنی بر 2 عامل است. رئیس جمهور سلامت محور بود و دیگری صحبت حذف یارانه های غیر هدفمند و تبدیل آن به به یارانه های هدفمند بود. یکی از مصداق های عینی این موضوع سلامت است.

در ادامه تاکید کرد: بنابراین وزیر بهداشت و مدیران وزارتخانه از این پنجره سیاسی استفاده کرده و برنامه طرح تحول سلامت را مطرح کردند و در ادامه مصوبات لازم را از دولت، حمایت های مالی را از مجلس گرفته و این حرکت را آغاز کردند. وزارت بهداشت از لحاظ شروع بسته ها در سال اول و اواسط سال دوم بسیار راضی بوده و همچنین از لحاظ ادامه کار تا به این لحظه از بُعد دستاوردهایی که به مردم داشته نیز راضی است اما واقعیت این است که به دلیل محدودیت های مالی و عدم برخی از همکاری ها در اجرای بسته ها جدید دچار مشکل شدیم.

وی تصریح کرد: وزارت بهداشت به تمامی تعهدات و میثاق هایی که با مردم بسته بود وفادار است و امیدواریم در سال آینده با دستورات رئیس جمهور، قول هایی بیمه و دولت و علاوه بر آن با قانون برنامه ششم بتوانیم آن راه 10 الی 12ساله را با طراحی های صورت گرفته همچنان ادامه دهیم.

توضیح : در متن این مصاحبه سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرده بود که درآمد سالانه پزشکان متخصص 100 تا 300 میلیون است ، اما متاسفانه در متن و تیتر اولیه مصاحبه کلمه سالانه افتاده بود که همین مساله باعث بروز ابهاماتی شد که طی آن حریرچی ضمن تماس با جام جم آنلاین خواستار اصلاح تیتر و متن شد که بدینوسیله ضمن اصلاح خبر از این بابت از ایشان و خوانندگان پوزش می خواهیم .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۹
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
۰
۰
الهی ... من با مدرك كارشناسی می گیرم 800 هزار .
كارمند
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
خوبه اگر بحث قیاس درامد پزشكان با درامد متخصصین مشابهشون در آمریكا مطرح میشه توسط این مسیول محترم وزارتخونه پزشكان
این سنجش در خصوص سایر رده های شغلی و تحصیلی هم انجام بشه
اونوقت هست كه تفاوت چند صد برابری به دوبرابر یا سه برابر تبدیل میشه
استاددلسوز
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
۰
۰
با عرض سلام وتقدیم احترام: مقایسه در آمد پزشكان متخصص آمریكائی وایرانی بدون در نظر گرفتن حداقل،حداكثر ومتوسط در آمد سرانه افراد در دوكشور به منظور توجیه نمودن در آمد نجومی پزشكان ایرانی كلاً از پایه اشتباه است، ولی چون آقای سخنگو بذل عنایت فرموده و مقایسه وتوجیه فرموده اند لازم است موارد ذیل را به استحضار برسانم. - بخش وسیعی از پزشكان آمریكائی خودپدید آورنده دانش پزشكی وارائه كننده روش ها وادوات نوین در رابطه با این علم هستند. - پزشك متخصص آمریكائی با آرامش وصبر وحوصله مریض را معاینه ومعالجه میكند وغالباً بیش از 1 ساعت در مقایسه با پزشك متخصص ایرانی كه كمتر از 10 دقیقه وقت صرف میكند در هر معاینه وقت می گذارد وهدف اصلی او معالجه مریض است نه كسب درآمد. - متخصص آمریكائی بیش از 70% در آمد خودرا بابت مالیات به دولت می پردازد.- در آمد ماهانه متخصص آمریكایی تقریباً20 برابر در آمد یك كارگر معمولیست ولی در آمد متخصص ایرانی با توجه به آمار ارائه شده توسط خود وزارت بهداشت حدود 300 برابر حتی یك كارگربا سابقه كار چندین ساله است. -كدام عقل سلیمی می پذیرد كه یك جراح بتواند 570 عمل جراحی را حتی باكار در روزهای تعطیل بدون اشتباه وبا نتیجه مثبت انجام دهد؟- مدیریت بهداشت در كشور ما متاسفانه به نحوی است كه یك دامپزشك سالیان سال است تحت عنوان متخصص طب سوزنی با آرامش تمام در جوار میدان ونك به دوشیدن بیماران وسركیسه كردن آنان مشغول ودر اینترنت نیز با خیال راحت خودرا تبلیغ میكند.تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.
منصور
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
۰
۰
570 عمل در ماه خدایا دارم شاخ در میارم اخه مگه مجبوری دروغ به این بزرگی بدی 570 را تقسیم بر 30 روز كنیم میشود حدود 18 عمل در روز خدایا ما را نجات بده دیگه تحمل ندارم در ایران زندگی كنم
شبستری
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
۰
۰
پزشك نگو!! بگو دلال !!
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
۰
۰
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت مسئولین جام جم انلاین . خواهشمند است این تیتر را در قسمت برگزیده ها قرار دهید تا مردم بیشتر در مورد آن نظر بدهند حتما حتما با تشكر
داوود
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
۰
۰
پزشكان از بیمارستانای دولتی به مانند بیمارستانهای شخصی دارن سوء استفاده می كنند . یعنی مسئولین نمی تونن جلوی این افراد رو بگیرن
لاله
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
۰
۰
چرا دولت به این افراد اجازه می ده اینقدر درامد داشته باشن و مردم با بدبختی زندگی كنند
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
۰
۰
این طرح سراسر اشكاله و فقط جیب پزشكان رو پر می كنه
پرستار
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
۰
۰
كارهای بیمارستانی اكثرا به دوش پرستارانه مثلا پانسمان كردن رو پرستار انجام می ده و تعرفه و پولشو پزشكان می گیرن به همین دلیله كه قانون تعرفه گذاری پرستاری رو اجرا نمی كنن چون به ضررشونه و بهونه می یارن و می گن بودجه نداریم و از این حرفا ... هر كاریشون كنی یه حرفی می زنن و بازم كارخودشونو می كنن نباید دستورالعملها توسط پزشكان نوشته بشه چون به نفع خودشون می نویسن.
ارش
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
۰
۰
بابا یه نفر جلوی اینا رو بگیره
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
۰
۰
بازم خدا رو شكر كه یه نفر دیگه از خودشون اعتراف كرد كه 100 تا 300 میلیون كارانه می گیرن قبلا مسولین وزارت بهداشت كاملا تكذیب می كردن. یه كمه دیگه دست روشون بزارید رقمهای بالاتر رو هم لو می دن
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
۰
۰
مسولین جام جم خواهشمند است این مسائل را پیگیری كنید در این وزارتخانه خبرهایی است كه اگر فاش شود همه انگشت به دهن خواهند ماند
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
۰
۰
یكی از راههای اقتصاد مقاومتی بستن راه این افراد ومبارزه با انهاست اگر جلوی این افراد كه بسیار زیادن گرفته شود خیلی می شود به مناطق محروم كمك كرد بیمارستانهای مملكت خیلی زیادن شما اگر بر اساس گفته های ایشون هم، كارانه را برای پزشكان محاسبه كنید پول بسیار زیادی می شود كه كارهای عمرانی زیادی می شود انجام داد
محسن از تهران
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
۰
۰
پزشكان در این طرح به جای درمان صحیح فقط می خواهند سریع بیماران را ویزیت كرده و درامد بیشتری داشته باشند كه این بر خلاف شرع است و مشكل شرعی دارد درامد بیشتر برای بیمارستان به نحو غیر شرعی مشكلات زیادی به وجود می آورد همچنین بیماران را به هم پاسكاری می كنند تا هم درامد بیمارستان وهم درامد خودشان زیاد شود
كارمند
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
۰
۰
بیمارستانها پول دارو ندارن به شركتهای دارویی بدن و پول برق و .. . ..
چون توزیع منابع تو این وزارتخانه
خیلی بد و غیر منصافه انجام میشه
این ارقام فقط حقوق متخصصین هست با كارانه نزدیك به 600 ملیون تا یك ملیارد میگیرن
بعد بیمارستانها توان تخفیف به مردم را ندارند
نیروی پرستار جذب نمی كنن و استخدام محدود می باشد
ودرنهایت وضعیت خدمت رسانی این هست كه میبینید
پاسخگوی خطاهای پرشكی هم كه كلا نیستن
و نظام پزشكی كلا مدافع حقوق پزشكان هست
این وزارتخانه كه بهتر است اسم آن به جای وزارت بهداشت ودرمان وزارت پزشكان عنوان گردد
نیاز به تغییرات اساسی دارد
صابر
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
۰
۰
مسولین بیمارستانها اصلا نمی زارن هیچ كس از درامد بیمارستانها با خبر بشه و هر جور كه دوست دارن كارانه رو تقسیم می كنن
حمید
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
۰
۰
اگه می خواستن جلوی این افراد رو بگیرن تا حالا گرفته بودن
ناصر از بوشهر
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
۰
۰
این قضییه كارانه در دولت یازدهم راه اندازی شد نه از سال 75

نیازمندی ها