• 1 2
  • 2

در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد ؛

بهترین گزینه ها برای سحری و افطاری

چهارشنبه 19 خرداد 1395 ساعت 08:30
رعایت برنامه غذایی مناسب مهم ترین اصل برای روزه داران است ، روزه دارانی که اکثر آنها نمی دانند برای روزه داری چه وعده غذاهایی در نوبت سحری و افطاری مصرف کنند در آغاز ماه مبارک رمضان همیشه توصیه هایی برای رعایت برخی از اصول غذایی وجود دارد که اگر رعایت شود روزه داری بدون کوچک ترین مشکلی به پایان می رسد .اکنون توصیه هایی برای روزه داران داریم ، توصیه ایی که از جانب یک متخصص تغذیه مطرح می شود .

خدیجه رحمانی متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد: افراد روزه دار باید وعده افطاری خود را با یک غذای مایع و یک شیرینی طبیعی که بهترین گزینه ها شیر و خرما است آغاز کنند اما اگر کسی نمی تواند شیر بخورد توصیه می شود یک لیوان آب جوشیده یا ولرم مصرف کند و به هیچ عنوان افطار خود را با آب خالی شروع نکند .

وی در رابطه با وعده افطار توصیه کرد : روزه داران در وعده افطار برای تامین انرژی باید مواد غذایی را مصرف کنند که همه گروه های غذایی از قبیل پروتین ها ، غلات ، لبنیات وسبزیجات در آن وجود داشته باشد و از غذاهای پر چرب مانند آش ها و غذای سرخ کردنی تا حد امکان پرهیز نمایند .

این متخصص تغذیه در ادامه بیان کرد : در وعده افطار بهترین گزینه ها استفاده از نان های سبوس دار ، پنیر ، تخم مرغ ، عدسی ، سبزیجات و کوکوهایی که با حداقل روغن پخته شده است هستند .سوپ های مقوی و غنی شده باید جایگزین غذاهای چرب و سرخ کردنی شوند ، توصیه می شود روزه داران سوپ هایی که دارای منبع غلات ( گندم و جو ) ، سبزیجات ، آب گوشت و شیر است را مصرف کنند.

رحمانی در خصوص وعده سحری متذکر شد : روزه داران به هیچ عنوان وعده سحری را حذف نکنند بلکه باید در این وعده ، غذای کاملی میل شود تا نیاز انرژی بدن را در طول روزهای بلند تامین کنند . سحری مناسب باید از تمام گروه های مهم غذایی که شامل نان و غلات، شیر، گوشت و حبوبات، میوه ها و سبزیجات است ، باشد.

پلوهای مخلوط با حبوبات ، سبزیجات و گوشت بهترین انتخاب ها برای وعده سحری است و روزه داران از چلو کباب ، چلو گوشت و غذاهای گوشتی کمتر استفاده کنند زیرا گوشت نیاز بدن را به آب افزایش می دهد و در شرایط گرمای هوا و طولانی بودن روزها گزینه مناسبی نیست .

وی تصریح کرد : در وعده سحری حتما از سبزیجات ، میوه ها، شیر و ماست کم چرب استفاده شود تا آب بدن را در طول روز تامین کنند و از قند های ساده ، غذای چرب و پر هضم به شدت پرهیز کنند زیرا با افت قند خون و سردرد های شدید در این ماه مبارک مواجه می شوند .

وی در پایان بیان کرد : در این ماه از خوردن ترشی یا غذاهای پرنمک و پرادویه پرهیز کنید چرا که نمک زیاد، نیاز بدن به آب را تشدید می کند. گنجاندن گروه غذایی غلات در تغذیه ماه رمضان از اهمیت زیادی برای تغذی ه روزه ‌داران برخوردار است. چون پروتئین بیشتر بدن از گوشت و غلات تأمین می‌شود . قابل ذکر است لبنیات کم‌چرب مصرف شود زیرا در غیر این صورت اختلال هاضمه ایجاد می‌کند.

بیتا نوروزی - خبرنگار جام جم آنلاین

به اشتراک گذاری
کد خبر : 2422399199469823588
لینک کوتاه :

ارسال نظر

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
تصویر امنیتی:

نظرات شما ( 2 نظر )

پلوهای مخلوط با حبوبات ، سبزیجات و گوشت بهترین انتخاب ها برای وعده سحری است و روزه داران از چلو كباب ، چلو گوشت و غذاهای گوشتی كمتر استفاده كنند بالاخره گوشت بده یاخوب؟ لطفا یكبارمتن ها روبخونیدبعدنشردهید
همه چی بده ،نخور
 

اخبار مرتبط

پربازدیدها

آخرین مطالب همه سایت

ضمیمه این هفته