رئیس انجمن مغز و اعصاب ایران مطرح کرد

ابتلای بیش از یک میلیون ایرانی به «صرع»

جراحان مغز و اعصاب کشورمان موفق شدند، با گذاشتن الکترودهای مغز برای پیدا کردن نقطه دقیق تشنج، بیماران دچار تشنج که مقاوم به درمان دارویی هستند را خوشحال کنند.
کد خبر: ۹۰۳۴۷۰
خبر خوش برای درمان صرع

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر سید سهراب هاشمی شهرکی نورولوژیست و عضو تیم جراحی تشنج در حاشیه این عمل جراحی در بیمارستان پارس، اظهارداشت: یک دهه قبل جراحی درمان بیماران دچار تشنج در کشورمان آغاز شد، در آن زمان پزشک به صورت فردی به جراحی هایی که خطر آسیب به اندام های حیاتی مانند گفتار، حرکت، تفکر و... را نداشت، می پرداختند.

وی با بیان اینکه این نوع جراحی با موفقیت انجام می شد، افزود: این جراحی تنها برای بیمارانی که کانون تشنج در آنها مشخص بود، انجام می شد و سایر بیماران قابل درمان نبودند.

شهرکی با اشاره به این موضوع که این بیماران در طول روز یا هفته به صورت مکرر دچار حملات صرع می شوند، گفت: در بسیاری از کشورها برای این دسته از بیماران نیز روش های جراحی با مشارکت تیم های مختلف پزشکی انجام می شود، اما متاسفانه در کشور ما به دلیل فقر سواد یا امکانات، این جراحی امکانپذیر نبود.

این نورولوژیست ادامه داد: خوشبختانه امروزه با افزایش آگاهی و سطح دانش پزشکان ما، این امکان در کشور فراهم شد و ما شاهد انجام دو جراحی بزرگ برای گذاشتن الکترودهای مغز با هدف پیدا کردن محل دقیق تشنج بودیم.

وی تاکید کرد: برای انجام این جراحی دو بیمار کاندید شدند که یک نفر هر روز دچار حملات مکرر تشنج و نفر دیگر در طول هفته دچار حملات تشنج می شد.

شهرکی با اشاره به حضور دکتر امینا از آمریکا برای انجام این جراحی در کشورمان، گفت: ایشان این نوع جراحی را در خارج از کشور داشته و از این رو، تیم جراحی کشورمان با اطمینان خاطر بیشتری این جراحی را انجام داد.

عضو تیم جراحی صرع، خاطر نشان کرد: این جراحی با حضور متخصصان اعصاب داخلی، جراح، متخصص بیهوشی، پرستار، روانپزشک و... انجام شد.

همچنین دکتر رضا ملاحسینی یکی دیگر از اعضای تیم جراحی تشنج با تاکید بر اینکه این نوع جراحی فقط بر روی بیمارانی انجام می شود که مقاوم به درمان دارویی هستند، گفت: این جراحی برای شناخت دقیق نقطه تشنج زا انجام می شود.

این جراح مغز و اعصاب تاکید کرد: در واقع این جراحی، نوعی نقشه برداری سطحی مغز است که در حدود 3 ساعت زمان عمل جراحی است.

منبع: مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها