عید نوروز از راه رسید و یک دنیا شورو نشاط و زیبایی را همراه با خود به ارمغان آورد. به هرجا که قدم می‌گذارید، نوشدن و جوانه زدن را می‌بینید و شمیم خوش طراوت و تازگی را استشمام می‌کنید.
کد خبر: ۸۸۹۴۰۸
هنرنمایی با هفت‌ سین‌ آرایی + تصاویر

به گزارش جام جم سرا ، وَه که چه خوشبوست عطر دل‌انگیز بهار و چه نیکوست نغمه خوش‌الحان پرندگان شاد و سرمست این فصل بهشتی.‌کمتر از یک هفته به آمدن سال نو مانده و در این مدت هر کس به نحوی درگیر انجام کارهای فراوان آخر سال است، اما در این میان چیزی که از ذهن هیچ‌کس فراموش نمی‌شود و جایگاه ویژه‌ای در هر خانه‌ای به خود اختصاص می‌دهد، چیدن هفت‌سین به طرزی جدید و چشمگیرتر از همیشه است. به همین دلیل ما هم در این شماره مدل‌هایی بکر و غیرتکراری را به شما ارائه می‌کنیم تا از آنها ایده بگیرید و بتوانید امسال سفره هفت‌سین‌هایی از همیشه زیباتر پهن کنید:

سفره‌ای از جنس حصیر: اگر به صنایع دستی علاقه دارید، می‌توانید آن را در سفره هفت‌سین‌تان هم پیاده کنید. یک حصیر گرد بزرگ گزینه‌ای فوق‌العاده برای سفره است، اما اگر یک چنین حصیری ندارید، می‌توانید از گلیم، جاجیم، پته یا هر مورد دیگر که در اقصی نقاط این مرزوبوم با هنر دست بافته شده است به عنوان سفره استفاده کنید. در این نوع سفره از ظروف سنتی‌تر استفاده کنید و آینه‌ای با طرح قدیمی هم قرار دهید. تخم مرغ‌ها را هم به رنگ‌هایی متناسب با سفره‌تان درآورید و دورتادور ظروف بگذارید. همیشه در سفره هفت‌سین شمع‌ها را کنار آینه یا روبه‌روی آن قراردهید تا انعکاس نور آن در آینه به شکلی مضاعف به سفره شما روشنایی ببخشد.

هفت‌سین از جنس کیک و شیرینی: اگر دستی به شیرینی‌پزی دارید و با کیک آرایی و خمیر فوندانت آشنایید، پس در مورد درست کردن این نوع هفت‌سین و شیرین کردن کام اعضای خانواده شک نکنید. از این نمونه ایده بگیرید و کاپ کیک‌هایی خوش‌طعم و گوارا که روی هرکدام یکی از اجزای هفت‌سین قرار گرفته است. درست کنید تا یک سال شیرین و گوارا برای شما و خانواده محترمتان باشد.

سبزه قلبی‌شکل: اگر هنوز سبزه نینداختید و فرصت نکردید این کار را انجام دهید اصلا نگران نباشید. می‌توانید با بذر سبزی شاهی یک سبزه خوشگل بیندازید، آن هم در یک قاب زیبای قلبی شکل . ساده و زیبا. شاید شما هم در این سال‌ها جعبه شکلات‌هایی خریده باشید که به شکل قلب هستند. الان از همان‌ها می‌توانید به عنوان ظرف مناسب برای سبزکردن سبزه استفاده کنید. این نوع سبزه نیازی به روبان پیچی نخواهد داشت.

دورتادور استوانه: یک طرح جدید و چشمگیر‌ با مقوا‌ ‌استوانه‌ای بزرگ درست کنید. سپس تکه‌های سیم را به شکلی دور خود بپیچید که تقریبا شکل یک کاسه را پیداکند. آن کاسه‌ها را دورتادور استوانه از پایین به بالا وصل کنید و داخل هر کدام یکی از اعضای هفت‌سین را قرار دهید. می‌توانید مانند نمونه سنبل را در پایین و تخم‌مرغ‌ها را بالای آن قراردهید. درست کردن این هفت‌سین مستلزم دقت و حوصله است، اما نتیجه بسیارجالب خواهد بود.

طاقچه: یاد خانه‌های قدیم به خیر که اتاق‌هایش طاقچه‌های گچبری شده داشت که جایگاه رومیزی‌های شیک و گلدان‌های زیبا بود. اگر در منزلتان طاقچه دارید بدانید که یکی از بهترین گزینه‌ها برای چیدن هفت‌سین است. وسایل را روی آن به نحوی بچینید که نسبت با یکدیگر در فواصلی یکسان قرارگیرند. طاقچه منظره‌ای سنتی دارد و به هفت‌سین شما زیبایی دوچندان خواهد بخشید.

هفت‌سین روی تکه شاخه‌ها: این هم یک طرح ابتکاری دیگر. شاخه‌های خشک را تکه‌تکه کنید و آنها را با استفاده از سیم و نخ‌های ضخیم به هم وصل کنید. سپس هفت‌سین را در فواصل روی آن بچسبانید. اشیای قشنگ مثل گل خشک یا تزئینات روبانی هم به آن اضافه کنید تا ظاهر چشمنوازتری پیدا کند. این هفت‌سین را به صورت آویز در روزهای عید از دیوار اتاقتان آویزان کنید.

هفت‌سین چند طبقه: یکی از زیباترین روش‌های تزئین هفت‌سین چیدن طبقه‌ای است . برای آماده کردن آن نیاز به چند میز یا چهارپایه یا حتی جعبه و کارتون مقوایی در ارتفاع‌های مختلف دارید . آنها را باسلیقه روبه‌روی هم قرار دهید و سفره‌ای ساده و براق روی آن بکشید. آینه و بیشتر اجزای هفت‌سین را در همان طبقه اول بچینید اما در هرکدام از طبقه‌های پایین‌تر هم چیزی قرار دهید. شاید دوست داشته باشید سبزه‌تان را مانند این نمونه به شکل جعبه کادو درآورید. برای انجام این کار یک ظرف مکعب مربع مانند جعبه پلاستیکی شکلات یا حتی یک تکه اسفنج و یونولیت را بردارید. روی آن پنبه بچسبانید. روبان را در جای خود بچسبانید. سپس به‌سراغ بذر شاهی بروید. بذر شاهی را به مدت 10 تا 20 دقیقه داخل آب قراردهید تا لعاب بیندازد. بعد آن را روی پنبه بمالید. دقت کنید که بذر روی روبان نچسبد. بذر به دلیل لعابی که انداخته خودبه خود روی جعبه خواهدچسبید. آن را زیر نور قراردهید و همچنین با اسپری روزی سه چهار مرتبه ‌آبیاری کنید. بعد از سه روز سبز می‌شود و ظاهر زیبای خود را پیدا می‌کند. این نوع بذر خیلی سریع رشد می‌کند و شما از الان وقت کافی برای درست کردن این نوع سبزه دارید.

ایران: یک هفت‌سین قشنگ و تکرارناشدنی، اما برای درست کردن آن باید به نجار محل مراجعه کنید یا این‌که خودتان با دقت و سلیقه با استفاده از مقوا و سیم آن را آماده کنید. ایران را به هفت قسمت تقسیم کنید و در هرکدام یکی از سین‌ها را قرار دهید.

حوضچه در وسط: از سال گذشته این حوضچه‌ها هم در بساط هفت‌سین فروشی‌ها عرضه شدند و اتفاقاً مورد بسیارقشنگی برای تکمیل آن هستند. اگر شما هم یکی از آنها را تهیه کرده‌اید مانند این نمونه آن را در وسط قراردهید و ظروف فیروزه‌ای هفت‌سین که رنگ متناسب با حوضچه است را دور آن بچینید. این چیدمان تداعی‌کننده منظره حیاط‌های قدیمی است که وسط آن حوضی بزرگ قرار داشت.

هفت‌سین داخل سبزه: بعضی‌ها برای زیباترشدن هفت‌سین‌شان یک مجمعه سبزه سبز می‌کنند و اجزای هفت‌سین را داخل آن قرار می‌دهند. گویا باغی کوچک درست کرده‌اند که قرار است محلی مناسب برای پذیرایی از اجزای هفت‌سین‌شان باشد. اگر می‌خواهید یکچنین هفت‌سینی داشته باشید سین‌ها را سبک انتخاب کنید تا به سبزه لطمه نزند.

مونا احمدی - چاردیواری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها