روزهای زیبای بهاری در پیش است و هرکس به نحوی سرگرم آماده کردن خانه و زندگی برای استقبال از این مهمان گرانقدر شده است.
کد خبر: ۸۸۶۳۴۷
هنرنمایی‌ با‌ ساخت‌ شمعدان‌ هفت‌ سین + تصاویر

به گزارش جام جم سرا ، خانه‌تکانی، تهیه وسایل پذیرایی، چیدن مقدمات سفر، پاک کردن دل و جان از هرگونه بدی، آشتی با دوستانی که تا دیروز به هر دلیلی با آنها قهر بوده‌ایم و دیگر کارهایی که زمان انجام دادنشان همین روزهای پایانی سال است. افرادی که وظایفشان را کامل انجام داده‌اند با نوعی خاطر‌جمعی و آرامش خیال به استقبال سال نو می‌روند و توانایی شروع یک سال شاد و خوش و خرم را پیدا می‌کنند. همه اینها دست به دست هم داده‌اند و اسفند را به ماهی سراسر هیجان و شور و شوق تبدیل کرده‌اند.

چیدن سفره زیبا و رویایی هفت‌سین هنگام سال نو، رسم دیرین ایرانیان است و یک‌بار دیگر اعضای خانواده را با دلی مالامال از عشق و شادی‌ و روحی سرشار از امید و پاکی گردهم می‌آورد و ارزش بودنشان در کنار یکدیگر را به آنها یادآوری می‌کند. شاید همین مساله باعث شده که خانم‌ها عاشق سفره هفت سین شوند و تلاش کنند هرسال آن را زیباتر از سال پیش بچینند. یک سال در کاسه‌های سفالی، سال دیگر روی میوه‌های کاج، نوبت بعدی در کوزه و خلاصه هرچه از روح هنرمند و شادابشان برمی‌آید، در این سفره هفت سین پیاده می‌کنند.

یکی از عناصر اصلی این سفره که به آن زیبایی دوچندان می‌بخشد، شمعی است که روبه‌روی آینه روشن می‌شود تا با انعکاس نور خود، روشنایی و گرما را مهمان این سفره چند‌روزه کند و از آن تصویری جاودان به یادگار بگذارد؛ به‌همین دلیل معمولا زیباترین جاشمعی‌ها برای سفره هفت سین انتخاب می‌شود تا به نحوی به چشم‌نوازی آن کمکی دوباره کرده باشد. ما به شما پیشنهاد می‌دهیم امسال به جای تهیه یک جاشمعی جدید، با استفاده از استعدادهای درونی و صبر و حوصله آن را درست کنید. با ما همراه باشید تا چند روش ابتکاری را به شما معرفی کنیم.

چوب دارچین: اسم دارچین را که می‌شنویم ناخودآگاه به یاد عطر دل‌انگیزش می‌افتیم. اگر می‌خواهید رایحه روح‌نواز آن را در منزل به جریان بیندازید، این شمع ساده و قشنگ را درست کنید. آماده کردنش به هیچ وجه کار سختی نیست. یک شمع تقریبا هم اندازه چوب دارچین انتخاب کنید، با نخی ضخیم چوب دارچین‌ها را دورش بپیچید و در نهایت نخ را گره بزنید. بعد از چند دقیقه که شمع راروشن کردید شمیم مدهوش‌کننده دارچین در منزل استشمام خواهد شد. اما حتی اگر قصد روشن کردن آن را برای مدت طولانی نداشته باشید، بازهم با پیچیدن چوب دارچین دور شمع در واقع به شکلی طبیعت را مهمان خانه خود کرده‌اید.

ملیله کاغذی: در بخش هنری چند شماره پیش راجع به هنر ملیله کاغذی صحبت کردیم. ملیله کاغذی کاربردهای فراوانی دارد از جمله جاشمعی.

می‌توانید مانند این نمونه تعدادی کاغذ رنگی را به شکل دایره‌هایی کوچک دورتادور استوانه مقوای کوچک تقریبا هم اندازه شمع وارمر بچسبانید. سپس با دو رنگ کاغذ شکل‌های قلب و برگ را درست کنید و به دایره‌های کوچک بچسبانید. شمع وارمر را هم در آن وسط قرار دهید.

دانه‌های قهوه :‌ بازهم یک عنصر خوشبوی دیگر. کاسه کوچک را پر از دانه‌های قهوه کنید و شمع روشن را روی آنها قرار دهید. منظره‌ای آرامش بخش به همراه شمیمی دل‌انگیز برپا می‌شود.

تنه درخت: طرحی بی‌نهایت زیبا و مبتکرانه. البته انجام کارهای آن از عهده شما خارج است و برای تهیه‌اش باید از نجار محل کمک بخواهید. استاد نجار باید تکه‌ای تنه درخت را برای شما از وسط به دو نیم کند و روی برجستگی آن به فواصل چند سانتی‌متری ‌سوراخ‌هایی مدور به قطر شمع وارمر اما به ارتفاعی عمیق‌تر ایجاد کند. برای رعایت نکات ایمنی، دورتادور دایره را آلومینیوم بپیچید و داخل آن شمع را قرار دهید. طرح بسیار زیبایی است، اما برای جلوگیری از احتمال آتش گرفتن، تا وقتی شمع‌ها روشن هستند با دقت حواستان به آنها باشد.

بلوط: پیشتر فقط بلوط را در فیلم و کارتون‌های خارجی می‌دیدیم اما حال سال‌هاست که به مدد همت هموطنان عزیزمان، کشت بلوط در نقاط مختلف کشور ازجمله لرستان رواج یافته است. سر بلوط جان می‌دهد برای آن که به یک جاشمعی جالب و زیبا تبدیل شود. آن را خالی کنید و داخل آن پارافین و نخ‌ نسوز قرار دهید.

فنجان: اگر فنجانی قدیمی دارید که دیگر اثری از همدستانش باقی نمانده و تنها همان یک دانه از گزند حوادث روزگار در امان مانده است، می‌توانید آن را به یک جاشمعی تبدیل کنید تا به اثری ماندگار تبدیل شود. بازهم یک کار آسان! پارافین مذاب داخلش بریزید و نخ نسوز را در جای خود قرار دهید.

میوه درخت کاج: بازهم یک جاشمعی طبیعی دیگر. یک میوه ماده بردارید و به آن کمی اسپری رنگی بزنید. سپس قسمت بالایی آن را برش بزنید و کمی خالی کنید تا شمع وارمر در آن جا شود. می‌توانید مانند این نمونه سه تا درست کنید و کنار هم بچینید تا بیشتر جلوه کند.

صدف‌های رویایی: در دوران قدیم اگر به صدف احتیاج داشتیم باید آنها را از کناردریا جمع می‌کردیم، اما خوشبختانه امروزه به راحتی می‌توانیم طرح‌های مختلف آنها را از فروشگاه‌ها تهیه کنیم.

صدف‌ها ظروفی کوچک و جالب برای نگاه داشتن شمع هستند و به راحتی می‌توانند به یک گوشه از سفره شما جلوه ببخشند. درست کردن شمع صدفی هم آسان‌ترین کار است. کمی پارافین مذاب داخل آنها بریزید و یک تکه نخ نسوز هم در وسط قراردهید. چند شمع صدفی درست کنید تا جذابیت کار صدچندان شود.

آدم برفی: بامزه است و بچه‌ها عاشقش می‌شوند. اما برای درست کردنش به این نکات کاملا دقت کنید: اول این که این جاشمعی با تنگ ماهی درست شده و لازم است جنس شیشه ضخامت لازم را داشته باشد. دوم این که قسمت بالای آن را باز بگذارید تا انرژی آتش از آن خارج شود و موجب شکستن تنگ نشود. ابتدا تنگ را به رنگ سفید درآورید، سپس چشم و لب خندان نقطه چین را روی آن نقاشی کنید. با کاغذ نارنجی‌رنگ بینی هویجی درست کنید و در جای خود بچسبانید. اگر می‌خواهید مانند نمونه برای آن کلاه درست کنید از تور مشبک استفاده کنید تا فضای کافی برای تهویه هوا وجود داشته باشد. شمع روشن را داخل آن قرار دهید تا لبخند بر لب همه بنشیند. چون این جاشمعی شیشه‌ای است مراقب آن باشید.

پوست پرتقال: می‌خواهید عطر پرتقال در اتاق بپیچد و دل همه را ببرد؟ پس هرچه زودتر دست به کار ساختن این جاشمعی شوید. پرتقال را از وسط به دونیم تقسیم و محتویات آن را خالی کنید. نصف را با پارافین مذاب پرکنید و در آن نخ نسوز قرار دهید. روی نیمه بالایی طرح یک ستاره برش دهید.

هرگاه شمع پرتقالی را روشن کردید پوست نیمه بالایی را روی آن قرار دهید. نور قشنگی شکل می‌گیرد و رایحه ترش و شیرین پرتقال در همه جا می‌پیچد. با پوست لیموترش هم می‌توانید شمع درست کنید.

چاردیواری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها