شاید در تابستان‌ها به دلیل گرمای زیاد و تعریق و در نتیجه از دست رفتن آب بدن، خشک شدن لب‌ها را تجربه کرده باشید، اما بسیاری از افراد اذعان می‌کنند خشکی لب‌ها در زمستان بیشتر و مشکل‌تر است. خشکی لب در فصول سرد که یکی از مشکلات شایع به‌شمار می‌رود اغلب به این دلیل آزاردهنده‌تر به نظر می‌رسد که لب‌ها را دچار ترک‌خوردگی می‌کند و علاوه‌بر نازیبایی آنها باعث به وجود آمدن احساسی ناخوشایند همچون سوزش یا حتی درد می‌شود.
کد خبر: ۸۶۸۰۵۲
آبیاری‌ کویر‌ لب‌ها در‌ فصل سرما

شاید برایتان جالب باشد که بدانید محققان استرالیایی پس از انجام آزمایش‌هایی اعلام کرده‌اند که زمستان اگرچه فصل بارندگی است، اما قرار گرفتن در معرض هوای سرد و خشک آن، به‌ویژه اگر با سوز باد همراه شود، روند خشکی لب‌ها را تسریع می‌کند. در واقع به دلیل این‌که در لب‌ها چربی کمتری وجود دارد، این قسمت از صورت در برابر تغییرات محیطی حساس‌تر است و در برابر سرما زودتر دچار آسیب می‌شود.

متخصصان سلامت و زیبایی برای جلوگیری از آسیب این خشکی راهکارهای مؤثری ارائه داده‌اند. اگر شما هم جزو کسانی هستید که لب‌هایتان خیلی زود خشک می‌شود و علاوه‌بر درد و سوزش از فرم جمع‌شده، ترک‌خورده و نازیبای آنها شکوه و شکایت دارید اطلاع و امتحان این راهکارها تا حد زیادی مشکلتان را رفع خواهد کرد.

وقتی قرار است در معرض هوای سرد قرار بگیرید حتما با هر پوششی که مفید به نظر می‌رسد جلوی رسیدن سرما و از آن بدتر باد خشک به لب‌هایتان را بگیرید. اگر بیرون می‌روید، لبه‌های شال گردن را تا روی لب‌هایتان بالا بکشید یا با ماسک‌های پارچه‌ای و کاموایی این قسمت را بپوشانید.

حتی اگر برای چند لحظه سرتان را از پنجره بیرون می‌برید، در آپارتمان را باز می‌کنید یا... دست‌هایتان را جلوی دهان‌تان بگیرید تا مانعی حداقلی در برابر سرما ایجاد کرده باشید؛ بازدم شما در این مواقع اثرات گرمابخش خود را برای لحظاتی روی لب‌ها خواهد گذاشت.

شاید شما هم مثل خیلی‌های دیگر علاقه زیادی به خوراکی‌های ترش‌مزه دارید؛ به خاطر بسپارید این مواد غذایی با تحریک کردن سلول‌های پوستی و عصبی ناحیه لب باعث جمع‌ شدن کاهش رطوبت و خشکی و در نتیجه ترک خوردن پوست لب می‌شود. خشکی و سرمای هوا در فصول سرد هم بر این حساسیت اضافه می‌کند و سوزش این قسمت از صورت را در پی می‌آورد.

در صورتی که شکل و فرم لب‌ها بیش از اندازه از حالت زیبای خود دور شده و خشکی شدید و معمولا همیشگی در این ناحیه می‌بینید یک بررسی و معاینه پزشکی هم ممکن است لازم باشد. در بسیاری از اشخاصی که دچار خشکی لب مزمن هستند، در واقع گرفتاری آنها به عفونت‌های قارچی مسبب اصلی مشکلشان است.

ترک‌خوردگی به‌خصوص در لب پایین یکی از علامت‌های ابتلا به بیماری قلمداد می‌شود. اگرچه این بیماری‌ها اغلب در میان کودکان شایع است، ولی بزرگسالان هم ممکن است دچار عفونت قارچی در ناحیه لب شوند و آن را با خشکی معمول لب‌ها اشتباه بگیرند و اقدامی برای رفع آن نکنند.

عادت عمومی این است که در هنگام احساس خشکی لب، ناخودآگاه با زبان آن را مقداری خیس می‌کنیم. به نظر می‌رسد این روش اشتباه است، زیرا باعث خشکی بیشتر لب‌ها می‌شود. اگر به زیبایی و سلامت لب‌هایتان اهمیت می‌دهید سعی کنید چنین عادتی را ترک کنید. کمبود برخی ویتامین‌ها و املاح همچون ویتامین C، روی، آهن و مانند اینها پوسته‌پوسته شدن لب‌ها و در نتیجه ترک خوردن آنها را سبب می‌شود.

علاوه‌بر این ویتامین‌ها و مواد معدنی، طبیبان سنتی نیز پیشنهاد داده‌اند که خوردن مواد غذایی دارای ویتامین E می‌تواند با تأمین نیازهای بدن به این ویتامین، سبب کاهش ترک‌خوردگی لب‌ها نیز بشود. از ویتامین C، روی و آهن غافل نشوید و اگر قصد دارید برای لب‌هایتان منبعی سریع‌تر تأمین کنید پماد آن را از داروخانه‌ها تهیه کنید و چه برای پیشگیری از ترک خوردن لب‌ها، چه برای درمان ترک‌ها، مقداری از این ویتامین را روی لب‌هایتان بمالید.

استفاده از ژل گیاه آلوئه‌ورا یا گذاشتن برشی نازک از میوه‌ای دم‌دست‌تر همچون خیار روی لب‌ها نیز برای تأمین ویتامین E روشی مؤثر و مفید است. قرار دادن برشی از میوه معروف کیوی نیز می‌تواند ویتامین ‍‍C را به لب‌هایتان برساند.

برخی از افراد اظهار می‌دارند که علاوه‌بر هوای بیرون، وقتی که درون اتاق هستند نیز با مشکلات خشک شدن لب‌هایشان مواجهند. دلیل چنین امری این است که احتمالا آنها فضای اتاق را بیش از حد گرم می‌کنند. گرمای زیادی هوای اتاق نیز در زمستان‌ها باعث می‌شود لب‌ها رطوبت خود را زودتر از دست بدهند و خشکی و به دنبال آن سوزش لب‌ها پدید آید. این مساله در جاهایی که از دستگاه بخور یا مرطوب‌کننده در فضای بسته استفاده نمی‌شود بیشتر به چشم می‌خورد.

بی‌دقتی در استفاده از وسایل و لوازم آرایشی نیز می‌تواند باعث خشک شدن پوست لب‌ها شود. برخی از این محصولات با جذب آب اندک لب‌ها به خود، سبب کم شدن رطوبت لازم برای زیبا ماندن لب‌ها می‌شوند و به این گونه ترک‌خوردگی و احساس سوزش بروز می‌کند.

بنابراین بهتر است هنگام خرید یا استفاده از محصولات آرایشی مورد استفاده برای لب‌ها به این موضوع دقت کنید. اگر رژ لب یا حتی کرمی استفاده می‌کنید که منجر به بروز خشکی بیشتر لب‌هایتان می‌شود و به جای زیبا شدن، زیبایی یا حتی سلامت خود را در خطر می‌بینید استفاده از آنها را کنار بگذارید و محصولات دیگری را به کار ببرید که مشکل کمتری در این زمینه پیش می‌آورند.

زهرا حسین زاده - چاردیواری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها