جام جم سرا: ‌ برای کمک به جوانان و فرهنگ‌سازی ازدواج سالم، تاکنون اقدامات عدیده‌ای صورت پذیرفته است. این‌که این اقدامات خوبند یا بد، موضوعی است که باید کار‌شناسان بدان پاسخ گویند اما قبل از هر چیز باید ببینیم چه اقداماتی در جهت تحکیم بنیان خانواده و ازدواج برداشته شده است؟
کد خبر: ۷۷۸۲۱۷
وام ازدواج، راه مناسبی برای افزایش ازدواج

یکی از اقدامات مؤثر بر این زمینه اعطای وام ازدواج است. پرداخت وام ازدواج به جوانان متقاضی طی سال‌های اخیر به میزان‌های مختلف و با فراز و نشیب‌های زیاد پیگیری شده است. در دولت‌های قبلی با توجه به نگاه مثبت این دولت‌ها به امر ازدواج و ترغیب آن، مانورهای زیادی روی پرداخت وام ازدواج داده شد و بانک‌ها و صندوق مهر امام‌رضا (ع) فعالیت‌هایی برای پرداخت این وام‌ها انجام دادند.

بانک مرکزی‌ سال ٨٧ اقدام به تأسیس سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج کرد. در سال‌های ٨٨، ٨٩ و ٩٠ به ترتیب تعداد ٩٣١‌هزار و ۴٨٠ نفر، یک‌میلیون و ١١٨‌هزار و ٩٧٠ نفر و یک‌میلیون و ٢۵١‌هزار و ٧ نفر با سقف‌های فردی ٢٣‌میلیون ریال از تسهیلات وام ازدواج بهره‌مند شدند، اما ‌سال ٩١ روند اعطای تسهیلات ازدواج با کندی مواجه شد؛ به‌طوری‌که از ابتدای‌ سال ٩١ تا ابتدای آبان‌ماه‌‌ همان سال، فقط۶٠٠‌هزار نفر موفق به دریافت این تسهیلات شدند و بیش از دوبرابر این تعداد، از این وام بی‌بهره ماندند.


سال ١٣٨٩ مبلغ وام ازدواج ٢‌میلیون تومان بود که این مبلغ در ‌سال ١٣٩٠ به ٣‌میلیون تومان رسید. در همین‌ سال دولت تصمیم گرفت به دختر‌ها و پسرهایی که زیر ٢۵‌سال دارند و مهریه آن‌ها زیر ١١٠ سکه است و دختر نیز پدر ندارد، ۵‌میلیون تومان وام ازدواج دهد که متاسفانه این تصمیم اجرایی نشد و مسکوت ماند.
سپس خبرهایی رسید که قرار است به همه زوج‌های متقاضی وام ۵ میلیونی اعطا شود که این اتفاق هم نیفتاد و این مبلغ باز هم در عمل تبدیل به ٣‌میلیون تومان شد. طبق اعلام مراجع رسمی، درحال‌حاضر بیشترین زوج‌هایی که متقاضی وام ازدواج هستند از سال‌های ٨٨ تا ٩٢ در نوبت دریافت این وام مانده‌اند. از ‌سال ٨٨ تا مرداد ٩٢ حدود ٣ ‌میلیون و ۶٠٠‌هزار ازدواج در کشور ثبت شد که از این تعداد ۵‌میلیون نفر وام ازدواج دریافت کردند، اما بیش از ٢‌میلیون نفر از دریافت این وام ناکام ماندند.
از‌سال ٩٢ تا ابتدای ‌سال ٩٣ نیز یک‌میلیون و صد‌هزار ازدواج ثبت شد که این تعداد نیز به جمع متقاضیان وام ازدواج افزوده شدند.
در تیرماه ‌سال‌جاری محمدباقر نوبخت؛ سخنگوی دولت، اعلام کرد که با توجه به تأکید رئیس‌جمهوری برای رفع مشکل پرداخت وام‌ازدواج که باعث شده بود نزدیک به یک‌میلیون نفر در نوبت دریافت وام بمانند، در همکاری مشترک با بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی و نظام بانکی کشور مقرر شد پس از اتمام تعطیلات عید فطر، اعطای وام‌های ازدواج انجام شود و ظرف ٧ یا ٨ روز به‌دست متقاضیان برسد.
در این زمینه، بانک‌های مختلفی مانند بانک‌ملی، بانک‌مسکن و بانک‌قرض‌الحسنه مهرایران هم از افزایش تسهیلات خود در زمینه وام ازدواج خبر دادند و اکنون ٢٠ بانک در این زمینه فعالیت می‌کنند.
برای مثال، عبدالناصر همتی، مدیرعامل بانک‌ملی ایران از پرداخت ٣٠٠‌هزار فقره تسهیلات ازدواج تا پایان شهریورماه‌ سال‌جاری خبر داده و گفته بود که در این مدت ١٠‌هزار‌ میلیاردریال تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به متقاضیان پرداخت خواهد شد. با از سر گرفته شدن روند اعطای وام ازدواج، طبق آخرین آمارهای بانک مرکزی، در ١٠ ماهه نخست امسال، حدود یک‌میلیون فقره تسهیلات ازدواج به متقاضیان اعطا شده است. با این وجود، حداکثر وام پرداختی توسط بانک‌ها ٣ میلیون تومان است و فعلا خبری از وام‌های ۵‌میلیون‌تومانی نیست. (شهروند)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
۰
۰
چرا هی میگید وام بابا یه خونه و كار بدید ببینید كی ازدواج نمی كنه جان من این كار را بكنید .

نیازمندی ها