جام جم سرا:‌ بیش‌فعالی یک اختلال رفتاری شایع است که به موجب آن کودک بیش از اندازه فعال و پرجنب‌وجوش می‌شود و تحرک زیاد کودک مشکلاتی برای خودش، والدین و اطرافیان پدید می‌آورد. بیش‌فعالی، حدود 3 تا 5 درصد از کودکان سن دبستان را مبتلا می‌سازد.
کد خبر: ۷۷۱۸۸۷
رژیم‌های ناکارآمد برای کودکان بیش‌فعال

10 تا 20 درصد موارد ابتلا با استفاده از داروی ریتالین و تحریک روانی که اثربخشی آن سال‌هاست مورد بحث است، درمان می‌شوند. والدین برای مواجهه با مشکلات عدم تمرکز یا بیش‌فعالی کودکانشان تمایل دارند از روش‌های غیردارویی استفاده کنند، اما نتایج پژوهش گروهی از کارشناسان اروپایی نشان می‌دهد بیشتر روش‌های غیردارویی تاثیری در درمان این اختلال عصبی ندارند.

به گزارش بخش سلامت روزنامه لوموند چاپ پاریس، ادموند سونگا بارک و همکارانش 54 پژوهش مربوط به درمان‌های غیردارویی را تصادفا بررسی کرده‌اند. این درمان‌ها بر پایه روش‌های رژیم‌درمانی (رژیم‌هایی که مواد آلرژی‌زا، رنگ‌های مصنوعی و مکمل‌های امگا3 و امگا6 را حذف می‌کنند) یا شیوه‌های روان‌کاوانه (بازسازی ذهنی، نوروفیدبک و رفتار درمانی) بوده‌اند.

محققان در روش‌های متفاوت به نتایج مثبتی بر علائم بیش‌فعالی دست یافته‌اند، اما به طور کلی نتایجی قطعی و گویا از این که مکمل‌های اسیدهای چرب امگا3 و امگا6 و حذف رنگ‌های غیرخوراکی تاثیری بر بیش‌فعالی داشته باشند، مشاهده نشده است.

کریستین ژتین، از اعضای گروه پژوهش توضیح می‌دهد: درباره اثر درمان‌های غیردارویی مانند رژیم‌های حذفی، زیاد از ما سوال می‌شود؛ اما نتایجی قطعی در این زمینه گزارش نشده است. حتی ممکن است برخی از این رژیم‌ها اثر منفی در رشد کودک داشته باشند و توان جسمی آنها را کاهش دهد.

منبع‌: لوموند / سیب (ضمیمه سه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها