آموزش مصور ساخت کاردستی

هنرنمایی با رول دستمال کاغذی [+عکس]

جام جم سرا: ‌ اگر عاشق زینت‌آلات، بدلیجات و انواع دستبند و مچ‌بند، بخصوص نوع دست‌ساز آنها هستید و علاقه‌ای هم به استفاده از هنرنمایی‌ها یا دست‌ساخته‌های خودتان دارید، یکی از خوانندگان پروپاقرص «جام جم سرا» در ادامه همین نوشتار، طرز بافت و تهیه دستبندهای مونجوقی بسیار زیبایی را توضیح داده است. پیشنهاد می‌کنیم خواندن و دیدن آن را از دست ندهید.
کد خبر: ۷۷۰۱۸۳
شیک و زیبا: دستبند و مچبند مونجوقی بسازید [+عکس]

ابراز و وسایل مورد نیاز:

* حدود ۱متر و نیم نخ تسبیح یا قیطانی یا رشته‌های نخی محکم دیگر
* ۴۰ تا ۴۵ عدد مونجوق ریز (نقره‌ای، طلایی، سنگی، چوبی)
* ۱ عدد مهره یا دکمه برای هر دستبند
* قیچی
* فندک یا کبریت



روش ساخت:

۱-نخ قیطانی را چهارلا کرده و سر آن را به شیوه نشان‌داده‌شده در تصویر گره بزنید.


۲-یکی از ساق‌ها را قیچی کرده و نوک نخ‌ها را برای جلوگیری از رشته‌رشته شدن، با شعله فندک کمی حرارت دهید (این کار باعث می‌شود مونجوق‌ها راحت‌تر از آن رد شوند).


۳-اکنون سر نخ را به جایی متصل کنید تا عمل بافتن راحت‌تر انجام شود.


۴-برای شروع، ابتدا حدود ۵ سانتی‌متر از نخ را ببافید. سپس یک رشته از نخ را از داخل مونجوق رد کنید و رشته نخ دیگر را به شیوه گیس‌بافی روی آن بیندازید. همزمان با عمل بافتن، مونجوق‌ها را نیز دانه دانه از رشته‌های نخ عبور دهید و تا انتها (بسته به اندازه دلخواهی که دوست دارید) به همین روش (گیس‌بافی) و مطابق با تصاویر کار را ادامه دهید.


۵-در آخر یک عدد مهره یا دکمه را از رشته‌ها عبور دهید تا کار قفل مچبند یا دستبند را برای اتصال دو سر آنها به یکدیگر انجام دهد و سپس چند بافت دیگر را (پس عبور دادن دکمه) ادامه دهید و انتهای رشته نخی را گره کور بزنید: کار تمام است. از هنرمندی خود لذت ببرید.

بر اساس سلیقه خودتان می‌توانید این دستبندها را در اندازه‌ها و رنگ‌ها و همچنین با مهره‌های زینتی متفاوت انجام دهید و نه تنها خودتان از آنها استفاده کنید، بل‌که به دوستان و آشنایانتان نیز هدیه دهید یا حتی با فروش آنها برای خودتان درآمدزایی کنید! (متن و عکس: زهرا فرخی از همدان/خواننده جام جم سرا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
مهری
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
۰
۰
ممنون از این پست مفید و زیبایتان
زهرا از همدان
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
۰
۰
بابت نشر كارم ممنونم جام جم سرای عزیز!
لیلا
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
۰
۰
كاراتون خیلی قشنگه زهراخانم باسلیقه. آفرین

نیازمندی ها