وقتی خشت زندگی را کجم می‌گذاریم

اختلاف خانم و آقای مهندس: دخالت یا مشورت؟

زن و شوهر جوان کنار یکدیگر نشسته‌اند و منتظر شروع جلسه دادگاه هستند. کنارشان می‌نشینم، انگار متوجه حضور من نشده‌اند. از خانم می‌پرسم چرا زندگیتان به اینجا رسیده است. سرش را پایین می‌اندازد و می‌گوید: اشتباهات شوهرم که پشت سر هم اتفاق می‌افتد؛ او تمایلی برای اصلاح خودش ندارد و ما را به آخر خط رسانده است.
کد خبر: ۷۵۰۶۰۵
اختلاف خانم و آقای مهندس: دخالت یا مشورت؟

جام جم سرا: او ادامه می‌دهد: شوهرم با اینکه بار‌ها متوجه شده که تصمیم گیری‌اش اشتباه بوده، اما باز هم راضی نمی‌شود که با دیگران مشورت کند.


آشنایی در یک پروژه ساختمان سازی

مرد جوان در حالی که مدام گوشه لبش را گاز می‌گیرد، می‌گوید: ۲ سال پیش در یک پروژه فنی - عمرانی با هم آشنا شدیم. هر دو مهندس بودیم و کارمان در آن پروژه، طوری بود که هر روز همدیگر را می‌دیدیم. من که از‌‌ همان روز اول به او علاقه‌مند شدم، چند ماهی صبر کردم و بعد از یک جلسه کاری، درخواست ازدواجم را مطرح کردم. احساس کردم که خیلی هم از خواستگاری من تعجب نکرده است؛ بنابراین قرار شد چند جلسه‌ای‌ با هم صحبت کنیم و در صورت داشتن تفاهم، من به خواستگاری‌اش بروم.
در اولین جلسه، با حقوق چندین ماهم که پس انداز کرده بودم برایش یک تلفن همراه به عنوان هدیه خریدم. فکر کنم ۱۰ باری همدیگر را در پارک و سینما و کافی شاپ و... دیدیم و هربار به این نتیجه می‌رسیدم که انتخابم، بهترین انتخاب است. بنابراین موضوع را با خانواده‌ام در میان گذاشتم و آن‌ها به دلیل اینکه دختر خانم، ۶ سال از من بزرگ‌تر بود، مخالفت کردند. هرچند بالاخره و با اصرار من موافقت کردند و رفتیم خواستگاری و عقد کردیم.


خریدن خودرو با طلاهای همسر

زن در پاسخ به این سوال که شما هم راضی به این ازدواج بودید، می‌گوید: من بیشتر از او عاشقش شده بودم و فکر می‌کردم با این ازدواج، خوشبخت‌ترین دختر روی زمین خواهم شد. البته روزهای اول زندگیمان عالی بود. روزهایی که دوست نداشتم تمام شود تا از شوهرم دور شوم.

یک سالی که در عقد بودیم به خوبی و خوشی تمام شد تا تقریبا یک سال پیش که خانه خودمان رفتیم. مشکلاتمان از‌‌ همان هفته اول شروع شد که تصمیم گرفتیم خودرو بخریم. شوهرم بدون مشورت با من، مقداری از هدیه‌های‌ ازدواجمان و طلاهای من را برداشته بود و یک پراید خریده بود. من و خانواده‌ام از این کار او خیلی ناراحت شدیم، ولی او زیر بار اینکه اشتباه کرده است نمی‌رفت.


خریدن کوبیده برای ناهار و یک مشکل جدید

مرد در این لحظه دستش را جلو می‌آورد و دست من را می‌گیرد و می‌گوید: مشکل ما دقیقا همین جاست. چرا خانواده خانمم باید از این قضیه ناراحت شوند. اصلا چرا آن‌ها باید درباره اینکه من با پول‌هایم چه چیزهایی می‌خرم، نظر بدهند. فقط خرید خودرو که نیست، من یک روز فامیل‌هایم را دعوت کردم و برایشان از بیرون کوبیده گرفتم. چند روز بعد مادرخانمم به من گفت که چرا ولخرجی می‌کنی و باید یک چیزی در خانه درست می‌کردی و‌‌ همان را به آن‌ها برای ناهار می‌دادی. من با این شرایط نمی‌توانم زندگی کنم.


تاوان اشتباه

زن در حالی که دستمال کاغذی را در دستش مچاله می‌کند، جملاتی را زیر لب زمزمه می‌کند که واضح نیست. از او می‌پرسم به شوهرتان حق می‌دهید...؟ می‌گوید: نه. کاش حداقل تصمیم‌های‌ خودسرانه‌اش درست باشد؛ به طور مثال، همین خودرویی که خرید هزار تا مشکل داشت و آخر هم مجبور شد به یک بنده خدای دیگری قالب کند! من فقط به او می‌گویم برای تصمیم‌هایت با من و خانواده‌ام مشورت کن، اما او زیر بار نمی‌رود. من تا چه زمانی باید تاوان اشتباهات شوهرم را بدهم. تا زمانی که شوهرم دست از غرور بی‌جایش برندارد، مشکل ما حل شدنی نیست.


خریدن یخچال با تایید خانواده همسر

مرد در این لحظه می‌گوید: چرا من باید برای تصمیماتم با خانواده زنم مشورت کنم. خیلی مسخره است که من مهندس ۲۶ ساله برای خریدن فرش و یخچال برای خانه خودم، بروم تایید زنم و خانواده‌اش را بگیرم. من دوست دارم خودم برای زندگی‌ام تصمیم بگیرم و روی پای خودم بایستم. البته اینکه همسرم می‌گوید در خرید خودرو اشتباه کرده‌ام، راست می‌گوید ولی این دلیل نمی‌شود که دیگر هیچ تصمیمی نگیرم تا مبادا اشتباه کرده باشم.


منشی دادگاه شماره پرونده این زوج جوان را اعلام می‌کند و زن و شوهر جوان هم راهی جلسه دادگاه می‌شوند.


توصیه به مشورت به صورت غیر مستقیم

برای اطلاع از این که چگونه در زندگی از بروز مواردی مشابه مشکلات این زن و شوهر جلوگیری یا پیشگیری کرده باشیم، به سراغ رضا آذریان، کار‌شناس و مشاور خانواده می‌رویم تا نظر او را درباره دلایل طلاق‌های این چنینی جویا شویم.
این مشاور می‌گوید: تمایل نداشتن به مشورت با دیگران یکی از نشانه‌های برخوردار نبودن از بلوغ عقلی و فکری است. به طور طبیعی یک آدم عاقل با کلیت مشورت کردن با دیگران مخالف نیست. البته گفتن این نکته به همسر نباید به صورت مستقیم باشد چراکه باعث موضع گیری او خواهد شد.


ابراز وجود نامناسب

آذریان ادامه می‌دهد: آن طور که اطلاعات پرونده نشان می‌دهد، زن علاوه بر اینکه ۶ سال از شوهرش بزرگ‌تر است تحصیلات بیشتری هم دارد که همین می‌تواند دلایلی برای تمایل نداشتن مرد به مشورت کردن با او باشد.
معمولا زمانی که یک زن از شوهرش بزرگ‌تر است، پاسخ مناسبی به حس برتری جویی که به طور طبیعی در مرد‌ها وجود دارد، داده نمی‌شود و همین مشکل زا خواهد بود؛ بنابراین شاید یکی از علت‌های‌ اینکه در این خانواده، شوهر بدون مشورت کردن تصمیم گیری می‌کند، ابراز وجود نامناسب در برابر همسرش است و شوهر به نوعی با انجام چنین رفتاری، قصد اثبات خودش را دارد.


انتخاب عامل سوم

این مشاور خانواده می‌گوید: یکی از مشکلات رایج خانواده‌ها، نبود عامل سوم است. زن و شوهر‌ها باید با یکدیگر قرار بگذارند که برای هر مسئله و مشکلی با هم گفت‌و‌گو کنند. با این حال و اگر باز هم به تفاهم نرسیدند به سراغ عامل سوم بروند و برای رسیدن به نتیجه نهایی از او کمک بگیرند؛ عامل سومی که هر دو قبول دارند و از قبل او را انتخاب کرده‌اند. بنابراین عامل سوم که می‌تواند خانواده همسر یا روحانی محل یا یک مشاور باشد باید مورد قبول هر ۲ نفر باشد و در اوایل شروع زندگی مشترک انتخاب شده باشد. در خور ذکر است که اگر یکی از زوجین از همسرش بخواهد که فقط با خانواده من مشورت کنیم، احساس نداشتن استقلال در همسرش باعث مخالفت خواهد شد و آسیب زا خواهد بود. (مجید حسین زاده/خراسان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ب
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
۰
۰
زنه هرچقد تحصیلات عالی میخواد داشته باشه چرا رفته با پسر 6 سال كمتر از خودش ازدواج كرده

نیازمندی ها