گریزناپذیر است: گاهی اوقات سرکار یا هرکجای دیگر که هستید ممکن است کسی حرفی بزند که باعث رنجشتان شود. ممکن است او از روی عمد قصد آزردن شما را نداشته باشد، اما شما باید در این خصوص با او صحبت کنید و دلیل رفتارش را جویا شوید تا بعدها دچار خصومت‌های بی‌مورد نشوید. اما چگونه باید این کار را انجام دهید ؟
کد خبر: ۷۴۳۴۲۲
نرنج و مرنجان

1ـ در خلوت با او صحبت کنید.

در مورد موضوع مورد رنجش‌تان هرگز نباید در جمع با او صحبت کنید؛ زیرا ممکن است حالت تدافعی به خود بگیرد و شرایط بدتر شود.

2ـ زمان مناسبی در نظر بگیرید.

از او بپرسید که آیا چند دقیقه فرصت دارد با شما صحبت کند. فراموش نکنید هردوی شما اولویت‌هایی دارید و باید برای وقت یکدیگر ارزش قائل شوید. در ضمن زمانی نباشد که مجبور باشید با عجله صحبت کنید. باید وقتی را انتخاب کنید که در نهایت به نتیجه دلخواه برسید.

3ـ با آرامش صحبت کنید.

اگر فکر می‌کنید ناراحت هستید و نمی‌توانید موقع صحبت کردن آرام باشید و گریه‌تان نگیرد یا لحن کلام‌تان خشن نباشد، پس کمی به خودتان وقت بدهید و هر وقت آرام شدید با او صحبت کنید.

4ـ به گونه‌ای دیگر بیان نکنید.

باید دقیقا چیزی را که آن فرد بیان کرده و باعث رنجش‌تان شده است بازگو کنید و هرگز تفسیر خودتان را نگویید؛ زیرا ممکن است طوری به نظر برسد که شما بدرستی حرف او را نشنیده‌اید و او خود را محق بداند.

5ـ کوتاه و صریح صحبت کنید.

هیچ کس یک سخنرانی طولانی را دوست ندارد. بنابراین باید خیلی سریع مطلب مورد بحث را مطرح کنید و خیلی راحت و صریح به او بگویید از حرفش ناراحت شده‌اید و دلیل ناراحت شدن‌تان را هم خیلی مختصر و کوتاه بیان کنید.

6ـ مودب باشید.

با او به گونه‌ای رفتار نکنید که کوچک‌ترین ارزشی برای شما ندارد یا از کلمات توهین‌آمیز استفاده نکنید. مراقب زبان بدن تان نیز باشید. یعنی ژست‌تان تهدیدآمیز نباشد. در هر حال شما در مورد موضوعی می‌خواهید گفت‌وگو کنید که به نتیجه‌ای مطلوب برسید نه این‌که فضای خصومت‌آمیزی ایجاد کنید.

7ـ از شخص دوم استفاده نکنید.

هنگام صحبت کردن، بهتر است مدام از واژه تو استفاده نکنید. زیرا این نوع بیان مطلب، بسیار اتهامی است و فرد را در حالت تدافع قرار می‌دهد. به جای این‌که بگویید، تو مرا ناراحت کردی. بگویید، من خیلی ناراحت شدم.

8ـ دنبال شنیدن عذرخواهی نباشید.

اگر فرد از رفتار خود پشیمان شود، حتما عذرخواهی خواهد کرد. اما اگر هم عذرخواهی نکرد ولی پذیرفت که شما را رنجانده، کافی است. زیرا هدف این بوده که در آینده دیگر آزارتان ندهد. بنابراین منتظر شنیدن عذرخواهی نباشید.

wikihow / مترجم: نادیا زکالوند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها