کلیبر یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی است که در ناحیۀ شمال خاوری این استان واقع شده است. این شهرستان از نظر کشاورزی و باغداری وضع خوب و پر رونقی داشته و به همین دلیل سراسر منطقۀ کلیبر را کوهستان‌ها و جنگل‌های تنک و انبوه پوشانیده و جلوۀ زیبایی به نمایش گذاشته است.
کد خبر: ۷۳۹۷۷۰
اطراق نگاه، در طبیعت پاییزی کلیبر [مجموعه‌عکس]

جام جم سرا: این شهرستان که محل ییلاق عشایر دشت مغان و ارسباران (قره داغ) است، تحت تأثیر آب و هوای خزری بوده و اغلب اوقات کوهستان هاای مرتفع را مه غلیظ می‌پوشاند. رود ارس نیز از شمال آن می‌گذرد.
کلیبر از سمت جنوب با شهرستان‌های اهر و ورزقان و از سمت غرب با شهرستان جلفا هم مرز است و قلعه بابک، قیز قلسی، قلعه بز، قلعه پیغام، امارت آینالو، کانتور وینق، حمام قدیمی داخل شهر، علملی بابا، کاروانسرای شاه عباس، قلعه فرخی، آب گرم متعلق، آب گرم یل سویی، آب معدنی بالاسا، پل خداآفرین، بقعه شاه قاسم، از جمله آثار تاریخی و اماکن دیدنی آن است.


قلعه بابک کلیبر: یا جمهور، مرکب از قلعه و قصر، بر فراز قله کوهستان به نام قیز قلعه سی در ارتفاع ۲۶۰۰ متری در غرب کلیبر قرار دارد.
قلعه پیغام کلیبر: این قلعه در ۱۰ کیلومتری جنوب کلیبر در نزدیکی روستای پیغام بر بالای کوهی که از سه طرف آن پرتگاه است و رود بزرگ کلیبر از پای این کوه می‌گذرد واقع شده است. از ساختمانهای قلعه و دیوار آن آثار کمی باقی مانده است و حفاران و دزدان آثار باستانی همه چیز را تخریب کرده‌اند. باستان‌شناسان تاریخ این قلعه را به دوران قبل از اسلام و اشکانیان نسبت داده‌اند. این قلعه بر تمامی راههای ورودی و خروجی شهر کلیبر تسلط داشته و تنها راه قدیم و جدید از کنار آن می‌گذرد.‌‌ همان طور که از اسم این قلعه بر می‌آید وظیفه آن نگهبانی در درب ورودی شهر باستانی بَر یا کلیبر کنونی بوده است.
قصر وینه کلیبر: روستای وینه مرکز دهستان منجوان است که طبیعت بسیار زیبا و خاطره انگیز دارد. در ورودی ده بر بلندی کوهی که به رود ارس و قسمت قره باغ و راه اصلی کنار ارس تسلط دارد خرابه‌های قلعه وینه به چشم می‌خورد. قصر باشکوه کانتور متعلق به ارمنی ثروتمندی به نام طومانیانس بوده (دوران قاجاریه) که محل نگهداری غلات و احشام و همچنین محل زندگی در اطاقهای متعدد به چشم می‌خورد.
پل‌های خداآفرین کلیبر: یکی از آثار قدیمی و مهم شهرستان کلیبر پل‌های قدیمی و تاریخی خداآفرین می‌باشد. در نزدیکی شهر خمارلو دو پل قدیمی دیده می‌شود که یکی خراب شده ولی دیگری تعمیر شده است و هنوز هم برای پیاده قابل استفاده است. طول پل سالم ۱۶۰متر است که ۱۲۰ متر متعلق به ایران و ۴۰ متر متعلق به جمهوری آذربایجان است. محل پل‌ها تنگ‌ترین معابر رود ارس می‌باشد که بستر سنگی دارد ولی سایر جاهای محل عبور رود آهکی و نرم است که در آن زمان برای ساختن پل توانایی و امکانات نداشتند.
قلعه دره سی کلیبر: قلعه دره سی در ۳ کیلومتری جنوب غرب شهرستان کلیبر در جوار سپهر حماس قلعه بابک واقع شده است. در این مکان علاوه بر سر سبزی و خرمی آبشار‌های بلند از آب چشمه‌های کوهستانهای بذ وجود دارد که همه را شیفته خود می‌کند. این تفرجگاه محل زندگانی پرندگانی مانند کبک و پرندگان شکاری مانند شاهین و همین طور پرندگان خوش الحال می‌باشد که هر ساله پذیرای هزاران هزار می‌ه‌مان داخلی و خارجی با طبیعت خود است.
پارک جنگلی مکیدی کلیبر: هر چه از شرق شهرستان کلیبر به غرب یا شمال نزدیک شویم به انبوهی جنگل افزوده و نواحی استپی جنگل کاهش می‌یابد. یکی دیگر از جاهای با صفا و دل انگیز به دلیل وجود چشمه سارهای فراوان و آب و هوای خوش پذیرای گردشگران می‌باشد پارک جنگلی و طبیعی مکیدی کلیبر است. این تفرجگاه درست در پشت کوهستانهای جاویدان قرار دارد راهی که بدانجا منتهی می‌گردد از راه آسفالته قلعه بابک که بعد از گذر از روستای شجاع آباد، هجراندوست، و آغویه و علی آباد به این مکان می‌رسد. این مکان با داشتن چمن زار‌های معطر در دل جنگل جای دنج و آرامی برای آرامش و استراحت عاشقان طبیعت فراهم کرده است.
قصر آئینه لو کلیبر: از دیگر جاذبه‌های تاریخی و مهم و جذاب شهرستان قصر آئینه لو است که ته یکی از دره‌ها در روستای آئینه لو کلیبر قرار دارد.


راههای دسترسی به این منطقه بدین گونه است:
*یک راه از شهرستان اهر به کلیبر می‌رسد که ۶۰ کیلومتر بوده و جاده‌ای کوهستانی دارد.
* یک راه کوهستانی به طول ۶۵ کیلومتر به کرانه‌های ارس متصل می‌شود.
*یک راه آسفالته از جلفا درست کنار رود ارس به منطقه کلیبر می‌رسد که در اسکانلو پایان می‌یابد.
*یک راه از پارس آباد به منطقه کلیبر می‌آید که در اسکانلو پایان می‌یابد

(عکس: مهرورز احمدی/ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۵
زهرا ازهمدان
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
۰
۰
تیتر خوبی بود! نگاهمون توی این طبیعت پائیزی اطراق كرد!
Heshmat
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
۰
۰
من اواسط آبان امسال یك هفته توی این منطقه بودم بهترین مسافرت زندگیم بود واقعاً زیباست به همه دوستان پیشنهاد میكنم حتماً به این منطقه سری بزنند پشیمون نمیشید .
زهره
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
۰
۰
من كلیبر رفتم . د رفصل اردیبهشت . واقعا بهشته بی نهایت زیباست. حتما به این شهر سفر كنید.
محمد
Germany
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
۰
۰
بی نظیر و بكر حتما سفر كنید فوق العاده است مناظرش
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
۰
۰
واقعا زیباست تازه برگشتیم حتما برید كه قطعه ای از بهشت است

نیازمندی ها