دو سال چشم‌انتظاری کشیده برای چنین روزی تا قیچی و چنگکش را بردارد و همراه با اعضای خانواده برای برداشت محصول امسال به باغش برود؛ باغ زرشک؛ یاقوت قرمزی که بر زلف خار می‌روید.
کد خبر: ۷۳۰۰۴۹
فصل چیدن یاقوت قرمز از زلف خار [مجموعه‌عکس]

جام جم سرا: چند روز است که از صبح زود می‌روند و سرکی لابلای درختان می‌کشند و با چوب و قیچی زرشک‌ها را می‌چینند؛ با احتیاط که مبادا زرشک رسیده و تازه، لِه و خراب شود. حالا دیگر تمام محصول چیده شده است و پهنش کرده‌اند مقابل آفتاب تا خشک شود.
آب چاه‌های زیرزمینی روستای آسین در منطقه زُهان، از توابع خراسان جنوبی، برخلاف بسیاری از روستاهای این استان که با بحران خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند، محصول زرشک کشاورزان را به بار نشانده و حالا پیرمرد، چنگکش را در زرشک‌ها فرو می‌برد؛ با احتیاط آنها را در هوا پخش می‌کند تا باد از لابلایشان عبور کند و برگ و شاخه‌های جا مانده را با خود ببرد. کار جدا کردن برگ‌ها که به آخر می‌رسد، زمین سرخ می‌شود از زرشک‌های رسیده و خشک شده.


پاییز که می‌رسد سرشاخه‌های درختچه‌ها پُر می‌شود از دانه‌های قرمز با طعم ترش مایل به شیرین؛ و فضای باغ را بوی ترش و ملس پیچیده در هوا دربرمی‌گیرد. زرشک، به طور طبیعی و وحشی در مناطق مختلف ایران می‌روید اما تنها در استان خراسان است که به صورت کاشته شده و از نوع بی‌دانه آن کشت می‌شود و منبع درآمدی برای کشاورزان و باغداران است. عمر درخت زرشک نسبتاً زیاد است و گفته می‌شود در ناحیه بیرجند و قائن که محصول زرشکش معروف است درختانی وجود دارد که سن آنها به پنجاه یا شصت سال می‌رسد.
انتهای بهار و ابتدای تابستان، بوته زرشک شکوفه می‌دهد و غنچه‌های زرد رنگش در فصل پاییز، رنگ قرمز گیلاسی به خود می‌گیرند. در پاییز نیز زرشک قرمزرنگ می‌شود و کشاورزان محصول خود را برداشت می‌کنند. (متن: حمیده صفامنش/عکس: طاهره صلاحی مقدم/ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۵
هم میهن
United States
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
۰
۰
بسیار زیباست این شگفتی های آفریدگار هستی...
با سپاس
بهنام
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
۰
۰
خیلی زیبا بود ممنون . مجموعه عكس هاتون خیلی محشره
یك شهروند
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
۰
۰
خیلی قشنگ بودن و باتشكر از حسن سلیقتون
یعقوب
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
۰
۰
گزارش مفرحی بود ممنون.دستتان درد نكند.
زهرا از همدان
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
۰
۰
تیتر عالی بود! عكسها زیبا بودن. موقع كار هیچ اثری از خستگی نیست. همه شاد وخندانن.

نیازمندی ها